Annons:
Etikettövrigt
Läst 3539 ggr
Draken
3/15/17, 11:25 AM

Störning av social funktion hos barn

Vet inte om inlägget hamnar under rätt kategori  nu, men jag hittade ingen annan lämplig.

Jag har under hela hösten och våren haft min dotter under utredning, för vad vi trodde var antigen Autism eller ADHD/ADD, vilket det nu har visat sig att det inte är. Utan hon har en diagnos som kallas:

Störning av social funktion hos barn.

Jag har sökt på nätet och jag har sökt i forum, men hittar ingen information överhuvudtaget om detta. Mitt hopp är nu att någon här inne kanske vet var jag kan vända mig, vilka sidor man skall kolla eller tom själv har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig, så jag kan hjälpa min dotter.

Lite bakgrund:

Min dotter blir 9 år i maj, hon är yngst av 9 syskon. Hennes pappa och jag är gifta, det förekommer varken bråk eller någon form av missbruk i hemmet. Två av hennes bröder har diagnoser den ena (16 år) har ADHD med autistiska drag samt OCD och sömnstörning, den andra (14 år) Har autism/Aspberger och sömnstörning.

Min dotter har ett beteende som kan passa in under både ADHD och Autism. Hon är fruktansvärt utåtagerande och slåss, samtidigt som hon rätt vad det är kan blockera fullständigt, krypa ihop, nästan i fosterställning, och bli fullständigt okontaktbar.

Är det någon här inne som har någon erfarenhet av detta, eller vet om någon sida man kan vända sig till. Jag funderar även på om hon kan vara feldiagnostiserad. Hon är på BUP's bedömningsenhet just nu, men som jag förstog det så skall hon slussas vidare till habiliteringsenheten, ganska snart.

När hon väl är inskriven på Habiliteringen, kan jag be dem göra en egen bedömning utöver den som BUP redan har gjort, för jag tror, som sagt, att det ligger något mer bakom hennes beteende. jag tror att hon har någon form av autism, mycket tyder på det, men jag vet också att BUP inte har så mycket erfarenhet av just de autistiska diagnoserna, utan de är mer inriktade på ADHD ADD o.l diagnoser.

Hoppas någon kan hjälpa mig ur min totala förvirring just nu

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Kyllan56
3/15/17, 11:36 AM
#1

Diagnoser finns diagnoskoder i ICD-10 och DSM-IV, som personal använder sig av. Vet inte om dessa kan finnas på bibliotek. Annars ska du begära av personen som diagnosticerade din dotter om en förklaring. 

Det finns alltid kriterier, som skall uppfyllas för att en diagnos ska kunna sättas. Fråga hur många av dessa kriterier din dotter uppfyller och vad det innebär. 

Nu är det ett tag sedan som jag arbetade inom psykiatrin så diagnoskoderna kan ha uppdateras.

Det är alltid bäst om någon som förstår sig på hur man tänkt bakom varje kriterier, som förklarar för dig. 

http://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/diagnoskodericd-10/psykiatrikoder

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
3/15/17, 11:42 AM
#2

Här hittade jag det! Om du scrollar ned så hittar du diagnosen! Gå in och titta vad varje kriterier står för. Tänk på att alla kriterier måste inte alltid vara uppfyllda.

Störningar av social funktion med debut särskilt under barndom och ungdomstid (F94)

-F94.0:Elektiv mutism

-F94.1:Reaktiv störning i känslomässig bindning under barndomen

-F94.2:Distanslöshet hos barn

-F94.8:Andra specificerade störningar av social funktion hos barn

-F94.9:Störning av social funktion hos barn, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx?action=KSH_trace&kod=F940&klass=KSH

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Draken
3/15/17, 11:44 AM
#3

Vi försökte få dem att förklara igår när vi var på återgivningen, men varken jag eller maken förstog riktigt vad de menade.

Som jag fattade det så har de byggt sin utredning på att flickan är född förtidligt och att hon är minst i en stor syskonskara. De sa ingenting om hennes beteende i olika situationer såsom matsituationen, hennes tvära lynneskast, hennes ideer när hon skall ha kläder. Hon klarar inga förändringar och hon är väldigt enkelspårig när hon leker etc.

Detta sa de ingenting om på återgivningen. Hon är en smart tjej som klarade sig ganska bra på psykologtesterna. Det var vad de utgick ifrån 😕

Diagnoskoden på henne är F96.9 (tror jag det var) ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/15/17, 11:47 AM
#4

Var inne där och kollade, men hittade bara benämningen på diagnosen. Ingen information om den.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kyllan56
3/15/17, 12:06 PM
#5

Gå tillbaka till de du pratat med med denna information och låt dem förklara vilka av dessa fem kriterier, din dotter uppfyller och be dem förklara, det har ni rätt till! Ni som föräldrarna om någon måste ju får veta vari problemen ligger, så ni kan hjälpa er dotter!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
3/15/17, 12:17 PM
#6

Om du googlar ett av kriterierna i taget, som tex selektiv mutism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Selektiv_mutism

Så kanske bilden klarnar

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Kyllan56
3/15/17, 12:20 PM
#7

-F94.1:Reaktiv störning i känslomässig bindning under barndomen

http://sv.healthline.com/health/reaktiv-kontaktstorning-i-tidig-barndom#Översikt1

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
3/15/17, 12:24 PM
#8

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Draken
3/15/17, 12:48 PM
#9

Jag har fundeat på om jag skall sätta mig, när jag har lite tid över, att googla varje kriterie och kanske få en helhetsbild av vari problemet ligger.

Hon skall slussas vidare till Habiliteringen ganksa snart, och vi kommer få samma kontaktperson/kurator som vi har på ena pojken, som har autism/aspberger. Vio tänkte faktiskt be henne förklara det hela för oss. Hon är jättebra och hon käönner till lite av problematiken kring dottern. Vi funerar även på att be dem göra en egen bedömning av flickan, därför att ju mer jag läser, ju mer säker blir jag på att de har gjort en felbedömning på BUP.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kyllan56
3/15/17, 1:15 PM
#10

#9 Det låter bra!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Draken
3/16/17, 6:58 AM
#11

Hur stor är "risken" att det blir en felbedömning , med tanke på att hon är så ung/liten än ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kyllan56
3/16/17, 11:58 AM
#12

#11 Den finns förstås alltid en möjlighet att man ställt fel diagnos, men kan inte säga hur stor den är. Det bero på många faktorer.  Jag har aldrig arbetat med barn utan unga vuxna, så därför saknar jag erfarenhet att uttala mig om det.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Draken
3/16/17, 6:17 PM
#13

Jag undrade därför att de (BUP) hela tiden har sagt att hon är mycket svårbedömt, dels för att hon är såpass ung, och dels för att hon är tjej.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Kyllan56
3/16/17, 6:52 PM
#14

Hur är kroppen när hon är okontaktbar, stel eller mjuk? Har person som testat henne, sett henne bli okontaktbar?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Draken
3/16/17, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hon kryper ihop ästan i forsterställning och blir stel i kroppen. Försöker man prata med henne så kryper hon ihop ännu mer eller så skriker hon, fortfarande ihopkrupen. (se bild nedan)

Ja, hon hade flera låsningar under tiden vi var på dagvården under utredningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kyllan56
3/17/17, 10:26 AM
#16

Det är naturligtvis svårt att bedöma, men jag tycker du ska ringa dem och ifrågasätt. 

Det som talar för någon form av autism är hennes bröders diagnoser .  Det finns något som heter komorbiditet, som betyder samsjuklighet. Där ligger ADHD/ADD, Apergers, OCD m.m  inom samma spektra.  Det betyder att risken att ha en eller flera av dessa ökar, diagnoser ökar, precis som hos dina söner. 

Jag känner med dig, som har tre barn med speciella behov, vilket inte kan vara lätt.  Hoppas verkligen att din dotter får rätt hjälp. Det är viktigare än diagnosen.  

Jag fick själv som 54 år, diagnosen ADHD.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Draken
3/17/17, 6:13 PM
#17

Jag har ringt och sökt dem, men förmodligen kommer de bara att säga att hon är klar hos dem och att jag skall vänta tills hon slussas vidare 😕

Diagnosen är inte det viktigaste tycker inte jag heller, utan det är ..som du skriver…att hon och vi får rätt hjälp att handskas med situationen. Vi kommer fortsätta kämpa vidare för att det skall bli rätt, framförallt för dotterns skull.

Pojkarna har vi faktiskt inte så stora problem med numera. De får ju hjälp av både BUP/Habiliteringen och skolorna. Han som har ADHD och OCD är medicinerad, och medicinen är väl fungerande :) Pojken med autism/aspberger är ännu lättare att handskas med, där är det ju strikt stabilitet, planering och struktur som gäller för att han skall fungera bra. Han är helt omedicinerad, förutom att han tar 1 tablett melatonin till natten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kyllan56
3/17/17, 6:50 PM
#18

Berätta gärna framöver hur det går med din dotter!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Draken
3/17/17, 7:01 PM
#19

Det ska jag :) Tack för all hjälp och goda råd :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kyllan56
3/17/17, 7:29 PM
#20

Tack själv Rovfisk!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Draken
5/10/17, 8:59 PM
#21

Nu har dottern äntligen slussats vidare till Norrliden habiliteringen. De kommer göra en kompletterande utredning/test på henne, eftersom vi kände att det blev inte riktigt bra med den utredning som blev. Vissa bitar utelämnades från återgivningen, vissa saker rykte de bara på axlarna åt.

Hon har börjat introduseras i skola igen, väldigt sakta och försiktigt, och på hennes premisser. Men skolan har gjort ett par dundertabbar, sedan de fick handlingsplanen, vilket har inneburit att vi nu skal ha ett "krismöte" med Habiliteringen och Skolan till veckan.

Enligt habiliteringen, så har hon en svårdefinierad autism. Dels grundat på vad vi har berättat och dels på vad de har sett när de har träffat henne. De tror det kan bero på hennes ålder att hon är svårdiagnostiserad, och det faktum att hon är otroligt duktig på att dölja sitt mående utåt. Det kommer 9 av 10 ggr. hemma.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
5/20/17, 8:00 PM
#22

Den 1 Juni skall vi träffa behandlande läkare samt kuratorn på habiliteringen, det ser jag faktiskt fram emot. Vi har fortfarande inte fått någon direkt förklaring på vad som egentligen fattas dottern. kuratorn på habiliteringen (samma som vi har för pojken med autism/aspberger) har pratat med läkaren om våran oro för att vi inte skall kunna hjälpa dottern "på rätt sätt" eftersom vi aldrig har fått någon riktig förklaring på vad det innebär med den "diagnos" hon har fått. Hon har även berättat för läkaren, att vi inte anser att själva diagnosen är prio 1 just nu, utan vi vill ha en förklaring och kunna få hjälp med dotterns bemötande utifrån det :)

Däremot så har vi lite problem med skolan. De ansåg att, eftersom det har fungerat för henne att vara i skolan med "sin" fröken, så skulle hon introduseras i klassen ….och hon skulle vara där ensam, utan stöd. Det skulle hon fixa nu tyckte de.

De var väldigt förtegen om dessa förändringar inför oss, så vi hann inte reagera i tid ….Nu står vi på ruta 1 igen 😢

Det blev "ramaskri" på kuratorn på habiliteringen, och hon frågade oss om det var okej att koppla in skolans rektors chef, och vi tyckte att det var helt okej. Vi själv tog kontakt med soc, och bad även dem medverka på mötet. Vi har kontakt med dem sedan tidigare, (genom pojken som har autism/asp, och hans höga frånvaro pga. dåligt psykiskt mående) . Och de tyckte att självklart skall de ställa upp, så även de kommer att vara med på mötet som vi skall ha med skoldirektören, samt alla inblandade personal från skolan och nu soc också. nu på Tisdag, den 23. så nu får vi hoppas att skolan förstår viktigheten av att ta det väldigt lugnt med tösen, och låta sakerna ske i hennes takt och enligt hennes behov.

Oj, detta blev en hel roman ju, men det kändes skönt att få skriva av sig lite 🤗

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kyllan56
5/20/17, 8:39 PM
#23

Jag hoppas problemen med skolan löser sig. Verkar ändå som det rör på sig! Jag håller tummarna!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Draken
7/11/17, 9:54 AM
#24

En liten uppdatering :

Vi var på möte den 1 Juni, och vi blev lite klokare i varje fall. Anledningen att dottern har fått en liten "luddig" diagnos, beror på att hon är mycket svårbedömd. Hon når inte alla kriterier, hon har fokus och kan samarbeta, men problemet är att alla dessa tester gjordes på förmiddagen, när hon var ganska pigg och vaken. Det är ingenting kollat när hon börjar bli trött. de hade lagt alla tester och undersökningar före lunchen, eftersom de var ganska fullpackade med jobb de två veckorna vi var på dagvården. Hon "håller ihop" och brukar orka bita ihop halva dagen, sen brakar det loss. Detta hann de aldrig upplev på dagvården, alltså ansåg de att hon inte hade några svårigheter, annat än att hon har svårt för relationer till andra och att hon har svårigheter med perceptionen.

Jag är fortfarande lite förvirrad, men enligt kuratorn på Habiliteringen, så kommer de inleda en utökad utredning på dottern till hösten. De misstänker starkt att hon har en autistisk diagnos.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kyllan56
7/11/17, 12:57 PM
#25

Fint att det går framåt!🙂Naturligtvis kan det vara så att din dotters resultat hade dalat allt eftersom hon blir tröttare.  

Jag hoppas verkligen ni blir nöjda och till slut får rätt behandling flickan!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Draken
7/12/17, 6:58 AM
#26

det största problemet att det är så luddigt är skolan. Eftersom hon inte har en "riktig" diagnos enligt dem, så får hon inte de anpassningar hon behöver i skolan, vilket har lett till hög frånvaro, socanmälan och en jävla , massa diskutioner med skolan, där de i princip har dumförklarat oss. Det är lite jobbigt skall jag erkänna, men hoppas att det blir bättre till hösten .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Kyllan56
7/12/17, 12:30 PM
#27

Det kommer förhoppningsvis ordna sig när din dotter får en diagnos. Fram tills dess är det en moment 22-situation. Jag förstår verkligen att det frustrerar dig!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Isalel
7/14/17, 6:08 PM
#28

#26 Finns det andra skolor i kommunen som fungerar bättre? En persons hjälpinsatser i skolan ska inte kräva en specifik diagnos utan hjälp ska anpassad utifrån individuella behov. Det tog oss 3 år från första remissen till BUP till diagnos var satt, men vår skola satte in resurser från den dagen som man såg att det fanns behov. Diagnosen var ganska irrelevant. http://npfguiden.com/samhallets-stod/stod-i-skolan/ https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/sarskilt-stod-1.243296 Att ha stöd från skolan har hjälpt otroligt mycket genom alla svårigheter det innebär med att ha barn med särskilda behov, därför undrar jag om det finns andra skolor där man kanske kan etablera ett bättre samarbete?

Draken
7/15/17, 11:15 AM
#29

#28 Tror det är samma sak över hela kommunen. Det finns ju såklart bättre och sämre skolor. Hon skall börja i trean nu, och och när hon har gått klart sexan, förflyttas alla elever till en annan skola, en skola som skall vara väldigt bra. De har väldigt bra rykte. Och de har även lägre klasser.

Men problemet är att flytta henne, Hon har jättesvårt för förändringar, och om hon byter skola, så tappar hon tryggheten från syskonen som går i samma skola som hon går i nu. Det tror jag inte kommer att fungera, tyvärr :(

Vi har pratat med soc (vi har en jättebra handläggare) och vi har pratat med Habben. De kommer att ställa upp och hjälpa oss på alla sätt och vis till hösten. Vi skall ha ett möte veckan innan skolan börjar, och då har vi begärt att både soc och habben skall vara närvarande, vilket de har lovat att vara.

Så jag hoppas att skolan får riktigt besked om vad som kommer att gälla. Det ligger en anmälan till skolinspektionen och väntar om de inte gör det de skall, och det vet skolan om.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
9/3/17, 6:30 PM
#30

Nu har vi fått det bekräftat i varje fall. Dotterns problem ligger mestadels i skolsituatonen.

Sommaren har varit lugn och harmonisk under hela tiden hon har haft sommarlov. ca 2 veckor innan skolan började nu i höst, så började vi förbereda barnen på att lägga om rutiner och komma i säng i tid på kvällen, inte bara yngsta, utan alla barnen som går i skolan.

Redan då, när vi började prata om att skolan skulle börja, fick dottern problem. Från början var det inte så farligt, hon blev lite mer sluten och dämpad, men det escalerade under sista veckan av sommarlovet. Hon fick mer och mer utbrott och/eller låsningar, en av de sista dagarna blev det så illa att jag fick åka in akut med näst yngsta, då hon blev sparkad över armen och nyckelbenet av yngsta dottern. Hon fick en spricka i nyckelbenet och en mindre ligamentskada i armen.

jag tror att yngsta dottern blev lite rädd då, över vad hon hade orsakat, så då var hon ganska lugn i några dagar, men hon slöt sig mer och mer in i sig själv. Det gick bra att få henne till skolan de tre första dagarna, sen ville hon inte mer. Det var blockeringar och aggressionsutbrott på morronen, så hon har varit på skolan typ 3½ dag sedan de började den 24 Augusti :(

Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu, inte får jag iväg henne till skolan, och rent ekonomiskt så har jag inte råd att vabba. jag jobbar heltid och känner att jag inte riktigt orkar. jag vet att hon skulle behöva ha mig i närheten och tillgänglig hela tiden, men jag vet inte hur jag skall göra. Skall jag bita i det sura äpplet och ta ut vab eller skall jag låta det bero.

Vi skall ha et SIP-möte nu den 25 September, men jag vet inte hur jag skall bete mig, eller hur mycket jag skall ta upp angående min otillräcklighet. Skolan vill att jag vabbar och löser problemet, för enligt dem så är det vårt fel att hon inte vill dit. Soc och Habiliteringen, tycker vi gör helt rätt under rådande omständigheter och de står helt på våran sida …än så länge….men skolan försöker få dem att tycka likadant som skolan, vilket jag verkligen hoppas att de inte lyckas med.

Allt känns bara jobbigt just nu. Jag orkar inte med jobbet, jag orkar inte med alla möten eller alla gliringar och beskyllningar som skolan kommer med. jag vill bara skita i allt, ta ledigt/VAB från jobbet och bara vara med min dotter och försöka få henne glad igen. Gråter

Förlåt för romanen, men det kändes skönt att få skriva av sig lite galla.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: