Annons:
Etikettövrigt
Läst 981 ggr
fridelfina
11/25/15, 8:55 PM

Läst nya boken av Paula Tilli?

Jag har begärt att mitt bibliotek tar hem denna nya bok som Paula Tilli har skrivit: http://www.adlibris.com/se/bok/att-vara-vuxen-med-aspergers-syndrom-om-identitet-relationer-och-vardagen-9789188099334

Nån som redan läst den och har några synpunkter?

Jag har en dotter med diagnos "Autismliknande tillstånd UNS" och tänkte att jag skulle läsa boken och sedan se om dotter vill läsa så att hon kan känna sig ok och inte så udda.

 
 

Annons:
fridelfina
11/25/15, 8:56 PM
#1

Eller om du inte läst den, har du andra bra böcker att rekommendera för oss? 

Dotter är 19 år och vågar inte riktigt ta stegen ut i världen nu när gymnasiet tagit slut och alla rutiner liksom bara försvann….

 
 

Garnnystanet
11/27/15, 2:39 PM
#2

fridelfina - har ni funderat på att träffa en arbetsterapeut http://habilitering.se/lattlast/vi-som-jobbar-inom-habiliteringen/det-har-gor-arbetsterapeuten

____

Medarbetare på Autism.

fridelfina
11/28/15, 12:38 AM
#3

Jo, vi har träffat tidigare, vart inget med det. Men nu har vi träffat en ny som funkar bra, och verkar förstå vad som behövs. vi ska få hem lite olika tidshjälpmedel som jag tror blir bra. En tavla med schema för planering och mer komihåg hjälp, typ mobil med speciella program….

 
 

portera
11/29/15, 7:34 PM
#4

#1 Hej fridelfina!

Finns ett antal böcker på temat på stadsbilbioteket. Inger Jalakas  (2010) bok är inte så dum: Sex, kärlek & aspergers syndrom heter den, och handlar om mer än bara parrelationer.

fridelfina
11/30/15, 4:44 PM
#5

Åh, tackar för tipset! Bra att den inte bara handlar om parrelationer, det är ett ämne som trots åldern ligger långt borta!

 
 

portera
12/5/15, 3:40 AM
#6

#5 Det kan verka långt borta, men att förstå sådant kan nog vara en del att 
bli bekväm med sig själv och att vara i jämnårigas sällskap. Kunskap, som det 
dock kan vara långt kvar innan man vill sätta i praktiken.  

Lycka till!

Annons:
Loris M
12/5/15, 9:15 PM
#7

#1 Den bästa boken i ämnet jag läst är Gunilla Gerlands En riktig människa. Vet inte om du känner till henne men hon har själv asperger. Idag jobbar hon som författare och föreläsare. Jag är specialpedagog från början och har fått massor med utbildning och läst massvis med böcker om olika diagnoser. Men det var först när jag läste den här boken (som är självbiografisk) som jag kom i närheten av att förstå vad det kan innebära att leva med asperger. 

Boken handlar om hennes upplevelser som barn och att växa upp med asperger med en oförstående omgivning. Hon skriver otroligt bra och talande och jag tror att din dotter skulle tycka om boken. Att hon skulle känna igen sig. Hon skriver väldigt mycket om sin familj och små och stora händelser. Men även skolan, lärare och kamrater. Hur enkla saker som vi andra inte ens reflekterar över kan skapa problem i vardagen. Som att veta vilken toalett hon ska välja i skolan. Boken är gripande tycker jag och den rekommenderar jag till både de som har asperger och de som är anhöriga.

fridelfina
12/6/15, 12:21 PM
#8

Toppentack! Har hört om boken på en föräldrautbildning för några år sen, men glömt bort den. Ska gå till bibblan i morgon och låna den i väntan på att de tar in den nya som Tilli skrivit!

 
 

Upp till toppen
Annons: