Övrigt

Dammsugning av soffor, sängar, bilar etc....

2016-01-02 20:41 #0 av: Skorpion76

När man dammsuger dessa saker med ett mindre textilmunstycke eller bara röret får jag panik! Jag klarar bara inte av det! Ljudet är fruktansvärt för att inte säga vidrigt! Yikes! Jag får rysningar och magen knyter ihop sig. När jag utreddes för autism togs det här upp som ett tecken på autism, men jag vet inte vad det skulle ha med autism att göra. 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2016-03-15 00:46 #1 av: superstrumpan

Det är det att det sägs att folk med autism har extra känsliga sinnen, och det kan ju kanske ha något att göra med det, kan också ha med sinnesintrycken att göra, att en kan ha svårt att lägga bort vissa intryck, som tex dammsugaren. 

Medans andra inte tänker sådär särdeles vidare mycket på det, kan en med autism som kanske har starkare hörsel än den andra neurotypkompisen, höra det mycket starkare, och då blir det ju såklart också jobbigare. 

Eller kanske inte att det är  starkare på något sätt, men du hör på ett annat typ av sätt, kan ha svårt att sortera sinnesintryck också, sen just sånadär "små ljud", om det är riktigt tyst kan de ju bli extra tydliga också, usch och fy, nej, riktigt jobbigt låter det faktiskt. :/ 

Och sen det här med uppmärksamheten, en neurotyp kanske inte tänker så mycket på dammsugaren utan dammsuger medan den tänker på nåt annat tex, och om du har autism kanske det blir så att du fokuserar endast på den saken, för den är där. 

Sådär jobbigt som du har för dammsugare, kan ibland jag ha för klockor om det i övrigt är helt tyst. Och sen om det är en allmänt bullrig miljö öht så kan det vara ganska jobbigt för mig. 

Mitt tips skulle va att du kanske tar på dig hörlurar med musik i, och på så sätt "dansar med" till musiken, typ "dammsuger i takt" till musiken. :) När du dammsugit ett ställe kan du pausa musiken, stänga av dammsugaren och kolla så att det stället är helt klart och sen går du över till nästa ställe och sätter på musiken och dammsugaren igen, och då dammsuger du någon annanstans. Hehe :$ Ah. :) 

Anmäl
2016-03-15 00:47 #2 av: superstrumpan

(det blev lite rörigt i mitt inlägg, men hoppas du förstår ändå. hehe :$)

Anmäl
2016-03-15 06:19 #3 av: Skorpion76

#1 Min familj och mina närmaste vänner samt boendestödet har lärt sog detta och därför brukar de förvarna. Då har jag tid på mig att sticka därifrån.

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2016-06-21 09:40 #4 av: Agafia

I perioder är jag superkänslig för ljud som är ok annars sedan finns det monotona
Ljud som får det att krypa i mig . Min grannes högtryckstvätt är otroligt jobbig
Att lyssna på !

Anmäl
2016-07-17 00:14 #5 av: Kadoor

Jag känner igen det där, jag är jätte, jättekänslig för vissa ljud. Får verkligen panik och vill krypa ur skinnet eller något.. Det är verkligen otroligt jobbigt, men känns som att det inte finns så mycket att göra åt det om folk inte förstår. Skönt att din familj, dina vänner & boendestödet förstår och vet om att du tycker det är jobbigt. Så att du kan komma undan det. Tänker att man kan ha musik, bli förvarnad och så. Precis som du beskrev. 

Det är väl det att vi med autism lätt är extra känsliga, vilket jag har hört mycket om. Följer olika bloggar på bl.a. tumblr där de skriver om sina erfarenheter, folk får dela med sig & så. Och det verkar vara väldigt vanligt bland oss som har autism.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.