Annons:
Etikettaspergers-syndrom
Läst 2953 ggr
tk1971
2017-05-24 13:57

Har ni nån kontaktperson?

Ni som har Aspergers - har ni nån kontaktperson (som ni har rätt till enligt LSS)? Hur tycker ni det funkar? Jag har, som ett led i att försöka acceptera min Aspergerdiagnos, ansökt om en kontaktperson. Idag fick jag träffa henne för första gången. Det kändes konstigt, vi var på kommunkontoret och pratade med en handläggare där. Kontaktpersonen berättade att hon har flera "klienter", att hon arbetar med missbrukare och brukar besöka folk på häktet. Hon sa att hon gör det för att hon bryr sig om sina medmänniskor (nån ersättning att tala om får de ju inte). Så det lät ju bra, men allt hänger ju på personkemin. Å andra sidan känns det lite kymigt. Lite konstlat och egendomligt. Vi får väl se hur det går.

Annons:
Grace2009
2017-05-27 20:24
#1

Jag har inget genom LSS förutom Daglig Verksamhet. Hoppas någon svarar, skulle vara intressant att höra hur andra upplever kontaktperson.

Pysen_87
2017-05-30 17:53
#2

Jag hade en, men väntar på att få en ny!

Via LSS

alicialecter
2017-06-23 22:19
#3

Jag har en kontaktperson, om du tycker att det känns konstigt med den du fått så testa att ge det en chans men om du känner att ni inte klickar så var inte rädd för att be om att byta. Har själv fått byta en hel del gånger eftersom det utav någon outgrundlig anledning finns så otroligt många som missköter det men nu har jag fått en som jag klickar jättebra med :) hoppas det går bra för dig

Fifill
2017-07-14 22:08
#4

Har tekniskt sett haft två kontaktpersoner, men den första träffade jag bara en gång själv. Vi klickade verkligen inte(eller, kontaktpersonen tyckte att vi klickade tio minuter efter att vi träffades för första gången tillsammans med handläggaren… 🤐 Dessutom ville hen kramas när hen skulle gå… *ryser*), hen var alldeles för intensiv och "på" för att jag skulle vara bekväm med hen. Kändes helt fel, så jag började försöka samla mod att be om en annan kontaktperson, men det tog flera månader innan jag vågade ta tag i det, fast jag träffade inte personen under den tiden. (Ni skulle sett vilken proffsig undanmanöver jag gjorde en gång när jag råkade stöta på hen på stan en gång… 🦸‍♂️😟)

Nu har jag fått en ny kontaktperson som jag trivs väldigt bra med. Hen har själv ADHD, vilket är skönt då vi förstår varandra ganska bra. Fantastiskt nog så tar det ingen energi alls att umgås, och jag ser t.om. fram emot träffarna.🙂

Hoppas du hittar en kontaktperson du trivs med, om det nu blir denna eller någon annan.

Skorpion76
2017-11-14 17:50
#5

Ja, det har jag.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

qayza
2018-01-20 09:45
#6

Har inte diagnosen Aspergers men Atypisk Autism. Har en kontaktperson genom LSS-lagen och trivs väldigt bra med henne. 🙂

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Annons:
[Jarl]
2018-01-27 01:10
#7

Nej har ingen känns så fel med betald kompis

Pysen_87
2018-02-08 14:39
#8

Har fått en ny nu, hon är superbra!

qayza
2018-03-01 13:48
#9

#7 Min kontaktperson får inte ett öre för att vara min kontaktperson.

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

[Jarl]
2018-03-02 06:59
#10

Vaa varför inte dom ska väl ha ersättning?

[Sandi92]
2018-03-03 20:51
#11

Har ingen, av samma anledning som #7. Skulle kännas sjukt konstigt och awkward med en person som får betalt för att vara med mig.

qayza
2018-09-21 13:09
#12

#10 Det kan jag tyvärr inte svara på, tydligen så är det så i kommunen jag bor i.

Jag tror inte att det är meningen att kontaktpersoner ska ses som en "betald kompis" utan en person som hjälpen en ut ur den sociala isolering man kan ha hamnat i kanske på grund av psykisk ohälsa, annan ohälsa eller annan orsak. Och man har själv svårt just i den sitsen att hitta någon att umgås med på regelbunden basis på egen hand. 🙂

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Honestyisdead
2018-09-23 15:40
#13

#9 Har du kontaktperson genom lss får denne ersättning. Det får alla kontaktpersoner inom läs.

Ts jag har en. Hade en annan först men vi klickade inte så jag fick en ny. Vi är som vänner.

Annons:
Draken
2018-09-24 11:11
#14

Ena sonen skall få en kontaktperson genom LSS, och jag tror det kommer bli bra.

Fungerar man inte ihop, så byter man. Även fast det är en "betald kompis" eller vad man nu skall säga, så är det viktigt att man går bra ihop med sin kontaktperson.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: