Aspergers Syndrom

Har ni nån kontaktperson?

2017-05-24 13:57 #0 av: tk1971

Ni som har Aspergers - har ni nån kontaktperson (som ni har rätt till enligt LSS)? Hur tycker ni det funkar?

Jag har, som ett led i att försöka acceptera min Aspergerdiagnos, ansökt om en kontaktperson. Idag fick jag träffa henne för första gången. Det kändes konstigt, vi var på kommunkontoret och pratade med en handläggare där. Kontaktpersonen berättade att hon har flera "klienter", att hon arbetar med missbrukare och brukar besöka folk på häktet. Hon sa att hon gör det för att hon bryr sig om sina medmänniskor (nån ersättning att tala om får de ju inte). Så det lät ju bra, men allt hänger ju på personkemin.

Å andra sidan känns det lite kymigt. Lite konstlat och egendomligt. Vi får väl se hur det går.

Anmäl
2017-05-27 20:24 #1 av: Grace2009

Jag har inget genom LSS förutom Daglig Verksamhet. Hoppas någon svarar, skulle vara intressant att höra hur andra upplever kontaktperson.

Anmäl
2017-05-30 17:53 #2 av: Pysen_87

Jag hade en, men väntar på att få en ny!

Via LSS

Anmäl
2017-06-23 22:19 #3 av: alicialecter

Jag har en kontaktperson, om du tycker att det känns konstigt med den du fått så testa att ge det en chans men om du känner att ni inte klickar så var inte rädd för att be om att byta. Har själv fått byta en hel del gånger eftersom det utav någon outgrundlig anledning finns så otroligt många som missköter det men nu har jag fått en som jag klickar jättebra med :) hoppas det går bra för dig 

Anmäl
2017-07-14 22:08 #4 av: Fifill

Har tekniskt sett haft två kontaktpersoner, men den första träffade jag bara en gång själv. Vi klickade verkligen inte(eller, kontaktpersonen tyckte att vi klickade tio minuter efter att vi träffades för första gången tillsammans med handläggaren... Tyst Dessutom ville hen kramas när hen skulle gå... *ryser*), hen var alldeles för intensiv och "på" för att jag skulle vara bekväm med hen. Kändes helt fel, så jag började försöka samla mod att be om en annan kontaktperson, men det tog flera månader innan jag vågade ta tag i det, fast jag träffade inte personen under den tiden. (Ni skulle sett vilken proffsig undanmanöver jag gjorde en gång när jag råkade stöta på hen på stan en gång... NinjaLooser)

Nu har jag fått en ny kontaktperson som jag trivs väldigt bra med. Hen har själv ADHD, vilket är skönt då vi förstår varandra ganska bra. Fantastiskt nog så tar det ingen energi alls att umgås, och jag ser t.om. fram emot träffarna.Glad

Hoppas du hittar en kontaktperson du trivs med, om det nu blir denna eller någon annan.

Anmäl
2017-11-14 17:50 #5 av: Skorpion76

Ja, det har jag. 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2018-01-20 09:45 #6 av: kexiilainen

Har inte diagnosen Aspergers men Atypisk Autism. Har en kontaktperson genom LSS-lagen och trivs väldigt bra med henne. Glad

Anmäl
2018-01-27 01:10 #7 av: Jarl

Nej har ingen känns så fel med betald kompis 

Anmäl
2018-02-08 14:39 #8 av: Pysen_87

Har fått en ny nu, hon är superbra! 

Anmäl
2018-03-01 13:48 #9 av: kexiilainen

#7 Min kontaktperson får inte ett öre för att vara min kontaktperson.

Anmäl
2018-03-02 06:59 #10 av: Jarl

Vaa varför inte dom ska väl ha ersättning?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.