Annons:
Etikettaspergers-syndrom
Läst 1400 ggr
tysttjej
2017-05-16 00:45

Byta sätt att hitta min trygghetsbubbla

Jag visste inte riktigt var jag skulle vända mig för att få råd men hoppas det funkar här.

Jag ska på begravning på fredag och fick en liten sträng tillsägelse av min mamma idag att jag får INTE hålla på med mobilen i kapellet och helst inte under fikat efteråt. Blev arg för såklart ska jag inte ha med mobilen på begravningen.  Men eftersom jag inte känner så många som kommer så hade mobilen varit ett tryggt sätt att hålla mig lugn på fikan. Eftersom jag har AS så blir jag lätt obekväm bland folk jag inte känner och då tar jag oftast upp mobilen och tittar eller lyssnar på lite videos på youtube. Förr bet jag på naglarna men nu har jag  inte bitit sen augusti och är superstolt över det.  Jag har funderat på en del alternativ för mobil. stressboll, ritblock, bok. men inget känns bra. stressboll håller bara fingrarna sysselsatta, inte hjärnan. rita får mig att verka ännu mer autistisk än vad jag är. kanske tillochmed barnslig. Bok är nog värre än mobilen för då är jag borta helt från verkligheten. 

Har någon nåt tips på vad jag kan göra för att komma in i min trygghetsbubbla utan mobilen?

Annons:
Mitchika
2017-05-18 15:37
#1

Hur funkar det att lyssna på musik för dig? 🙂

Det kör jag med när jag måste vara i folkmassor eller bland massa folk jag inte känner där jag även måste vara uppmärksam och fokusera på omgivningen. Hörlur i ena örat medan andra örat är öppet och hör vad som händer runtomkring. Då är jag lite alert och medveten om omgivningen, samtidigt som jag har musiken att falla tillbaka till och även koncentrera mig på när jag behöver det. 

Blir saker och  ting outhärdliga kan jag stoppa in båda hörlurarna, blunda och bara lyssna på musiken en stund för att varva ner och "andas" lite.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

tysttjej
2017-05-18 21:42
#2

Det funkar. De har jag ofta. Men ska helst inte ha mobil med mig alls om jag förstått mammas önska. de ser ju rätt otrevligt ut att ha hörlurar i öronen.

Mitchika
2017-05-18 22:07
#3

#2 Jag tänkte att du kanske kunde ha en MP3-spelare eller dylikt att lyssna på? Då har du inte mobilen och det kanske kan bli en slags kompromiss? 🙂

Jag tycker inte det ser ett dugg otrevligt ut med hörlurar i öronen, men det kanske är jag? Jag hade hörlurar på mig på båda begravningarna jag varit på (en hörlur i ena örat och andra öppet så jag kunde hänga med i allt) och ingen kommenterade eller klagade på att det såg otrevligt ut eller att det var respektlöst. 

Har du kunnat förklara för  din mamma hur bra och viktigt det är för dig med något att fokusera på för att filtrera ut alla intryck och behålla lugnet?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Åkerfräken
2017-05-18 22:09
#4

Hm, svårt. Jag lyssnar ALLTID på ljudböcker om jag vistas utomhus, det är min trygghet men du ska inte ha några hörlurar på dig.. handarbetar du? Det kanske skulle fungera att ta med en liten stickning eller något smått att virka. Det kanske är mer acceptabelt? Jag var nyligen på en begravning och jag hade samma oro som dig, behöver liksom "my safe zone". Men jag hade min syster som by the way kom in med resväskor och stressad uppsyn mitt i ceremonin (haha) hon bor utomlands men kom hem för begravningen. Hur som helst, min syster förstår mig och mina behov, och om hon inte gör det från början så försöker hon verkligen till 100 %. Och hon är den som försvarar mig om mamma som inte alls är så förstående kring AS säger något dumt om mitt beteende. Min syster är kort sagt min klippa. Har du en sådan person? Min strategi var att hålla mig nära min syster och konversera med henne.

tysttjej
2017-05-19 15:56
#5

Nu är allt över. Vi fikar just nu. Min kusin lånade mig en liten lurvig sak som jag hade på fingret och de gick jättebra. Va nära mamma hela tiden. De va nåt med omgivningen vid kapellet som gjorde allt så enkelt. Jag blev så lugn. Jag skulle dessutom sjunga så då kom jag på att plocka fram min AS och bli liite likgiltig. De gjorde att jag tog mig igenom sången och sen lät jag känslorna komma. Nu på fikat har jag struntat i mammas regel. Ingen vill prata med mig ändå.

Mitchika
2017-05-19 16:08
#6

#5 Bra jobbat! Du klarade det jättebra utan din vanliga trygghetsbubbla, tycker jag att det låter som. Massa styrkekramar och jag beklagar verkligen förlusten. 🌺

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Åkerfräken
2017-05-31 20:32
#7

Åh vad skönt att allt gick bra! Och haha kul att kunna nyttja sin AS till något positivt ;-)

Upp till toppen
Annons: