Övrigt

Ha en idé men någon tycker inte om den

2016-09-05 08:40 #0 av: Garnnystanet

Du har en idé men någon annan, förälder som ex., tycker inte om den.
Hur gör ni för att stå upp för er idé?

____

Medarbetare på Autism.

Anmäl
2016-09-05 09:24 #1 av: Sommarek

Det beror sig väl kanske lite på vad idén går ut på och varför de inte gillar den. Om de själva behöver lägga ner mycket tid eller pengar på den (som i det klassiska exemplet "jag lovar att sköta hunden helt själv; ni behöver aldrig gå ut med den"), så är det kanske inte så konstigt att de tvekar. Om du är lite mer utförlig blir det lite lättare att komma med tips.  ;)

Anmäl
2016-09-05 09:56 #2 av: Maria

Jag håller med #1

Det beror alldeles på situationen.

Är du själv förälder och ska diskutera ett förslag med andra föräldrar eller är du barnet som ska stå upp för dina ideér med dina egna föräldrar är stor skillnad.

/Maria

Anmäl
2016-09-05 10:47 #3 av: strutter

Men frågan är ju: Hur gör NI för att stå upp för er idé?
TS vill veta hur andra gör i olika situationer där man inte får  gehör för sina idéer. Så uppfattar i alla fall jag det. Eller jag kanske har fel...?

Själv tänker jag så här: när jag var barn/ungdom lyssnade jag alldeles för mycket på min stränga mamma, jag vågade inte annat. Så jag gav oftast upp mina idéer. 
Som äldre gör jag precis som jag själv har tänkt utifrån den idé jag har. Oavsett vad mamma säger Skämtar.

Det här gäller naturligtvis i privatlivet. Om man t.ex. är på en arbetsplats blir det ju en annan sak. Då får man prata ihop sig och komma fram till en gemensam lösning.

Anmäl
2016-09-05 11:29 #4 av: Sommarek

#3 Fast det beror ju helt på vad idén är och vem som inte gillar den - och varför. Är det en bra idé är det ju lättare att ge tips än om det till exempel handlar om att måla yttersidan på huset i glitterrosa.

Anmäl
2016-09-05 14:40 #5 av: Agafia

Ta reda på så mycket du kan om din ide , fördelar o nackdelar osv . Då kan du prata
Om idén mer utförligt . Sedan kan det ju vara så att tex. Föräldrar vet av erfarenhet att det kan vara svårt att genomföra vissa ideer kanske beroende på
Ekonomi osv.
Var påläst så du kan argumentera 😊

Anmäl
2016-09-05 23:25 #6 av: Garnnystanet

Det kan helt enkelt handla om att byta typ gardiner och typ förälder eller nån inte tycker om idén. Fast de inte ens bor där.

____

Medarbetare på Autism.

Anmäl
2016-09-06 07:29 #7 av: Sommarek

#6 Om det är det som det gäller så behöver du ju faktiskt inte ens stå upp för det eftersom ingen annan har med det att göra. Det är bara att säga "synd om du inte gillar det, men det är inte ditt problem".

Anmäl
2016-09-06 08:25 #8 av: Maria

Jag håller med. Det är väl bara att byta ut gardinerna och se om de märker det när de hälsar på. 

/Maria

Anmäl
2016-09-06 11:07 #9 av: strutter

Vi tänker helt olika om den här saken.

Och om man läser #6 så kan det tydligen gälla en idé om vad som helst, även om TS nu ger ett exempel eftersom flera vill ha det.

Själv tycker jag inte att det behövs något specifikt exempel för att kunna svara på frågan. Men som sagt var, vi tänker olika.

Anmäl
2016-09-06 11:12 #10 av: Sommarek

#9 För mig är det en väldigt skillnad på om man t.ex. bor hemma och vill skaffa hund, som föräldrarna kanske kommer att få betala för, gå ut med och köra till veterinären, eller om man vill starta eget företag. I det första fallet hjälper det oftast inte alls att stå på sig eftersom det då bara blir till tjat; i det andra fallet är du vuxen och gör som du vill.

Anmäl
2016-09-06 23:01 #11 av: Garnnystanet

Jag vill ha grönt i hallen men det tycker inte andra så då har jag inte grönt i hallen :(

____

Medarbetare på Autism.

Anmäl
2016-09-07 06:14 #12 av: Maria

#11 Bryr du dig så mycket vad andra tycker?

/Maria

Anmäl
2016-09-07 08:13 #13 av: Sommarek

#11 Det är väl inte som ska bo i din hall, det är ju du! Måla du den grön, och om andra tycker det är ett problem så är det ju verkligen deras problem, inte ditt.

Anmäl
2016-09-07 16:44 #14 av: strutter

Självklart!

Anmäl
2016-09-13 16:40 #15 av: Aleya

#11 bara du får det för hyresvärden och när du väl flyttar kan återställa saker i sitt ursprungliga skick så ser jag inge problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2016-09-14 06:54 #16 av: Skorpion76

#0  Jag har också idéer om saker som jag skulle vilja göra, men jag får ingen feedback. Därför förstår jag hur du känner dig. Till exempel skulle jag vilja starta ett autismforum i phpBB eller ännu hellre ett allmänt forum, men ingen tror på mig och ingen vill stötta mig eftersom alla säger att forumen numera har dött ut.   Det är ingen som driver sådana längre. 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2016-09-15 16:19 #17 av: Whatsupdoc?

#0 Håller det hemligt för familjen. Låter kanske inte vettigt, men har fått många idéer krossade pga min familj, så det är därför.

Anmäl
2016-09-15 18:39 #18 av: Skorpion76

#17 Det är du inte ensam om. 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.