Annons:
Etikettallmänt-autism
Läst 880 ggr
[aziqui]
11/3/15, 9:15 PM

vad ska jag göra?

hej! jag är 17 år och har börjar misstänka att jag kan ha asperger. de flesta "symptom" stämmer och vänner till mig har bekräftat att detta kan vara fallet. 

men vad ska jag göra? jag skulle vilja prata med mina föräldrar om det, men är rädd att de ska säga något i stil med "det är inget fel på dig du får sluta tro att du lider av allt". (inte för att indikera att det är något som helst fel med asperger förstås) 

kan ni kanske ge mig lite tips och råd?

tack på förhand

Annons:
Garnnystanet
11/3/15, 9:21 PM
#1

Här kan du göra en test som kan ge dig en hint. 

http://www.psykologitest.se/asperger.php

____

Medarbetare på Autism.

[aziqui]
11/4/15, 1:47 AM
#2

jo, det testet har jag gjort och fått ett högt resultat på, tack

Garnnystanet
11/4/15, 12:45 PM
#3

Prata med dina föräldrar om det. Annars kan du säkert besöka öppenpsykiatrin/allmänpsykiatrin/bup eller vad det heter där du bor.

____

Medarbetare på Autism.

Calcifer
11/5/15, 12:28 PM
#4

Tester på internet ska du inte lita på då de kan vara otroligt missvisande. Det du bör göra är att kontakta psykvården där du bor, eller, kontakta din vårdcentral och träffa en läkare som skickar en remiss där det står att du vill utredas för asperger. Därefter kommer du få träffa utbildad personal som kan utvärdera om det finns grunder för en utredning.

Det är nämligen så att alla människor ligger på en autismskala. De flesta ligger lågt på den skalan, dvs, de kanske har EN egenhet som de med grövre autism har.  Kanske att de är blyga (dvs, har lite svårt för sociala sammanhang). Det betyder ju naturligtvis inte att de är autistiska, bara att de ligger på samma skala som oss som har det. Sen finns det de som ligger så högt på skalan att de är så pass autistiska att de inte kan göra något själv utan behöver hjälp med allt och inte ens kan kommunicera ordentligt osv.

Med det menar jag att du kan testa högt på dessa internet-test och du kan känna igen dig i de texter som handlar om personer med Asperger, men det behöver inte betyda att du har det. Jag säger det bara för att du ska vara medveten om att det kanske inte ens blir någon utredning ifall första testerna visar att det inte behövs.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Garnnystanet
11/5/15, 1:09 PM
#5

Internettest kan vara en hjälp på vägen att finna vad som kan vara problemet. Men man måste såklart träffa läkare för att få en 100% bekräftelse.

____

Medarbetare på Autism.

myhairlady
11/5/15, 3:48 PM
#6

Jag halkade in på den här tråden av misstag och gjorde testet i #1

Jag måste bara få fråga, jag fick 34 poäng! Kan man ha så högt även om man är fullt frisk eller borde jag gå till läkare?

Annons:
Garnnystanet
11/5/15, 4:15 PM
#7

Detta handlar inte någon sjukdom eller om man är sjuk eller inte.

____

Medarbetare på Autism.

myhairlady
11/5/15, 5:16 PM
#8

#7 Nej men ursäkta om jag uttryckte mig fel, jag menade bara om  det är troligt att jag har asberger om jag har 34 poäng? Borde man utreda det hos läkare?

Calcifer
11/5/15, 5:23 PM
#9

#8 Det behöver inte ha någon som helst betydelse. Jag gjorde två olika tester en gång, ena visade på att jag borde ha diagnosen, det andra visade på väääldigt låga poäng = jag fanns knappt ens på autismspektrat. Och jag har en färdig diagnos så jag VET att jag har asperger. Så man ska ta testen med en enorm nypa salt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Garntroll]
11/6/15, 12:55 PM
#10

De enda tester man ska lita på är de som utförs av ett utredningsteam. Kan ske inom öppenpsykiatrin eller i vissa kommuner inom Habiliteringen.

Garnnystanet
11/6/15, 2:58 PM
#11

Läs på om diagnosen och ta sen ställning.

____

Medarbetare på Autism.

Grace2009
11/7/15, 12:00 PM
#12

#6 Anser du att du är fullt frisk så finns det ingen anledning att gå till läkaren. Man får en diagnos för att man har problematik, inte för att man är frisk och fullt fungerande.

Upp till toppen
Annons: