Annons:
Etikettallmänt-autism
Läst 883 ggr
Skorpion76
2016-05-14 07:34

Hur har ditt/ditt barns liv förändrats?

Om du har en någon form av autism, hur förändrades ditt liv efter att du fick diagnosen? Om du är anhörig till någon med grav autism som inte själv kan uttrycka sig undrar jag vilka skillnader du har sett eller lagt märke till. Om du jobbar på ett dagis, skola eller en förskola där det finns barn med autism undrar jag vad du har upptäckt för förändringar. 

Svara gärna både på undersökningen och skriv en kommentar med mer detaljer. Vad blev bättre? Vad blev sämre?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Determined]
2016-07-14 22:58
#1

Det blev sämre när jag fick en diagnos. Folk började särbehandla mig och slutade att lyssna på vad jag ville. Allt jag gjorde verkade plötsligt bero på min diagnos, enligt folk. Jag önskar att jag aldrig gick igenom någon utredning.

Kadoor
2016-07-17 00:08
#2

Hm.. Jag vet faktiskt inte, men jag tror det blev bättre. Har börjat förstå mig mycket, mycket bättre nu när jag har fått klartecken. Nu var det lite svårt att sätta diagnosen men fick den ändå, vilket känns väldigt rätt för min del. Om det är någonting jag reagerar på ett visst sätt på, eller om jag gör på ett visst sätt, så vet jag varför nu. Förr visste jag inte alls varför jag gjorde som jag gjorde etc.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Draken
2016-07-17 00:22
#3

Jag har två söner som båda har fått diagnoser nu under våren. Sedan de fick sina diagnoser, så fungerar det mycket bättre för dem, framföralt, i skolan men även på hemmaplan och med kompisar.

De har fått rätt hjälp och medicinering, och vi har fått utbildning och sk. verktyg som vi skall använda när vi är med pojkarna.

 Jag tycker det känns jätteskönt, och även pojkarna tycker det känns skönt att få en förklaring på varför de har betett sig som de har gjort. De har slitit ont, de vill inte vara omöjlig, aggressiv eller totat blockerade, men de har inte riktigt förstått varför det har blivit så. Nu vet de, och de är mycket mer lugn och harmonisk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Thors matte
2016-07-17 12:31
#4

Jag fick inte diagnosen autism förrän för 1 år sen,  var 31 år då.  Det blev bättre för jag fick svar på varför jag alltid känt mig annorlunda och varför jag alltid haft stora problem med det sociala. Förstår mig på mig själv bättre nu, varför jag inte fungera som andra och varför jag sen många år tillbaka mått dåligt psykiskt. Förstår även varför jag inte klarat av något jobb, varför jag så lätt drabbas av utmattningssyndrom och hjärntrötthet. Nu ska jag äntligen få rätt hjälp och stöd. Barn har jag valt att inte skaffa pga alla mina svårigheter och oro för ärftlighet. Egentligen vill jag ha barn men är nog bäst att jag avstå.

Jetaime
2016-07-17 12:42
#5

Jag fick diagnosen aspberger syndrom för några månader sen (fyller snart 24 år) för min del har egentligen ingenting förändrats, men det var skönt att få "bekräftat" att mycket av det som varit tokigt och faktiskt har en förklaring och att någon för en gång skull tror på mig.. Jag får alltid känslan av att ingen tror på mig och vill få det till att jag bara "hittar på" allting. Jag hoppas att det kan bli bättre nu.

Kirnzy
2016-07-27 19:43
#6

Jag har vetat länge att jag har autism (fått en "diagnos" innan, fast som inte riktigt va satt) men fick diagnosen för några månader sen. Än så länge har det väll inte blivit mycket skillnad men eftersom i skolan så brydde sig sig inte alls om att jag hade problem för att jag inte hade någon riktig diagnos, även om min mamma, psykolog och psykiatriker hade möten med alla mina lärare flera gånger. Men självklart så räknades det inte ändå för att jag inte hade en riktig diagnos.. Jag fick diagnosen så sent också och då fanns det inte riktigt något att göra åt det i skolan. Men ska börja på en ny skola och är säker på att det kommer bli bättre just på grund av att jag har diagnosen :) Sen är det ju på grund av hur skolan är också men det känns ändå lättare att ha fått diagnosen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: