Övrigt

Autism + svårt att flyga?

2016-01-03 13:13 #0 av: Mysan_

Är det någon mer här med autism som har svårt att resa? För det första har jag fobi för att flyga flygplan. Det känns hela tiden som jag ska dö och det känns som om planet kommer störta, och så fort det blir luftgropar får jag världens panik. För det andra är det trångt och helt packat med folk, och det gör mig också väldig otrygg och stressad. Eftersom jag är väldigt blyg och rädd gör det allt bara värre om jag får sitta bredvid en främling. Jag skulle helst vilja sitta vid fönstret bredvid någon jag reser tillsammans med, men även då kan jag bli helt förstörd. Jag blir även väldigt stressad av att det piper, att det "ilar" och att folk pratar. Jag blir så stressad att jag ibland inte kan äta min mat. Känner ni igen er?

Anmäl
2016-01-03 14:19 #1 av: Skorpion76

#0 Jag ändrade ett fel i rubriken! 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2016-01-03 15:21 #2 av: Mysan_

Hade jag skrivit fel? Det visste jag faktiskt inte, men tack för att du rättade!

Anmäl
2016-01-03 15:56 #3 av: Lyckligakaninen

Be din Läkare om intyg för din resa. Hör av dig till flygbolaget innan och vid incheckning, att du vill sitta vid ett fönster. Visa intyget och be om att få gå på planet först! Ha med dig musik i hörlurar, som tar bort allt sorl av pratande människor vid flygplatsen och på planet.  Hör med läkaren om du kan få något lugnande / rogivande medicin. Glöm inte att ta med dig recept från apoteket, om du åker inom EU, annars måste du höra av dig till det landets Ambassad, som du ska åka till (för att veta hur du ska göra med medicinen, som du tar med) Ta med något som du tror att du kan koppla av med. Tidning, liten kudde, liten DVD med en rolig film. Res alltid med personer som är trygga, för dig!

Anmäl
2016-01-03 16:30 #4 av: Mysan_

Jag är inte diagnoserad med autism, men har väldigt många autistiska drag. Tack för tipsen, men man får väl inte ha internet/mobilen på under resan? Tack!

Anmäl
2016-01-03 17:13 #5 av: Skorpion76

När planet lyfter slår det lock för öronen., men du behöver inte känna att din rädsla för att flyga har med autism att göra eftersom det är många som är det utan att det kopplas till autism.

Energy Pethead

Anmäl
2016-01-03 17:17 #6 av: Mysan_

Jag har hört fler med autism/AS som har haft det jobbigt när det gäller att flyga, det är just därför jag undrar.

Anmäl
2016-01-06 22:49 #7 av: Garnnystanet

Jag gillar att flyga Glad

Anmäl
2016-01-07 16:55 #8 av: Skorpion76

#7 *skakar hand* Det gör jag också! 

Energy Pethead

Anmäl
2016-02-18 16:26 #9 av: kigon

Jag tycker det är väldigt lugnt och skönt att flyga för då är allting fixat o färdigt, det är när man är i flygplatsen helt ensam som mina problem gör det svårt för mig (Satt fast helt ensam i USA på olika flygplatser ca 2-3 dagar extra pga storm och inställda flyg o diverse... Och då är det mer det sociala med att fråga om hjälp och få nya biljetter om och om igen som är problemet.)

Jag har två flygrädda vänner som har beskrivit det lika som dig, dock har de inte autism.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Anmäl
2016-03-12 02:58 #10 av: Hera

Har aldrig hört att flygrädsla har med autism att göra.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2016-03-15 00:33 #11 av: superstrumpan

Jag har fruktansvärt svårt att flyga, en gång kändes det så hemskt att flyga, att jag började gråta. Men det är väl mer för jag har mycket ångest och sådär, samtidigt som jag har autism. Kan ju bli lite svårare att flyga då tänker jag. :/ Har tyvärr inga råd eller hjälp till dig, men hoppas det blir bättre för dig. <3

Anmäl
2016-03-15 00:38 #12 av: Hera

Förresten så kan man gå i terapi för att minska/bota flygrädsla. Det kanske kan vara något?  :)

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2016-06-03 23:13 #13 av: Grävlingen

Tycker det är soft att flyga. 

Anmäl
2016-06-04 06:26 #14 av: Skorpion76

#13 Det är faktiskt farligare att åka bil än att flyga. 

Energy Pethead

Anmäl
2016-06-04 18:07 #15 av: Grävlingen

Det ända jag ogillar med flygplanen när man flyger är när vingarna svajar så mycket så det ser ut som att dom kan gå av. Eller fönsterna som är så tunna så att man skulle lätt kunna ta sönder dom och dö en snabb död. 

Anmäl
2016-06-08 09:56 #16 av: Agafia

Jag föredrar att flyga istället för att tex. Åka tåg där det verkligen är kaos av oljud
Både av andra resenärer och ifrån tåget . Desutom tar det lång tid med tåg att ta sig ditt jag ska . Det finns " Flygrädsla " kurser ( KBT ) , pröva :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.