Annons:
Etikettautism-och-djur
Läst 3241 ggr
Whatsupdoc?
2016-09-13 14:05

Husdjur för Autistiska

Jag är 24 år med Autism-spektrum(eller Autism i barndomen, vet inte vilket jag ska säga att jag har) & har just nyligen hört att man får ha husdjur när man har Autism, men ingen i min familj brydde sig om det, eller så tror de inte på mig. Finns det eller har jag bara blivit lurad? Jag är sugen på att ha en hund, men har kaniner så länge, sen tänker jag skaffa hund & skiter i vad min familj & alla andra runt omkring säger. Är sjukt trött på att få höra att hund är dåligt val för lägenhet(som jag tyvärr kommer att få bo i tills jag dör 😡 😢 )

  • Redigerat 2022-06-24 10:00 av Pilspets
Annons:
Codswallop
2016-09-13 14:11
#1

Du menar att du bor på boende? Olika boenden har olika regler, men självklart får autistiska personer ha husdjur. Jag har asperger och har två hundar. Dock kräver hundar väldigt mycket, rekommenderar att läsa på om skötsel, raser, försäkringar osv ett bra tag innan du bestämmer dig för att skaffa hund.

immobilized
2016-09-13 14:13
#2

" … har just nyligen hört att man får ha husdjur när man har Autism, men ingen i min familj brydde sig om det, eller så tror de inte på mig. Finns det eller har jag bara blivit lurad" Hur menar du ? Så klart får man ha husdjur även om man har autism. Naturligtvis kan man ha hund i lägenhet. Det handlar ju snarare om att hitta rätt hundras som passar in på din livsstil och att du tar hand om hunden och erbjuder vad som krävs. ☺

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

immobilized
2016-09-13 14:13
#3

Bra skrivet #1 !

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

tlover
2016-09-13 14:30
#4

Såklart får du ha husdjur om du har autism förutsatt att du kan ta hand om dom.

Men beroende på var du bor kan du behöva anpassa dig, bor du fortfarande hemma eller på ett boende så är det den som äger stället/står på hyreskontraktet som bestämmer. Vissa hus och boende kan ha djurförbud även för alla andra pga allergier eller liknande.

För att kolla om du kan ta hand om djur kan du tex bli volontär på ett djurhem, visst det är bara på en begränsad tid och är du djurägare så är det 24-7 som du har hand om djuret men en liten aning kan du få. Blir du för trött av att vara volontär i 1h/dag så kanske inte djur är något för dig tex.

Tänk även på det ekonomiska, du ska ju ha råd att ha djur också, så gör en budget under tiden du bestämmer dig.

l'm back

Agafia
2016-09-13 14:45
#5

Skillnad på att sköta en kanin och sköta en hund är ganska stor . En hund måste ut o rastas flera gånger varje dag oavsett vilket väder det är . Du måste lydnadsträna den , aktivera den , du får inte lämna den ensam länge ( flera timmar ) osv.osv. Ganska stor skillnad på skötsel eller hur ?

jenmjao
2016-09-13 14:55
#6

Jag skulle se till att ha hjälp om jag skaffade hund. Att skaffa hund är "lite" som att skaffa ett barn, Det är mycket tid som krävs (speciellt om det är en valp), mycket planering, kostnader (dom växer ur sele/halsband, äter mat, behöver tillskott, godis, nya leksaker, försäkring, veterinärvård). Jag själv behöver hjälp med hundarna om jag blir sjuk, eller om något händer så jag har flera planer "ifall att". Det krävs mycket för att skaffa hund, Men det antar jag att du redan vet eftersom du vill ha en. 
Skulle inte säga att ras spelar någon större roll när det gäller att bo i lägenhet, Mer individ och vad du är beredd på att ge. Jag bor i lägenhet med en belgisk vallhund (malinois) och en schäfer/labrador korsning, Har aldrig varit några problem och jag kommer se till att det aldrig blir några problem. Jag vet om en tjej som bor i lägenhet med en alaskan malamute också, Hon sköter hundens motion och krav utomhus så varför skulle en lägenhet spela någon större roll? Däremot rekommenderar jag inte "intensivare" och mer krävande raser som första gångs hund, Det är redan en stor förändring att bara skaffa sig en hund och att sedan köpa en krävande är som svart och vitt för vardagen.

Annons:
Whatsupdoc?
2016-09-13 20:32
#7

1. Jag betalar vad som helst för hunden, kosta vad det kosta vill.

2. Jag kollar då & då vilken hundras som skulle kunna passa mig & har hittat några bra deltagare.

3. Jag bor på ett gruppboende med boendestöd.

4. Jag är beredd på att göra vad som behövs/krävs(lydnadsträna etc.) för min hund. Jag jobbar ändå inte länge (8:30-11:145) & jag går gärna ut med den. Har ändå bara otur med sömn & går gärna ut med den tidigt.

jenmjao
2016-09-13 20:39
#8

#7 Du kan ge allt du vill men ha en ras du inte förstår dig på, det blir ändå fel. Men nu vet jag inte vad det är för hundras du är ute efter, träffa många individer av den rasen, ska du köpa en valp köp ifrån en uppfödare och träffa denne om du har möjlighet flera gånger innan så du ser iaf någon av föräldrarna.
Kom ihåg att du själv har en personlighet och du kommer inte matcha med alla raser även om du vill ge allt du kan i livet för din hund kommer du bara helt enkelt personlighetsmässigt inte matcha med vissa raser och beteenden. Är du ovan köp inte en arbetande ras som kräver en ganska stor erfarenhet. 
Köper du en arbetande ras och inte hanterar den rätt så kan det sluta illa, Det spelar ingen roll om du ger den all aktivering i världen då, Om den ändå inte förstår sig på dig och du den.

Whatsupdoc?
2016-09-15 16:23
#9

#8 Jag gillar de flesta raserna, förutom Chiuahua & andra ''acessoar-raser''. Jag kollar väldigt noga & vet att en arbetande hund inte är bra för mig. Ja har mest tänkt att adoptera, men alla(inklusive förmodligen alla här också) trycker ner den idén. Känns nästan som om man kanske inte ska ha husdjur om ingen tror på mig. 😢😭💔

Aleya
2016-09-15 17:20
#10

#9 du måste dock se skillnaden på att personer informerar dig gällande ansvaret att ha hund och vissa speciella raser som kanske inte passar med dig. Man måste se saker realistiskt. Det är inte så bara att äga ett djur. Den ska ha mat och det kostar, och du kanske har så otur att djuret måste ha specialkost för att den inte tål vissa saker. Och det blir dyrt. Försäkring är ett måste och det kostar också. Och sen om djuret blir sjukt eller skadat så kostar det med. Vem ska ha hand om ditt djur om du blir borta en längre tid? För jag tror ju inte att boendestödet skulle hålla koll på ditt djur och rasta det. Så måste alla tänka när dom skaffar djur, eller bör tänka. Det är faktiskt ansvar för en annan levande varelse och inte nått man bara kan sluta bry sig om hur som helst. Så det kanske är så din familj tänker. Att ansvaret blir kanske för stort för dig. Och därför ger dom inte support för din tanke. Och visst är det säkert bra att ha djur då man har denna diagnosen, men bara för det så betyder inte det att alla kan äga ett djur själv. Tråkigt men sant.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: