Annons:
Etikettallmänt-autism
Läst 1949 ggr
Goagubben94
2/13/17, 11:06 PM

Gör man fel oftare som autistisk?

Hej Gör man fel oftare som autistisk? Det känns så otroligt mycket att man gör fel och man blir dömd oftare, har fått hjärnsläpp och allt liksom

Annons:
molam
2/13/17, 11:17 PM
#1

Som jag har förstått det så ser en Autistisk person endast svart och vitt, dvs inga gråzoner. vilket innebär att man går all in eller all out, och Detta är en fantastisk egenskap! men det kan bli fel på vissa ställen ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tarantass
2/13/17, 11:32 PM
#2

#1: det där gäller en del, men inte generellt. Det finns också autister som ser mer gråzoner än andra. Gemensam nämnare är snarare att man kan ha svårt att hantera det vilket det än är. Dåliga filter, kärvande inställningsratt, dålig exekutiv förmåga och sådant.

Låg automatisering av beteenden, sociala koder och sådant brukar man väl också ha i en eller annan form. Apropå #0.

Alltså att man medvetet måste lära sig mycket som andra människor snappar upp automatiskt. Vilket brukar både vara tröttande i sig och ge kritik och orättvis behandling från folk som inte förstår.

Även folk som egentligen vet vilka problem man kan ha med autism kan kritisera det eller bete sig oförstående. En orsak till det är nog att sådana där saker går så snabbt och automatiskt för "vanligt" folk och de inte har någon nyckel till hur man bär sig åt med någon som så tydligt "stoppar upp umgänget" eller vad det nu kan handla om. (På det sättet är det inte bara autisten som är clueless…)

Ungefär och bland annat.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Mitchika
2/14/17, 12:21 AM
#3

#1 En väldigt rejäl generalisering, måste jag säga. Autistiska personer är olika individer precis som alla andra och har olika svårigheter och styrkor. 🙂

Det finns dom som verkligen ser allt i svart och vitt, det finns dom som enbart ser vissa saker i svart och vitt och så finns det dom som ser gråzoner överallt. Och allt däremellan också. 😃

Jag är autistisk, men jag har inga problem med att se gråzoner. Dock finns det områden där det är svårare för mig att se gråzoner, men vad jag vet så gäller det även personer som inte är autistiska också. Det finns gott om personer som enbart ser saker och ting i världen i svart och vitt, med och utan diagnoser. 🙂

När det gäller din fråga, TS, så får jag väl säga att det beror på vad du menar med att göra fel som autistisk. 🙂

Om du pratar om det sociala så beror det väl mycket på situationen, men jag brukar inte se det som att man gör fel. Man gör bara inte alltid som andra eventuellt förväntar sig att man ska göra, säga eller bete sig i situationen baserat på dom sociala koder och sociala regler som finns i samhället. 

Är du säker på att du verkligen gör fel så mycket som du tror eller är du väldigt hård mot dig själv? Kanske på grund av andras reaktioner som eventuellt kan uppfattas som negativa? 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Agafia
2/15/17, 9:59 AM
#4

Det finns ju olika " grader " av autism , de som har någon form av utvecklingsstörning i högre eller mindre grad . Sedan finns det dom som rent intellektuellt är normalbegåvade eller är medlemmar i Mensa . Det är olika hur svårigheterna yttrar sig och hur man hanterar dessamed olika strategier . Jag vill inte kalla det att man gör fel , utan snarare annorlunda 😉

tarantass
2/16/17, 6:10 PM
#5

#3, #4: hade varit lättare om TS hade talat om vad för slags fel han syftade på.

Beträffande socialt "fel" och "annorlunda" beror det ju på vad man vill uppnå också. Vill man umgås flytande med flertalet, "vilka som helst", så måste man lära sig flertalets umgängesregler. Har man lägre krav på det umgänget, eller bara vill umgås med andra socialt udda människor, kan man förstås göra mer som man vill. Men om det gäller rena klumpigheter så kan det finnas känsliga människor även i en "udda" krets. Hur som helst, som med det mesta kanske det är bra att göra sig medveten om vad man vill och vad följderna blir.

Och som med det mesta kanske det kan vara skonsamt för en själv att inte falla i dikena på någondera sidan – varken dålig självkänsla för (andras ovett på grund av) något man inte rår för, eller förakt för vanligt folks umgängesregler på grund av det ovettet och att man har svårt att förstå (vitsen med) dem. Vilket kan vara ett hårt arbete bara det, men i alla fall.

Strategier: ja, ju intelligentare man är desto bättre sådana kan man förstås tänka ut. Kanske också ju intuitivare man är, även om intuitionen ser annorlunda ut än flertalets. Men gäller det någon färdighet man inte har "gratis" måste man fortfarande avstå eller arbeta för den.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Mitchika
2/16/17, 8:40 PM
#6

#5 Det har du rätt i. Jag drog lite egna slutsatser därav och slängde ur mig några tankar baserade på egna erfarenheter. 🙂

Jag måste även tillägga att du skriver så himla bra, både ditt inlägg #2 och inlägg #5. Jag håller med dig i stort sett till 100 %. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
tarantass
2/16/17, 9:05 PM
#7

#6: tack så mycket!🙂

Inte tycker jag det var något fel på dina tankar och erfarenheter heller. De fick mig också att tänka det jag skrev, och så tänker någon annan vidare, och det är så vi kommer på saker…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Goagubben94
2/20/17, 10:31 PM
#8

Jag syftar på att jag har råkat ut för sådana fel som att någon person har haft på sig en keps och sen har han glömt den i en gympahall, så är det någon som anklagar mig och undrar om jag har gömt den personens keps någonstans, vilket jag inte har gjort, den personen vet liksom inte vad han gör

Goagubben94
2/20/17, 10:37 PM
#9

För att man har lägre IQ behöver det väl inte betyda att man gör fel? Har under 100 IQ nivå, har haft riktigt svårt och lära mig saker, tog extremt lång tid och lära mig stava, skriva tog minst 10 år för att lära mig och skriva tydligt, det kändes så fel, att läsa en tjock bok vill jag inte ens göra för det är jobbigt och fel

selma4386
3/4/17, 12:26 PM
#10

Vet du vad jag tror? Hehe, jag tror att du inte hittat rätt än… Det finns något därute för alla som man är grym på, man måste bara hitta det.

Thotis90
5/28/18, 12:24 PM
#11

Jag upplever att man tänker annorlunda, snarare än att man oftare gör fel.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Draken
6/10/18, 10:25 AM
#12

Har två autistiska barn (10 och 16 år) Och jag förstår varför #1 resonerar som hon gör, det är min äldsta dotter, och hennes syskon har autism, utan utvecklingsstörning.

Båda två ser endast i svart eller vitt, det finns inga gråsoner, kanske eller senare i deras värld, det är antigen eller.

Men håller även med övriga här, många med autism eller liknande störningar ser gråsonerna också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
7/28/18, 9:53 PM
#13

Jag ser också i svart eller vitt. Vilket är svårt för många att förstå.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Draken
8/8/18, 10:11 AM
#15

#13 Det har jag märkt i kontakten med skolan och även vissa av våra bekanta.

De förstår inte hur det fungerar med tankeverksamheten till en person som har Autism. De förstår inte att de har ett annorlunda tänk än vad andra barn har.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[nattlasse]
9/26/18, 8:29 AM
#16

Jag har extremt höga krav på mig själv och accepterar inte att jag gör fel. Så jag vill nog påstå att jag gör betydligt mindre fel än vanliga människor.

Sen finns det väl inget som är rätt eller fel i min mening.

Draken
9/26/18, 11:55 AM
#17

Dottern är lite för ung än, men jag märker det på sonen vilka krav han ställer på sig själv.

Detr handlar inte om rä'tt eller fel, det handlar om, som jag skrev tidigare, att Autistiska barn eller vuxna har ett annorlunda tänk är andra. Vad vi tycker är helt ologiskt, behöver inte vara det för dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

SanningsTourettes
11/20/18, 3:25 AM
#18

Nej man gör inte fel oftare som autistisk. Däremot blir man mkt oftare missförstådd eftersom man tänker och komunicerar och ser verkligheten på ett väldigt annorlunda sätt än "vanliga människor". Det är tufft! Mkt utmaningar! Man måste förlåta sig sjäv flera gånger om. Till slut "fattar man grejen". Huvudsaken är att man är snäll!

Upp till toppen
Annons: