Autismspektrumtillstånd

Introduktion om mig själv

2016-07-24 21:14 #0 av: Whatsupdoc?

Hej, jag heter Charlotte & jag är 23 år med Autism-spektrum. Jag har fått det av min mamma som har Aspergers, och jag har en pappa & lillasyster utan nåt funktionshinder, och det har gjort mycket ganska svårt. Ända sen jag var liten hade jag svårt att passa in & få kompisar, men pappa ville att jag skulle försöka ändå, men ingen ville ha mig som kompis. Så jag började hålla mig för mig själv, jag kunde inte vara i ett rum med mycket folk & ogillar när folk tittar på mig & att titta på folk, mest för att jag har aldrig blivit tittad på med vänliga ögon, de enda gångerna nån har kollat på mig har varit min familj som har tvingat mig att titta de i ögonen & då jag inte gjort det har de varit arga på mig över minsta lilla. Jag var en stor djurälskare & ville jobba med djur som en önskan när jag var liten, men  varje dröm jag hade, min familj krossade de hårt. Inte ens nu får jag nåt stöd av varken pappa eller min syster(som aldrig har varit snäll mot mig alls, hon har krossat varenda sak man trodde på när man var liten, tandfén, påskharen, jultomten, Önskestjärnan etc.) Jag har flyttat hemifrån, men ville göra det direkt efter jag fyllde 18, men det tog låååååång tid innan det blev av, men det blev tyvärr inte mitt drömläge: ett hus på landsbygden eller nära skogen med liten tomt. Det blev istället en lägenhetskomplex med både utlänningar(som ingen i min familj ville att jag skulle bo i bland de 3 jag hade att välja mellan) men jag fick tyvärr inte välja de 2 första, som med allt annat i mitt liv. Det var också ett komplex med boendestöd med personal som hjälper en med olika sysslor. Man har bott här i 2-3 år nu, och vill mer än gärna bo nånstans längre bort från familjen, men ingen av de tror jag kan klara mig själv, fast personalen säger till de att jag kan, men det går in genom ena örat & ut genom den andra, som med allt jag sagt till de vad jag drömmer om att göra när jag blev stor & vad jag drömmer om att jobba med i framtiden.

Anmäl
2016-07-25 22:43 #1 av: Daehyun_cheesecake

Det är svårt för autistiska att utvecklas om ingen i ens omgivning tror på att det går. Det är synd att du upplever att din familj håller dig tillbaka.

Jag tycker du skall göra det som känns rätt för dig. Bara du själv vet om vad du klarar av och inte. Känner du att du är redo och klarar av det så kör på det! Lyssna inte på familjen som håller dig tillbaka. Bevisa dem istället motsatsen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.