Annons:
Etikettallmänt-autism
Läst 2346 ggr
[postmortum91]
1/18/16, 10:59 PM

skylla ifrån sig, när är det okej?

Hej på er!
Jag har själv inte autism av något slag men är allmänt intresserad. 
Har minst ett par vänner med asperger och var även tillsammans med en med asperger för många år sedan. 

Jag undrar vad ni anser om när det är okej att skylla på sin diagnos så som autism eller asperger?
I vilka situationer när man betett sig dumt åt är det okej att använda sin diagnos som ursäkt? Och när är det inte okej?

Jag kan omöjligt veta, då jag själv inte har diagnosen, någon av dem. Därför frågar jag er. Ge mig gärna exempel där ni hört någon använt det felaktigt eller rätt.

Annons:
tlover
1/18/16, 11:03 PM
#1

Skylla på tycker jag inte man ska göra, men att förklara sitt agerande med hjälp av sin diagnos kan man göra.

Det är däremot få som förstår skillnaden.

När man kan förklara sitt agerande på sin diagnos är när det är till största sannolikhet just diagnosen som gjort att man agerat på sånt sätt som man gjort.

l'm back

Calcifer
1/18/16, 11:05 PM
#2

Skylla på tycker jag aldrig är okej, däremot förklara med. Jag kan t:ex reagera väldigt, väldigt starkt om någon ändrar planer bara så där för jag måste få förvarning, och kan bli både arg och ledsen. Ibland har jag sagt saker jag ångrar. Det är ju pga min diagnos jag reagerar så, men tycker inte jag kan skylla på den, däremot är den ju en förklaring till varför jag agerar och känner som jag gör. Sen är det ju upp till andra människor om de tycker att det är en okej förklaring eller inte. En del är mer toleranta än andra, för de har större förståelse för att man inte riktigt väljer alltid hur man hanterar situationer.

Jag har dock aldrig klandrat någon som känt att de måste kliva ur mitt liv för att de inte orkar allt kaos då jag inte bara har AS utan även en depression, panikångest, sömnstörning m.m. Säger i princip aldrig saker för att jag vill vara elak, men det kan låta så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[postmortum91]
1/18/16, 11:06 PM
#3

#1 Okej, jag valde fel ordval antar jag. 
Anledningen till jag frågar är för att Chrillsims3 som har autism har de senaste dagarna suttit och beklagat sig på facebook över sina fans. Att vi inte gillar hans videos, och näst intill anklagat oss för att vi inte gör det. Folk blev lite irriterade på honom efter ett tag och nu skrev han nyss "I apologize for my recent actions… It's hard to control me when i'm angry because of my Autism… Sorry".

Jag vet inte hur jag ska tolka det, han kanske skrev lite klumpigt, men där lät det som han ursäktade sig med att han har autism och använde det som sköld typ. Har jag fel? tänker jag fel?

en_person
1/31/16, 12:11 AM
#4

Då jag är deppig om t.ex. det har blivit någon jobbig situation socialt använder jag att jag skyller på min diagnos för att det känns då som jag skyller på en "tredjeperson" i stället för att skylla på mig själv. För att skylla på mig själv gör jag ändå fööör mycket, så lite lättare för mig att "skylla" på min diagnos då.

Men inför andra använder inte jag att ha min diagnos som ursäkt. Jag funkar som jag gör, och sedan har psykologin satt ett namn på det så att jag passar in i autismspektrumet. Men oavsett om jag hade fått namn på min diagnos är fortfarande jag jag.

Skorpion76
2/18/16, 6:40 PM
#5

En diagnos får inte bli en ursäkt för någonting, men däremot är det nästan alltid en förklaring.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Garnnystanet
4/16/16, 9:33 PM
#6

Det är inte okej att skylla på sin diagnos. Men gör man det är det bevis på att man inte tar ansvar för sina handlingar.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
Skorpion76
4/17/16, 6:11 AM
#7

#6 Exakt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Everlyn
4/22/16, 1:49 AM
#8

Jag ser ingen skillnad på att skylla ifrån sig och använda diagnosen som förklaring..

Jag har asperger och ibland vet jag inte riktigt vad jag håller på med,  känslorna bara spretar och saker blir för svåra, om jag då säger "jag kanske är jobbig nu, och det är troligtvis på grund av att jag har asperger" är det då att skylla ifrån sig, eller är det en förklaring..?



Calcifer
4/22/16, 3:15 AM
#9

#8 För mig ligger skillnaden i om man använder sin diagnos som en ursäkt att få bete sig hur som helst utan konsekvenser. Jag har haft vänner som varit så, innan jag bröt med dem. Som kunde svika, ljuga, vara sen, säga elaka/oförskämda saker och sen vända sig om och säga "alltså, jag har faktiskt asperger så jag vet inte bättre!" 

En förklaring är för mig mer "jag vet att jag inte var så snäll igår, jag är hemskt ledsen, men ibland blir det så pga min asperger. Jag respekterar om du behöver en paus från mig just nu över detta."


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

emelieaakesson
4/22/16, 5:08 PM
#10

Problemet som jag ser det är egentligen uppdelningen av personer med eller utan diagnoser. Det flesta verkar även missuppfatta syftet med en diagnos, vilket ju är att man ska kunna få hjälp inom vissa områden. Problemet är heller aldrig diagnosen i sig, utan det beteende som det kan resultera i. Ett exempel är det som kallas trotssyndrom vilket är väldigt vanligt hos personer med ADHD. Det är inte ADHD:n då som är problemet utan trotssyndromet. Det är inte Asperger syndrom som är problemet när man beter sig vad som enligt andra kan uppfattas som opassande, det är beteendet i sig som ofta tolkas som opassande av omgivningen baserat på deras föreställningar om vad man ska eller kan förstå och/eller kunna.

Skorpion76
4/23/16, 6:42 AM
#11

Jag har också lagt märke till att när det gäller personer med grav utvecklingsstörning är det populärt att skylla på att de inte förstår bättre. Det gäller framför allt dem som hälsar genom att kramas och som rätt som det är kan kasta sig om halsen på en bara för att man tittar på dem, Om man säger nej och är tydlig med det heter det att en liten kram kan man väl åtminstone bjuda på. Problemet är bara att de lär sig att tigga kramar på det sättet och följden blir att om man har gett en kram en gång är det lika med nyckeln till att inte bli av med personen ifråga. Han eller hon kommer alltid att tigga kramar av dig därför att han eller hon vet att du är snäll och inte kan låta bli att ge. .


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
5/11/16, 10:04 PM
#12

#11 Gäller det en sådan diagnos är det ju faktiskt så att personen oftast faktiskt inte förstår.

Så det är upp till dig att ta avstånd.

Upp till toppen
Annons: