Annons:
Etikettaspergers-syndrom
Läst 2450 ggr
Isalel
2016-10-18 13:26

Asperger och matematik? (Barn)

Hej! Har en son på 10 år med diagnoserna Asperger och ADD. Generellt har han inte svår med inlärningen i skolan, utan hans största svårigheter ligger inom det sociala.

Men nu börjar det dyka upp lite oftare att han har bekymmer med matte och teknik. Han har inte svårt att komma fram till resultatet, men i läroplanen så är ett av målen att han ska kunna redogöra för hur han kommit fram till sitt svar och där låser det sig totalt.

Samma sak i teknik om han ska följa ett "systematiskt schema", där får han ofta problem ,för han vet hur han ska göra för att nå målet men förstår inte syftet med att göra det i den angivna ordningen.

Någon som känner igen detta och har något tips på hur man kan utveckla den förmågan ?

Annons:
tlover
2016-10-18 13:32
#1

Jag hade liknande problem. Jag skrev i princip aldrig ut mina uträkningar även på svåra ekvationer helt enkelt för att jag visste vad svaret var direkt jag såg talet. Nu fick jag ändå MVG för läraren förstod att jag kunde räkna ut dom rätt jag bara behövde inte det.

Jag vet väl inte egentligen om jag har någon bra lösning. I gymnasiet började jag skriva ut ekvationerna eftersom man helt enkelt måste, men då läste jag ju nästa mattekurs samtidigt så att det inte skulle bli tråkigt. Jag hade också accepterat att lärare inte är så smarta så dom behöver ha ekvationerna utskrivna för att fatta 😃

l'm back

Niklas
2016-10-18 13:38
#2

#0: Jag tror att det kan hjälpa att gå igenom med honom hur uträkningarna kan se ut och göras och samtidigt förklara för honom vikten av att visa vägen till svaret. Han är inte så gammal än så uträkningarna är sannolikt fortfarande ganska enkla.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Isalel
2016-10-20 10:25
#3

Tack för svaren!

#2 Jag kanske får gå lite egen mattekurs också då, vi räknar helt olika från när jag lärde mig matte i skolan så vi är ganska ofta oense om hur uträkningarna ska gå till 😃. Ska försöka öva lite mer med att motivera varför det är viktigt att redovisa alla steg.

Upp till toppen
Annons: