Annons:
Etikettallmänt-autism
Läst 2015 ggr
Garnnystanet
2016-04-16 19:51

Trött av folk.

Hur är det för er när ni varit bland folk om än det bara är fem minuter? Jag blir trött och hjärnan vill sprängas :(

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
Maleficum
2016-04-16 19:55
#1

Jag blir trött speciellt om det är okända människor eller människor jag inte känner så väl. Har ett fåtal personer jag kan vara med utan att bli jättetrött. Sen blir det värre ju fler människor det är på samma gång också. Och miljön kan göra skillnad.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maria
2016-04-16 19:56
#2

Är det typiskt för autism?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Garnnystanet
2016-04-16 19:58
#3

Det kan vara jobbigt för många med autismspektrumtillstånd då det handlar mycket om intryck.

____

Medarbetare på Autism.

Maria
2016-04-16 19:59
#4

Ok

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-04-16 20:28
#5

Jag blir inte trött av människor i allmänhet, men om jag vistas med människor som är speciella på något sätt blir det jobbigt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Thors matte
2016-04-17 09:18
#6

Jag blir trött och får även ångest, ibland panik bland främmande människor. Blir snurrig av alla intryck. Går bättre när jag umgås med min familj. Men jag har förutom autism flera psykiska sjukdomar.

Annons:
Skorpion76
2016-04-17 09:50
#7

#6 Jag blir nervös och får panik om jag möter människor som jag uppfattar som speciella. Jag blir på sätt och vis fixerad av dem och det känns som om jag vill berätta allt för dem. Inte sällan får jag ta emot förmaningar om att jag måste ta det lugnt med dessa personer och egentligen låter det logiskt, men jag klarar inte av att leva upp till det.  Till slut blir jag ensam kvar med skammen, skulden och det dåliga samvetet och det svider rejält! Tack för den snytingen!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Kadoor
2016-05-07 23:51
#8

Har både aspergers, ångest & depression så det blir väldigt jobbigt för mig. Alla intryck åker in samtidigt som jag lätt får ångest i stora folksamlingar.

Jag blir lätt utmattad och snurrig i huvudet när jag sitter i klassrummet en hel dag, där det är mycket prat, ljud och andra intryck. Dessutom blir jag lätt ångestfylld av att vara i de stora folksamlingarna i skolan eller där vi äter, min hjärna känns jättesnurrig och det är jobbigt att vistas där. Så efter en dag i skolan och på lunchen är jag helt slutkörd..
Samma sak om jag umgås med vänner, att bara vara två stycken(jag & en annan) brukar gå helt okej. Då är det bara en persons intryck att ta in och fokusera på, så då blir det lite lättare för mig. Är vi fler blir det väldigt jobbigt för mig. Dock är det lättare med mina kompisar, än om det är med människor jag inte känner så väl. 
Efter ett tag när jag har umgåtts mycket med folk utanför skolan, på helgerna hemma osv., så är jag otroligt trött och behöver en paus ett tag för att vila upp huvudet.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

kim1980
2016-05-14 08:01
#9

Jo trött blir man som inte är likasinnad tycker jag.. Så sen ung vart att jag gillar visa. Oftast så är dem som ogillar mig för innan. Men är olika. Äldre man blir lättare blir det välja . Man vet vad som passar en om man säger.. Sen är så visa människor kan hantera det bra Man kanske har gensamt intresse som jag värderar högt.. men folk massa inget jag väljer . Stor städer inte min grej. . Blir vilsnsre en innan liksom . Så miljön gör mycket och om det är min års tid vinter då mår jag som bäst.. mens nu går jag idé i mitt bo mest.. in väntar längtar för bi den här värmen.. (

Grävlingen
2016-06-03 23:12
#10

Folk suger

Agafia
2016-06-08 10:01
#11

Att vara social tar mycket energi , därför behöver jag egentid i ensamhet för att Må bra.

en_person
2016-06-12 21:05
#12

Jag blir trött, men samtidigt mår jag bra av socialt och behöver det för att må bra. Men samtidigt tar det energi

Draken
2016-06-14 23:27
#13

Jag har inte det problemet själv, men jag märker på sonen (14) som har Autism (Aspbergers syndrom) har stora svårigheter att var bland mycket människor hela tiden. Han blir elak och aggressiv och kan bli våldsam om det blir för mycket för honom. Han klarar av att vara med mycket folk samtidigt, endast korta stunder åt gången, sedan drar han sig undan.

Det 'r vissa svårigheter i skolan, på lektionerna. Han klarar inte av att titta på fröken och lyssna samtidigt, det blir för mycket för honom, eftersom han har inte förmågan att läsa kroppsspråket riktigt. Men vi (skolan och vi) har kommit fram till den kompromissen, att han får sitta och "titta ner i bänken" när de har genomgångar. Det fungerar jättebra, han tar in informationen mycket bättre på så vis.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Agafia
2016-06-14 23:31
#14

#13. Va bra att ni hittade en strategi som fungerar för alla , kruxet är att hitta strategier som fungerar för att komma förbi " hindren " 😊

Draken
2016-06-14 23:50
#15

Han går på Engelska skolan, och de har gjort väldigt mycket för att skolsituationen skall fungera någorlunda bra för min son. De har gjort mycket anpassningar, redan innan han fick diagnosen (vilket inte är så länge sedan. Han fick diagnos den 20 Maj i år) De har gjort anpassningar, baserat, endast, på mina misstankar om vad som orsakar hans problem i skolan.

 De resonerade som så, att jag som mamma känner mitt barn bäst, och eftersom jag misstänkte att något var fel, och även att jag misstänkte VAD som var fel, så gick de efter det, trots att han inte hade diagnosen klar.

 De ville hjälpa honom att få det att fungera. Han är en väldigt smart kille, och har inga inlärningssvårigheter överhuvudtaget. Och de tyckte att pojken inte skulle drabbas, bara för att sjukvården och psykiatrin är trög.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Determined]
2016-07-14 22:54
#16

Jag har inget emot att vara bland folk. Är dock inte så förtjust i att småprata med främlingar, men det beror nog mer på att jag har social fobi.

npfutredning
2016-08-01 10:54
#17

Jag blir jättetrött efter en kort stund, så jag hushåller mycket med tillfällena och sparar dem till att umgås med vänner (typ en gång per månad) och vissa möten. 

Efter att jag umgåtts med någon så behöver jag stänga in mig och vara ensam ett par dagar..

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Upp till toppen
Annons: