Aspergers Syndrom

Asperger och bemötande

2015-09-22 23:03 #0 av: Garnnystanet

Hur tycker du att aspergare borde bli bemötta?

____

Medarbetare på Autism.

Anmäl
2015-09-23 06:51 #1 av: Skorpion76

Det är mycket viktigt att prata med personen istället för om honom eller henne, men det gäller alla former av lättare autism och om personen kan prata. 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2015-09-26 16:16 #2 av: Dioramabyggare

Tummen upp

Jag håller med Skorpion76 helt.

Anmäl
2015-09-26 16:19 #3 av: Garnnystanet

Man borde bli bemött som om man vore vem som helst.

____

Medarbetare på Autism.

Anmäl
2015-09-26 19:26 #4 av: Skorpion76

#3 Ja,, verkligen!

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2015-09-26 21:57 #5 av: Dioramabyggare

#3: Tummen upp

Anmäl
2015-10-19 00:01 #6 av: Ananse

Jag har visserligen ingen autismdiagnos men jag är ju redigt koko ändå. Att bli bemött som 'vem som helst' är det jag i regel har råkat ut för och det har aldrig blivit bra.

Det skulle uppriktigt sagt kännas bättre om dom i anställningsintervjun sa, att vi söker efter en jävla stolle och vi tror att du är vår kille. Det skulle vara ett erkännande... Det suger så mycket energi när folk räknar med att man utan vidare fungerar enligt mallen. Och så ska man kämpa för att låtsas att man är precis som genomsnittet. Och så blir man alltid genomskådad förr eller senare.

Anmäl
2015-10-19 00:03 #7 av: Calcifer

Man ska bli behandlad som man vill bli behandlad. Det är inte tabu att fråga, för det går inte att veta om personen i fråga vill bli behandlad som alla andra eller på ett specifikt vis. Sen kan det variera i olika situationer, olika dagar, osv. Man frågar och lyssnar och agerar utefter det.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2015-10-19 08:05 #8 av: Garnnystanet

Ananse - Varför så negativ mot dig själv eller var du ironisk?

____

Medarbetare på Autism.

Anmäl
2015-10-19 15:50 #9 av: Ananse

Jag är varken negativ eller ironisk.

Anmäl
2015-10-19 15:52 #10 av: Garnnystanet

Ananse - Då vet jag Glad

____

Medarbetare på Autism.

Anmäl
2015-10-19 15:53 #11 av: Calcifer

#9 Jag kan förstå dig till viss del. Däremot lär sig samhället generellt att så får man inte bete sig. Jag kan tycka ibland att det är jäkligt skönt när en nära vän säger "haha, fan vad ufo du är ibland men jävlar vad jag älskar dig ändå", för det betyder att de noterat att jag är annorlunda men att det spelar dem noll roll. Däremot som sagt, samhället på det stora hela har fått lära sig att antingen låtsas som det regnar eller att tyst stöta bort personer som avviker från normen. Trist, men sant.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.