Annons:
Etikettaspergers-syndrom
Läst 1487 ggr
iskogen
5/3/17, 5:45 PM

17 år, trött, stressad (Asperger)

Hej. Jag vill få en bild av hur det är för andra med Asperger när det gäller att bli stressad av sociala aktiviteter. Är det såhär för andra än mig också? Vore jättetacksam om ni ville hjälpa med ett svar.

Under april och maj har jag haft ett ganska fullspäckat schema. Jag har varit iväg på en kurs som var väldigt ansträngande (hos Försvaret) både fysiskt och socialt. Jag har varit iväg hos min kille som bor ganska långt bort och han har varit här. Familjen reste bort och träffade släkten under påskveckan. Jag har haft endast någon enstaka helg ledig. Detta är en stor skillnad sedan innan då jag inte brukar vara så socialt aktiv som jag varit nu.

Jag har dessutom aktiviteter i veckorna. Måndagar 3 olika musikaktiviteter, tisdagar en musikaktivitet, torsdagar 3 timmar hos Försvaret. På onsdagar och någon mer veckodag ska jag dessutom hinna träna men jag har knappt hunnit det alls senaste tiden. Och jag orkar inte med musikaktiviteterna heller knappt. Jag brukar gå på 1-2/4 och det är kasst.

Jag har märkt på senaste tiden att jag blivit trött och stressad. Förra veckan sov jag hela förmiddagen istället för att gå till skolan. Idag skippade jag skolan igen eftersom jag kände att jag behövde det efter 10-11 timmars tågresa igår (trafikproblem). Egentligen känner jag att jag behöver någon veckas ledigt, men det går ju inte för sig i dagens samhälle.

Jag känner en stark längtan att bara få ligga i sängen och kolla på film och göra det jag känner för, det jag är intresserad av, för mina intressen har jag inte heller hunnit med så mycket på senaste tiden heller. Det känns som att jag verkligen är i behov att ligga och göra inget vettigt för att ha chans att vila upp mig. Men när ska jag hinna?

Det är så jobbigt att känna att jag inte orkar med skolan vissa dagar för jag känner mig så misslyckad inför mig själv och mina föräldrar. Har en historia av skolk. Men jag tänker att det ändå måste finnas förståelse om jag tar "ledigt" ibland eftersom jag har Asperger och det kan bli för mycket för mig med allt socialt. Eller borde jag skippa att göra saker för att spara orken till skolan? Skippa kurser jag egentligen vill gå? Skippa resor? Skippa att träffa folk jag vill träffa? Nej, så kan det inte vara…

Det är inte vad jag vill. Jag vill mycket, men jag orkar inte allt. Det är sjukt jobbigt.

Vad säger ni? Hur är det för er? Är det okej att ta "ledigt" ibland? Hjälp mig.

Annons:
Åkerfräken
5/7/17, 2:48 PM
#1

Hej iskogen! Vet du vad? Jag tycker det låter som om du gör alldeles för mycket! Att du går på lånad energi. Och när du skippar skolan och känner dig "lat" för att du måste vila? Det är kroppens sätt att säga Stopp(!). Vila! Det är mycket okej att ta "ledigt" inte bara ibland utan ganska ofta! Ge dig själv pauser! Själv jäjobbar jag med det varje dag, att påminna mig själv att ta små pauser och att inte göra för mycket annars vet jag att konsekvensen blir en till utmattningsdepression. Jag vet inte hur gammal du är, men jag är 24 år och fick min aspergerdiagnos för 8 månader sedan och lärt mig massor av det, innan jag fick veta att jag har Asperger körde jag på i 150 med allt möjligt innan jag kraschade och då var det bara att "borsta av sig" och upp igen i 150. Och sådär var det om och om igen. Tills jag kraschade totalt. Nu efter sammanlagt några år av sjukskrivning (med några månaders - upp till ett år av arbete och studier) är jag i ett rehabiliteringsprogram för att få balans i mitt liv, komma tillbaka till ett arbete och få till en lagom nivå av sysselsättning. Så.. det jag ville säga var, ta hand om dig. Försök sätt det du gör i perspektiv. För att göra det konkret: skriv ner allt, och då menar jag ALLT du har en tanke om att du ska hinna göra under en dag så ser du vad som kanske kan prioriteras om eller var du kan lägga in en paus. Som sagt, ta hand om dig. Må gott.

Åkerfräken
5/7/17, 2:51 PM
#2

…Haha nu såg jag att du skrev att du var 17 år 😅

Åkerfräken
5/7/17, 2:59 PM
#3

En liknelse jag tycker om att tänka är att vår energi är som en färdigskivad limpa. Två skivor går åt för gå upp ur sängen och förbereda frukost, ytterliggare två skivor går åt till att borsta tänderna och klä på sig. Sedan går 5 skivor åt att ta sig, kanske genom bullrig kollektivtrafik (?), till arbete och/eller skola, 5 skivor att utföra arbetet eller föreläsningar, icke att förglömma lunch och sedan 5 skivor tillbaka hem eller någon annanstans. Hur många skivor har du då kvar till att umgås med pojkvän/familj, laga middag och utföra övriga hushållssysslor? Absolut inga alls eller väldigt få skulle jag säga om du inte prioriterar om eller hittar strategier så att det inte tar så mycket energi att utföra alla dagens göromål. :-)

iskogen
5/7/17, 4:10 PM
#4

Tack för ditt svar! Det hjälper mig att se att andra med asperger också har en gräns för vad man pallar med att göra. Liknelsen med brödskivorna var jättebra! Den stämmer ju faktiskt. Och ibland tar man skivor från nästa dags bröd, och då får man mindre att hämta av sen. Så till slut vill man bara ta ett break.

Denna helg har jag umgåtts med två kompisar fredag till lördag, sen var jag med min bror på bio igår. Jag hinner andas lite trots det, eftersom jag idag, söndag, har fri dag från allt. Jag gör vad fan jag vill och det är skitskönt, även om det inte varar så länge! Längtar redan till nästa helg.

Dessutom har jag idag bestämt att jag ska skära ner på mina veckoaktiviteter. 4 ska bli 2, och det känns jättebra.

Åkerfräken
5/9/17, 1:03 PM
#5

Ja det är så sant! Men vad skönt att du har bestämt dig och känt efter vad som är lagom just nu! :-)

Upp till toppen
Annons: