Övrigt

Lite äldre med autismspektrumstörning?

2016-09-20 11:25 #0 av: [tk1971]

Ser när jag läser här att det mest verkar vara yngre personer här som har fått en autismdiagnos.

Men vi som är lite äldre? Själv är jag 45 år och jag kan inte minnas att det ens pratades om Aspergers när jag gick i skolan. Jag fick min diagnos när jag var närmare 40, vilket betyder att jag fått klara mig själv med mitt funktionshinder halva livet. Jag kan inte låta bli att tänka att en del saker hade varit annorlunda om jag hade fått diagnosen tidigare.

Så - har vi fler här i min ålder, eller äldre? Hur upplever ni er tillvaro med Aspergers? När fick ni er diagnos?

Anmäl
2016-09-21 11:44 #1 av: Agafia

Jag fick min diagnos efter att ha " gått i väggen " fyra gånger på 10 år . Då fick jag förklaringen till det jag undrat över hela mitt liv - varför livet verkade så lätt för alla andra .
Det var 6-8 år sedan , är 57 år idag och har sjukbidrag 100% , försökt komma tillbaka till yrkeslivet men fysiskt gick inte det .
Jag låter andra anpassa sig gentemot mig istället för att jag som tidigare spelade
med för att vara så " normal " som möjligt .
Det som är jobbigast för mig ju äldre jag blir är att orka klara det basala utan hjälp
utifrån .
Vet inte om det finns någon förening för äldre med Autism , hur är det för ålderspensionärer med diagnos tex .?

Anmäl
2016-09-24 19:07 #2 av: [tk1971]

1 svar... tack för det, Agafia.

Men tyvärr stärker detta min uppfattning. Man är rätt ensam med sin diagnos om man är lite äldre.

Trist.

Anmäl
2016-09-24 23:13 #3 av: Agafia

Jag känner till några äldre än mig faktiskt , men jag tror vi är rätt " osynliga " inom
Autismvärlden . Som det är i dag ligger fokus på barn och unga vuxna med diagnos.
Finns det överhuvudtaget något skrivet eller forskat om Autism hos äldre ?
För dessa barn och unga vuxna som man fokuserar på idag blir ju även de äldre .

Anmäl
2016-09-29 14:45 #4 av: npfutredning

Jag utreds för asperger (vet att det inte heter så längre), adhd och bipolär. Antingen en av de eller en mix.
Är 45 år och har med gått in i väggen ett par ggr. Men jag vet ju inte om jag hör hemma här.. Jag vet bara att jag spelat olika roller hela livet och nu äntligen kan jag vara "jag". Vem nu det är men jag kommer närmare varje dag.

Anmäl
2016-09-29 14:47 #5 av: npfutredning

Jag är med i en Facebook grupp för kvinnor under spectra som är över 40. Helt underbar..

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.