Annons:
Etikettautismspektrumtillstånd
Läst 3136 ggr
AnimalLover!
2015-11-09 23:59

Autism

Jag har nyligen gjort flera (olika) online tester och det visar sig att jag har autism. 🤔Jag gissar på att jag haft det i 2-3 år nu och undrar om det finns någon medicin el. dyl? Terapi? Vet inte så mycket om autism.

Alla tips och råd uppskattas då jag inom kort börjar på mitt nya jobb där det antagligen inte är acceptabelt med autism och sedan så känner jag väl just nu bara att ju fortare jag blir frisk desto bättre, oavsett jobb eller inte. Känner mig mest chockad just nu.

Annons:
Zolah
2015-11-10 00:06
#1

autism funkar inte riktogt så, det är inte direkt en förkylning. det är en diagnos man har llivet ut som man kan få hjälp att handskas mefd på olika sätt ( tex medicinering, psykolog osv )

du måste dock göra en professionell utredning innan nåt av det kan göras för dig .

Lexie82
2015-11-10 00:07
#2

Alltså.. autism är ju inte en "sjukdom" som man blir frisk ifrån. Det finns så klart olika grader av autism, och man kan ha olika lätt eller svårt att lära sig leva med det. Men jag skulle inte lita på online test, utan se till att få en ordentlig utredning.

AnneN
2015-11-10 00:42
#3

Som de andra säger så är inte autism någon sjukdom och det är inte hgeller något man kan bota.
Det är dessutom något man föds med, så om du bara haft dina symtom i 2-3 år så är det troligen inte autism utan något annat som kan ha liknande symtom.

Vill du vara säker på vad du har så kontakta psykiatrin för en ordentlig utredning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Garnnystanet
2015-11-10 08:37
#4

Har man något inom ast (Autismspektrumtillstånd ) så har man haft det hela tiden, det är som sagt inget man får bara så där.

____

Medarbetare på Autism.

Denna kommentar har tagits bort.
SergeantL
2015-11-10 20:45
#6

Som Lexie säger är autism inte direkt som en förkylning… Det kan på många sätt liknas mer med cancer. Dels för att det är ärftligt, det finns många olika former, men också för att det krävs många, långa och ofta smärtsamma behandlingar för att bli av med det. Många blir inte ens av med det och även om man inte tappar håret eller direkt dör av själva autismen i sig så kan det förstås vara jobbigt att leva med.

Jag rekommenderar också att du gör en riktig undersökning så att du (om du tycker det verkar värt det) kan få behandling.

Annons:
AnimalLover!
2015-11-10 23:13
#7

Tack för alla svar. Känner mig mycket klokare nu även om det känns nytt alltihopa. 

#3 Okej, men det var det jag menade, att jag har haft det hela livet men varit framträdande i ca tre års tid nu.

#5 Vad menar du med att jag ska skaffa en ny bild och användarnamn? Vad har det med autism att göra? 🤓

Jag gjorde 5 olika tester och de visade alla på att jag har väldigt svår form av autism… Jag väljer att inte göra någon utredning eftersom att jag redan vet det och dessutom så vill jag inte ha det på papper. Tror det kan påverka mitt liv något avsevärt, både positivt och negativt.

Jag har förstått att man inte kan bota autism helt och hållet men finns det kanske någon slags behandling som dämpar symptomen? Typ autisminriktad terapi eller medicin? Och kan man bli behandlad trots att man inte har diagnosen på papper?

Denna kommentar har tagits bort.
AnimalLover!
2015-11-10 23:39
#9

#6 Missade ditt inlägg. Vad för behandlingar rör det sig om?

#8 Okey…?

Denna kommentar har tagits bort.
Zolah
2015-11-11 18:33
#11

Du måste få diagnos för att få medicin, vissa säger att tex diet kan lindra symptom/problematik.

Grejen också är att det kan vara andra saker som gör att man får liknande problematik som egentligen hör till något annat, tex stress osv.  Att få det på papper betyder inte ( iafl i min erfarenhet ) att ditt liv upphör. Dom du berättar för är dom enda som får veta något, ingen annan behöver veta egentligen.

Självdiagnostik kan vara farligt , så prata iafl med någon om vad det kan innebära ( ex psykolog/kurator ) och bestäm då om du fortfarande känner så.

SergeantL
2015-11-11 19:40
#12

#10
Ursäkta? Tycker inte utvecklingsstörningar är något att skämta om. Min systerdotter brukar hälsa på mig ibland och hon har fått en Dampdiagnos men hon är helt underbar. Visst ser hon sjukt rolig ut och kanske inte riktigt hänger med till 100 % alltid på grund av felet i hennes hjärna men vad är det som säger att hon inte är lika mycket värd ändå?

[Garntroll]
2015-11-11 21:30
#13

Autism är ingen utvecklingsstörning.

Annons:
AnimalLover!
2015-11-11 21:58
#14

#11 Okej. Så det är alltså inget min chef kan se utan han får enbart reda på det om jag säger något?

#10 Utvecklingsstörning? Vad har jag gjort för fel? Jag är inte så kunnig inom autism, det skrev jag i början så tycker det är himla onödigt med personangrepp..

Hur kan sajtvärd/admin tillåta sådana inlägg? Det tycker jag är helt befängt. Känner att tråden börjar spåra ur faktiskt.

Zolah
2015-11-11 22:13
#15

#14

Anmäl via PM till sajtvärden eller på 'anmäla' knappen ( om nog många anmäler så åker den bort automatiskt annars får du vänta tills sajtvärden kan själv se inlägget )  har kollat snubben på andra sidor och det verkar vara en normal sak att han säger otrevliga saker. ( dömmer på inlägg )

Nej det ska han inte, om han ser det och reagerar negativt så räknas det som diskriminering och sådant kan man anmäla.

[Garntroll]
2015-11-11 22:16
#16

Har tagit bort 2 olämpliga inlägg som inte hör hemma här.

Tourette_Mannen
2015-11-11 23:22
#17

#14  Om du på allvar tror att du lider av grav autism baserat på några online-tester så saknas det något i din skalle ja. Eller så trollar du med oss.

[Garntroll]
2015-11-11 23:28
#18

#17 Nu får du sluta trolla.

Garnnystanet
2015-11-12 09:57
#19

#13 För att få det som i folkmun kallas för klassisk autism så måste man vara utvecklingsstörd.

____

Medarbetare på Autism.

Bamdad
2015-11-13 02:37
#20

Håller med #17, om du väljer att förlita dig på online tester så lär du lida av en funktionsnedsättning då ingen vettig människa skulle resonera som dig. Du bör snarare utredas för en lindrig utvecklingsstörning, vilket kommer gynna dig förr eller senare. Du får helt enkelt acceptera att detta kommer förstås ha en negativ inverkan på ditt arbetsliv och ditt sociala liv – inget kommer bli detsamma efteråt.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”
— Sun Tzu

Annons:
AnneN
2015-11-13 02:49
#21

#20 Varför skulle en diagnos ha negativ effekt på arbetslivet och det sociala livet?

På arbetsplatsen behöver man inte tala om att man har diagnos om man inte vill det själv och ens äkta vänner försvinner inte bara för att man har fått en diagnos, man är ju ändå samma person som innan.

För mig har det enbart varit positivt att få mina diagnoser (adhd, autism (högfungerande) och bipolär) då det har gjort att jag kan få den hjälp jag behöver både med jobb och i vardagen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zolah
2015-11-13 10:11
#22

#21

- high five -

precis, jag pratar öppet om mina handikapp för att just bli fri från alla dumma fördommar som att jag skulle vara dum, oförstående etc. En diagnos ändrar inte din personlighet, det är inte ett manus som du måste följa.

det är tänkt som en hjälp, att besvara frågor som man inte kunnat göra innan.

Jag har själv AS diagnos och ADHD, och mina diagnoser har inte ställt till något problem - däremot har ANDRA MÄNNISKOR gjort det.

Jag var även diagnosticerad med DAMP när jag var liten, vilket var jobbigt. Tror det var ( och fortfarande är ) en av dom stora " vi vet inte vad det är så vi hittar på saker " diagnoserna.

Folk tex retade mig, knuffade runt mig, tills jag blev arg.. sedan kallade dom mig jävla damp unge och syftade på att jag blev arg utan anledning. - vad det mitt handikapps fel? nej, ovetskap .

Upp till toppen
Annons: