Annons:
Etikettövrigt
Läst 6765 ggr
[Sandi92]
7/30/16, 5:37 PM

Jobbar du?

Frågan är till er som har aspergers/autism utan utvecklingsstörning. Om du jobbar vill jag gärna också veta med vad och om du jobbar heltid. Om du inte jobbar, har du jobbat innan? Hur funkar/funkade ni på er arbetsplats? Går/gick det bra?

Annons:
AnneN
7/30/16, 6:17 PM
#1

Jag har högfungerande autism (bland annat) och har 50% trygghetsanställning på Hunddagis som är ett socialt arbetskooperativ och ett krav för att få anställning där förutom hundintresse, är att man ska ha handikappkodning på arbetsförmedlingen pga psykisk/neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Jag tycker att det fungerar bra eftersom att jag är en riktig hundnörd och arbetskamraterna vet själva hur det kan vara att ha bättre/sämre dagar/perioder och arbetet kan anpassas lite efter vad man själv orkar den dagen.

Har tidigare prova många olika arbetsplatser/praktikplatser på heltid, vissa arbeten klarade jag inte av pga det sociala då det var för mycket folk på arbetsplatsen, andra jobb har jag klarat av jobbet, men då har jag inte orkat med vardagssysslorna i hemmet istället, tex laga mat, diska, städa, tvätta, utan det blev jobba och sova på vardagarna och helgerna gick åt största delen till att samla energi för att orka jobba kommande vecka.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

en_person
7/30/16, 10:36 PM
#2

Jag har Atypisk Autism.

Jag går fortfarande i gymnasiet, men tänkte att min information kan vara användbar i alla fall att byta ut. Jag är sjukskriven till en viss del i skolan för orkar inte med så mycket plugg och har flyttat fram vissa kurser så ska nu börja på ett 4:e år.

Jag har sommarjobbat 2 somrar, ett på dagis o ett på fritids. Stortrivdes, var dock väldigt trött efter jobbet men älskade verkligen jobbet. I sommar har jag fått ett riktigt dåligt sommarjobb o är riktigt slut + mår inte bra psykiskt pga jobbet efter jobbet.

I framtiden tror jag inte att jag kommer att orka att jobba 100% med tanke på att jag måste orka fixa till med hushållet också, bor fortfarande hemma, annars skulle jag inte klara av vardagen.

Agafia
7/31/16, 12:16 AM
#3

Jag jobbade över 20 år inom Akutsjukvård / Operation innan jag fick min första Utmattningsdepression 1999. Jobbade mest deltid då jag hade småbarn , har bara jobbat heltid då och då ( Max ett år i taget ) sedan Vidar som mellanchef på ett privat bolag, heltid , tog drygt två år så kom nästa utmattningsdepression .

Agafia
7/31/16, 12:16 AM
#4

Hoppsan 😉

npfutredning
8/1/16, 10:13 AM
#5

Misstänkt asperger, ADHD och bipolär. Har jobbat med väldigt olika arbete sen jag var 16 år (är idag 45).  Men alla har varit väldigt korta, för jag klarar bara av dem en kort period, max ett halvår, sen går det inte längre. När jag jobbat, eller pluggat, så är det bara det jag gjort. Inte klarat av socialt umgänge alls, förutom med mitt barn. Nu är jag sjukskriven under utredningens gång.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Mb_Jonsson
8/22/16, 8:38 AM
#6

Jag har Aspergers och Add, jag jobbar 3 dagar i veckan (ons, tors, fred) med bilvård/rekond, jag fick ingen fast anställning fören nu 1 Juli… annars har jag bara farit runt och arbetat gratis (jag är 29år), har inte fått den hjälpen jag behövde och det var väldigt tungt att arbeta alla dagar i veckan, utredningen kom väldigt sent.
Dom som jag arbetat med har inte förstått hur jag mår å känner (slutkörd kropp och ständigt trött när man kämpade med att jobba 100%).
dessutom riktigt skönt att för första gången i sitt liv börja få riktig lön 🙂
men dom jag arbetar med nu är förstående och helt underbara arbetskompisar 🙂

www.bilslakt.se

Annons:
Skorpion76
9/18/16, 9:57 AM
#7

Jag går på daglig verksamhet.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

tlover
9/21/16, 9:35 PM
#8

Jag har asperger och har eget företag (tebutik) på deltid (för tillfället ca 25%)

Jag har jobbat upp till 50% med företaget och även blandat föräldraledig, företag och aktivitetsersättning.

Jag kommer nog att öka igen såsmåningom men jag kommer nog aldrig att jobba 100% och jag är inte säker på att jag vill det heller. Fast då är ju mitt jobb riktigt roligt om man bortser från bokföringen då så kanske kommer jag att klara 100% tillslut

l'm back

tysttjej
12/11/16, 12:20 AM
#9

Jag har Asperger och för tillfället kan jag inte jobba. Jag har praoat i en djuraffär då jag har stort djurintresse. Men trots att det va lungt jobb så gick jag nästan in i väggen och fick sluta. Nu går jag en gång i veckan till en daglig verksamhet med djur för att jag måste.

Goagubben94
1/10/17, 11:24 PM
#10

Jag har en lindrig autism och är 22 bast, har jobbat ien Daglig Verksamhet i 1 år innan, men det var riktigt dåligt tempo, Arbetspersonalen tyckte jag en av de hade dålig förståelse för hade depression, ångest och en handled som krånglade vid namn karpaltunnelsyndrom under en lång period som de inte tog hänsyn till Har även pluggat på Särvux Men nu pluggar jag på Komvux, så mycket bättre och så tränar jag yoga för att kunna bli Yogainstruktör på Nordic Wellness och tjäna lite rese- och yogapengar till mitt yogautövande :-D

tk1971
1/21/17, 4:19 PM
#11

Jag har en akademisk utbildning, men den har jag ingen nytta av. (Sicken osis, för studielånet måste betalas lik förbannat.) Jag har jobbat inom mitt yrke, men det är inte aktuellt att gå tillbaka till det.

Jag har länge försökt förtränga min AS, men nu börjar jag faktiskt fundera på daglig verksamhet. Men till vilka slags personer är det riktat? Läste nånstans att de flesta som har det är psykiskt utvecklingsstörda. I så fall är det ju inget för mig. Finns det möjlighet att anpassa det efter individen, istället för att individen måste anpassa sig efter vad som råkar finnas i en viss kommun?

tlover
1/21/17, 4:22 PM
#12

#11 Det ska visst variera stort mellan olika DV, vissa är mest för de med tex downs, andra är specifikt för de med AS, vissa kan istället ha fd missbrukare där etc. Det är bäst om du kollar upp vilka slags personer som de riktar sig till i det DV som eventuellt skulle bli aktuellt

l'm back

tk1971
2/2/17, 8:08 AM
#13

Idag ska jag till kommunkontoret och prata lite med deras LSS-handläggare. Jag vill höra hur det funkar egentligen, vad de har att erbjuda och om det kan vara nåt för mig. Det känns lite kymigt. Jag vet att LSS är en rättighetslag som ska underlätta för oss med AS att kunna leva ett liv som alla andra, men det känns ändå som att jag nu ska utnyttja kommunens sociala skyddsnät som egentligen är menat för de som har det sämre än jag. Jag gillar inte att vara en kostnad för kommunen.

Annons:
tk1971
2/2/17, 2:13 PM
#14

Ja, jag vet inte jag. Efter det där mötet känns det som att jag kommer att känna mig utnyttjad och att jag görs "sjukare" än vad jag egentligen är. Men vi får väl se om de hittar nåt åt mig som känns meningsfullt - jag tryckte extra på det ordet under mötet.

Dioramabyggare
2/7/17, 10:16 AM
#15

Jag har diagnostiserat Aspergers syndrom med inslag av DAMP (formell diagnos som jag fick av en duktig psykolog som undersökte mig i mitten eller kanske slutet av 1990-talet). Jag har genom den diagnosen heltids förtidspension (heter något annat numera).

NathalieB
2/13/17, 10:59 PM
#16

Har asperger. Pluggar heltid till socionom och jobbar extra på lager. Funkar för mig. Alla är olika och det är okej.

NathalieB
2/13/17, 10:59 PM
#17

Har asperger. Pluggar heltid till socionom och jobbar extra på lager. Funkar för mig. Alla är olika och det är okej.

tk1971
3/30/17, 8:25 AM
#18

Nu har jag fått min "dagliga sysselsättning". Men den är inte daglig - än. Jag börjar lite lätt, bara 2 x 2 timmar i veckan. Jag har bara varit där en gång, och det är i kommunhuset. Min handledare är verkligen bra - oerhört mån om att detta ska vara nåt som jag har glädje av. Vi får väl se hur detta artar sig.

Men å andra sidan känns det lite kymigt. Det är ju nåt slags vuxendagis egentligen. En "sysselsättning", inte ett jobb. Jag vill inte bli sedd av de andra där som "det där psykfallet". Jag är ju egentligen behörig att ha ett jobb som de andra på en av förvaltningarna där. Men det kommer aldrig att hända mer.

tk1971
4/8/17, 2:15 PM
#19

Wohoo, jag har tagit studielån i drygt 4 år för att kopiera papper nere i mörkret av ett kommunhus källare - gratis. Jag har alltså betalat för att få äran att jobba gratis.

Det som är lite mer upplyftande är att jag fått en handledare som är fantastisk. Om hon ser mig som en börda så har hon inte visat det, tvärtom. Hon har varit mycket trevlig och mån om att jag ska trivas.

Den andra (lite) positiva är att jag snappat upp tongångar om att detta eventuellt skulle kunna övergå till nån slags anställning. Och förhoppningsvis med lite mer, kvalificerade arbetsuppgifter. Men detta är inte klart, de kan ju lika gärna utnyttja mig som gratis arbetskraft. Ja, så är det ju.

SoulPain
4/27/17, 11:48 PM
#20

Jobbar som metallarbetare och som kock/bagare, så har två jobb.
De är heltid men i perioder, högsäsongen som kommer igång nu, blir det mycket restaurangjobb och metalljobbet kläms in där det finns tidsluckor.

Jag har inga problem med att jobba, men att jobba i lag upplever jag som påfrestande.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

Annons:
Snurran!
4/29/17, 10:02 PM
#21

Just nu sjukskriven.

Det är det som är runt omkring själva arbetsuppgifterna som är uttröttande. Har jobbat inom sjukvård tidigare men ser mig nu om efter annat.

Om någon vill snacka lite så vore det trevligt. :)

tk1971
5/9/17, 2:41 PM
#22

Idag var jag på möte. Det talades om hur de och jag upplevt min "sysselsättning" hittills. Jag fick mycket beröm, och det var ju trevligt. De undrade vad jag själv tycker om mina uppgifter. Jag lät dem förstå att det vore trevligt med något mer kvalificerade saker att göra. Och då lät det som att det finns en massa saker i hela kommunhuset som behöver göras, men ingen har tid. Och där kommer jag in.

Då har vi dilemmat med skiljelinjen mellan arbetsuppgifter och "sysselsättning". Tänk om jag får facket efter mig för att jag utför arbeten gratis som de anställda egentligen skulle utfört? Och utnyttjar de mig? Jag frågade hur länge de tänkt sig att jag får vara kvar där, men jag fick inget svar. De talade om att många börjat som jag och därefter fått en "riktig" anställning inom kommunen. Jag har en känsla av att jag kommer nog att sparkas ut därifrån när jag gjort klart uppgifterna som de hamnat efter med.

tk1971
5/12/17, 11:41 AM
#23

Usch, nu börjar jag bli likadan som tidigare när jag jobbat. Jag har väldigt svårt att släppa "jobbet" mentalt när jag går hem. Jag grubblar över folks kroppsspråk, hur de pratar och vad de pratar om. Jag upplever att särskilt en person helst skulle vilja slippa handleda mig. Undrar om denne person blivit tillfrågad eller om jag dök upp som en blixt från klar himmel och så tar jag plötsligt en massa av dennes tid? Jag måste fråga om detta på måndag, och hör jag att de inte blivit tillfrågade måste jag prata med chefen på avdelningen. Det sista jag vill är att vara en belastning för någon.

Jag blir mentalt slut av detta och måste sova på eftermiddagen. Det vill jag inte göra, särskilt inte vid denna årstid när allt vaknar ute och jag helst skulle vilja vara ute.

Jag avskyr att känna mig som en nybörjare som måste fråga om en massa saker!

qayza
7/5/17, 9:40 AM
#24

Jag är nyligen klar undersköterska/skötare (via komvux) och jobbar nu som personlig assistent på ca 50%.

Min diagnos är Atypsik Autism. 

🙂

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Calcifer
7/7/17, 2:47 PM
#25

Har asperger och jobbar inte. Har ingen annan aktivitet heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

flocken
11/3/17, 3:22 PM
#26

Misstänkt Aspergers. Social fobi, fibromyalgi och bechtrews. Har jobbat inom metall industri. Funkade då jag kunde ha hörselskydd o inte bry mig om de andra. Nu egenföretagare. Driver hunddagis o pensionat i hemmiljö. Jobbar ensam & trivs bäst så.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

ipopuma
11/28/17, 5:08 PM
#27

Jobbar extra på café och tror jag ska börja lite i en pizzeria nu. Är extra utöver studier. Har jobbat som reklamutdelare innan. Lärt mig mycket på det :) kan vara lite tufft ibland men är roligt :)

Annons:
Pysen_87
11/29/17, 7:31 PM
#28

Har sysselsättning en dag i veckan på åldringsboende

Upp till toppen
Annons: