Övrigt

När någon smaskar..

2015-12-18 20:40 #0 av: lillalilly

Hej! Asså jag har riktiga problem om någon äter ljudligt/smaskar/dricker ljudligt får PANIK!! Blir helt skakig och vill bara börja gråta och tänker elaka tankar om personen. Typ "Jäv*a skit äckel" vet jag låter som en hemsk person.. 

Kan man ha fobi för sånt här?

VAD SKA JAG GÖRA?! Finns det möjlighet brukar jag dra på mig hörlurarna med riktigt hög musik för att stänga ljudet ute, men har jag väl hört minsta lilla så får jag all panik. Sitter just nu i panik med hög musik för att en person äter chips.

Vi med autism är ju ofta känsliga för vissa ljud, men detta funkar inte längre.. BLIR TOKIG! Spelar ingen roll hur mycket jag älskar personen får ändå panik. Kan ju inte precis säga till folk "HÅLL KÄFT, JAG FÅR PANIK AV DITT OLJUD" även om jag vill... 

Är 15 år, och har haft dessa problem länge men på senaste tiden har det blivit värre. I övrigt har jag en ganska svag autism men när det kommer till detta så får jag verkligen PANIK!!! 

SNÄLLA HJÄLP!

Anmäl
2015-12-19 08:46 #1 av: [tk1971]

Vad är det som är så jobbigt med smaskande? Varför får du panik?

Anmäl
2015-12-19 22:31 #2 av: lillalilly

Ljudet, det går bara inte .. 

Anmäl
2015-12-20 09:55 #3 av: Garnnystanet

Att smaska är inte bordsskick

____

Medarbetare på Autism.

Anmäl
2015-12-28 19:38 #4 av: SegerSims

Jag har inte autism men förstår vad du menar. För mig är det ett ljud som stressar upp mig på något sätt. Dock har jag väldigt svårt med stress och många sådana ljud kan stressa upp mig. Men är det i familjen så brukar jag säga till att de ska försöka att äta tystare då jag inte mår bra utav det eller säga till om det är något annat jag inte fixar.

Min son har Autismliknande tillstånd och vad jag vet så har han ännu inte svårt med ljuden så jag kan inte hjälpa dig där. Jag är ny på att lära mig om autism då sonen nyligen fått sin diagnos.

Men försök att prata med de som smaskar om du känner att du kan det och förklara varför. Och berätta det lugnt så de förstår dig och inte blir arg på dig. :)

Anmäl
2016-01-01 18:57 #5 av: Gabriella S Eikelboom

Hej!
Du lider av Misophonia!
Det finns en supportsida på FB och om du klickar på länken kan du få än mer info. Vår 10-åriga dotter lider av det och t.ex. har hon öronproppar när vi äter och kan inte sitta nära sin bror.

Miso & other over-responsivities - visual/touch/smells/taste/spatial awareness can lead to social avoidance/lack of self-esteem,confidence & feelings of helplessness & loneliness...lets make 2016 THE year for spreading awareness & understanding.💖

Hoppas du hittar svar och får hjälp.

Anmäl
2016-01-02 20:33 #6 av: Skorpion76

#3 Nej, det är det inte och det låter hemskt! 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2016-02-18 10:53 #7 av: Vilsen M.S

Jag har inte autism men jag vet hur det känns ändå. Har också problem med vissa ljud. Känner mig väldigt stressad när det står en bil utanför lägenheten som har motorn igång, speciellt om dom står i flera minuter. Det är hemskt Arg. Bankande ljud känns också ganska jobbigt. Jag har en son som har autism så han är också känslig för vissa ljud, bl a. borrljud (speciellt när han inte vet varifrån det kommer ifrån), han blir hysterisk och gråter. Ush för hemska ljud!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.