Aspergers Syndrom

Känner ni igen er i detta ni som harAsperger

2015-12-26 22:17 #0 av: [norrpojk65]

Hej.

Undrar om ni som har fått diagnosen Aspergers känner igen er i detta.

- Dagar då person i fråga ej vill gå ensam tex ner på affären för att handla mat. Avstår heller om de måste gå ensam 

- Svårt att förstå det sociala spelet vid ett vanligt samtal och svarar ofta med något helt annat än vad frågan var. Svårt med att se att någon är ledsen då personen i fråga inte kan se att personen behöver stöd.

- Startar samtal med okända personer utifrån vad det kan antyda att personen är intresserad av med hjälp av tex en halsduk med färjestad hockey på så börjar de prata om hockey med personen. 

- Duktig på att skriva bra och innehållsrika texter.

- Svårt att läsa av när en person vill avsluta tex ett telefonsamtal, samtal.

- Dåligt självförtroende och tror aldrig att något det gör duger för andra.

- Lätt att stressa upp sig vid tidspress

- när man ger personen beröm så kommer det alltid fram " ja fast det kunde har blivit bättre om ......."

- Har svårt att "tåla" dottern ljusa röst då den är ganska hög

- Mycket bra minne och ansiktsminne

Vad tror ni! Stämmer detta in på Aspergers. Det är en nära anhörig som uppvisar dessa tecken.

Anmäl
2015-12-26 22:28 #1 av: Wellcraft

Jag har asperger men även adhd, och jag kan oftast inte handla något själv - eller ens åka buss eller liknande. Tar jag min medicin kan det blir bättre.

Jag är väldigt duktig på socialt samspel, jag ser direkt om någon är besvärad, ledsen, arg, glad osv. Jag läser av sinnestämning m.m bra och kan tyda om folk vill avslutade samtalet eller liknande.
Jag stör mig inte på folks röster, hur de än låter. Stressar sällan, och om jag stressar är jag bra på att hantera det..

Jag har bra självkänsla men dåligt självförtroende.

Allt är ju individuellt. De mesta stämmer inte in på hur jag upplever min autism, medan det kan stämma in perfekt på någon annans autism.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2015-12-26 22:38 #2 av: [norrpojk65]

Wellcraft

Tack för svaret. 

Jag glömde att tillägga att personen i fråga ibland har svårt att ta sig ut och tex handla på affären, för att andra dagar verkar ha ett väldigt bra självförtroende och inte alls vara oroad över att vitsas bland folk.

Ja personen i fråga har inte alls de sociala samspelet och de personer som hon pratar med ser oftast vådligt förvånad över hennes svar.

Det är mera att personen i fråga har en ljus hög röst som stör för personen i fråga.

Självkänslan och självförtroendet hos henne variera mycket för att ena dagen vara på topp och nästa dag vara i botten.

Anmäl
2015-12-27 07:11 #3 av: Skorpion76

Nu har inte jag AS, men jag känner ändå igen en del av det! 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2015-12-27 12:52 #4 av: [norrpojk65]

Kan det vara så att personen "hon" den nära anhöriga har autistiska drag och inte specifikt Aspergers. 

Anmäl
2016-01-08 22:36 #5 av: en_person

Jag har atypisk autism (typ som asperger light)

De punkterna som du skrev så passar dessa in på mig:

- Svårt att förstå det sociala spelet vid ett vanligt samtal och svarar ofta med något helt annat än vad frågan var. Svårt med att se att någon är ledsen då personen i fråga inte kan se att personen behöver stöd.

- Startar samtal med okända personer utifrån vad det kan antyda att personen är intresserad av med hjälp av tex en halsduk med färjestad hockey på så börjar de prata om hockey med personen. (Det händer, beror på helt från vem jag pratar med och vad jag vill få ut av samtalen)

- Duktig på att skriva bra och innehållsrika texter. (Jag älskar i alla fall att skriva, sedan vet jag inte riktigt om jag är riktigt duktig eller bara "normalt" duktig)

- Svårt att läsa av när en person vill avsluta tex ett telefonsamtal, samtal.

- Dåligt självförtroende och tror aldrig att något det gör duger för andra. (detta kan bero på att jag har en del andra psykiska problem som inte tillhör något med min diagnos att göra)

- Lätt att stressa upp sig vid tidspress

- när man ger personen beröm så kommer det alltid fram " ja fast det kunde har blivit bättre om ...…." (detta kan bero på att jag har en del andra psykiska problem som inte tillhör något med min diagnos att göra)

- Mycket bra minne och ansiktsminne (Jag har bildminne och kommer ihåg ansiktet men har mycket svårare med namn)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.