Allmänt om Autism

Berätta för chefen om utredning

2015-10-25 15:26 #0 av: dotra

Hej!
Inom kort är det tänkt att jag ska påbörja en neuropsykiatrisk utredning med frågeställningen asperger. Har väntat mer än ett år så jag vill hemskt gärna att den blir av. Problemet är att jag börjar ett nytt heltidsjobb nu, och för att göra utredningen måste jag vara borta från jobbet typ en halv dag i veckan under 1-2 månaders tid. Det känns ju inte så himla roligt att börja sin nya tjänst med att be om ledigt, ännu mindre för att man ska göra en utredning. Är det någon som varit i en liknande situation? Hur reagerade chefen?

...och det här är ju bara början. Egentligen skulle jag behöva ha stödsamtal minst en gång i veckan också, men det får ligga på is tills jag kommit in i arbetsuppgifterna och förhoppningsvis kan ta igen tiden genom att jobba hemifrån. Och under den där första tiden är ju behovet av stöd extra stort...

Anmäl
2015-10-25 15:40 #1 av: tlover

Jag skulle undvika så långt som möjligt att berätta folk beter sig direkt annorlunda om man har/misstänker diagnos och det är inte ovanligt med diskriminering heller.

Har du möjlighet att byta pass med nån så att du kan gå utan att behöva ta ledigt?

Glöm inte att rösta fram nästa månads tema inne på te ifokus
Vill du testa något nytt? testa provpåsar
Missa inte Te ifokus engelska lillasyster, Tea savvity

Anmäl
2015-10-25 15:44 #2 av: dotra

Det är ett tjänstemannajobb, så det går inte att byta pass, arbetstiden är heltid, vardagar. Jag hoppas att det ska vara möjligt att jobba en del hemifrån, så kan jag i alla fall säga "jag behöver vara borta med jag tar igen det". Men jag har ingen aning om vad jag ska ange för orsak till att vara borta.

Anmäl
2015-10-25 16:36 #3 av: [Ruffsetuss]

En vit lögn Tandläkarbesök pga Tandlossning akut som behöver flera behandlingstillfällen ?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.