Annons:
Etikettaspergers-syndrom
Läst 2721 ggr
Isalel
12/21/16, 9:54 PM

Erfarenhetet med medicin mot ADD med samtidig autismdiagnos?

Sonen på 10 år är inne i en av sina kämpigaste tider på året där det mesta känns superjobbigt. Han har en asperger diagnos och ADD, TICS i perioder då han är stressad. Han är väldigt ledsen över att han inte kan vara med som "alla andra" på lektionerna och vill mycket mer än han klarar av. Han har superbra resurslärare hela skoldagen och ett eget rum i anslutning till klassrummet där han kan gå undan när han inte orkar vara med, så han har riktigt bra resurser i skolan. Men när han är så här ledsen så hamnar jag ändå i en bana där jag funderar på att testa att läkemedelsbehandla hans ADD så han fixar intrycken i klassrummet bättre, så inte all energi går åt till just det…men känner mig samtidigt kluven till att medicinera iom att han är så liten och har så bra anpassad skolgång. Finns det någon som har erfarenhet att dela med sig av om detta? Fördelar/nackdelar/risker?

Annons:
KimE
12/21/16, 11:05 PM
#1

Helt klart så ska ni prova medicin. Dottern har lätt adhd och äter conserta hon klarar av att koncentrera sig mycket bättre på lektionerna och har höjt sitt betyg/omdöme. Färre utbrott i klassrummet och bland kompisar. Hon klagar mer på oväsen i lektionssalen men vi vet inte om det är en verkan av medicinen eller en biverkan. Vissa får försämrad aptit av medicinen men vi har inte märkt något sådant.

Isalel
12/22/16, 8:12 AM
#2

Har hon en autismdiagnos också? För jag har hört att om man medicinerar adhd:n kan ibland dom autistiska dragen bli påtagligare och att det är lättare att hamna i depression? Ibland är ju liksom adhd:n en bra dragkraft.

KimE
12/22/16, 9:40 AM
#3

Nej hon har bara adhd. Ni måste prova för att se hur just han reagerar.

Calcifer
1/23/17, 7:32 PM
#4

Jag tycker inte det skadar att prata med en läkare kring alternativ när det gäller medicinering. Träffar ni en bra läkare kan ni ju åtminstone föra en diskussion och därefter kanske det känns lättare att välja att prova - eller att välja bort det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

saintraven
10/1/18, 10:39 PM
#5

Son snart 16, ADD blev sämre av concertan, mer autistisk, Nu ska vi pröva Elvanse. Hoppa det funkar!

Draken
10/3/18, 10:42 AM
#6

#5 Min son, 18, har diagnoserna ADHD med autistiska drag, OCD samt sömnstörning.

Han har provat både Concerta,Ritalin och Equasym. hans Autistiska drag blev då något mer framträdande  (vilket ibland KAN vara bra, då han är mycket utåtagerande)

Men han fick erbjudande från BUP att prova Elvanse, och den medicinen fungerar jättebra. Han är fokuserad, hans autistiska drag är inte speciellt framträdande och han mår bra. Den enda nackdelen som han  (även vi föräldrar) har märkt är att han har inte så bra aptit. Så han äter väldigt dåligt, vilket ju inte är så bra då han är 190 lång och väger ungefär 55 kg.

Men efter att vi pratade med dietist för hans räkning, så skrev hon ut, i samband med läkare på BUP, livsmedelsanvisning på Näringsdrycker. Så han får åtminstone i sig näringen, och han försöker dessutom äta lite till måltiderna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Isalel
10/10/18, 11:53 PM
#7

#5 Oj den här tråden hade jag glömt bort :) Sonen är nu 12 år och började i helgen med Ritalin för första gången! Har inte provat några mediciner hittills annars. Går lite sisådär nu med illamående och noll aptit men vi ska köra på en vecka till innan vi ska träffa BUP igen för kontroll av puls å blodtryck och troligtvis göra en doshöjning! Ska bli spännande å se om/vad det blir för effekt!

Upp till toppen
Annons: