Annons:
Etikettallmänt-autism
Läst 3218 ggr
jollycox
10/14/17, 7:07 PM

Bota autism med kost

Vad tänker, tror och anser ni om detta?

https://www.kostfonden.se/sjukdomarna/autism/
https://newsvoice.se/2016/09/17/min-sons-grava-autism-forsvann-med-anpassad-kost-och-kosttillskott/
Finns massa mer om man googlar på bota autism med kost.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Aleya
10/14/17, 7:19 PM
#1

1. Det känns som en sida för reklam detta. 2. Autism är nog svår att få bukt med, eftersom det sitter i hjärnan och hjärnan är lite mer avancerade än att man kan ändra på kosten och så försvinner problemen. Så min åsikt: detta är bara humbug och kost lär inte fixa autism.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
10/14/17, 8:44 PM
#2

Det är väl känt sedan en tid att hjärnan blir oerhört påverkad av tarmen och tarmfloran. Det finns inget organ som kommunicerar så mycket med tarmen som hjärnan. Jag har läst både böcker och artiklar och jag tycker inte det låter så befängt i teorin.
Kan bara säga att sedan jag lade om min kost för 8 år sedan så har min hjärna förändrats. Jag har inte haft autism vad jag vet, så jag kan inte säga att jag vet att det funkar med den diagnosen, men tanken är intressant.
Jag vet att det pågår försök på Karolinska nu med att hitta samband mellan kost och ADHD så forskarna är på hugget.
Kostfonden är inte en kommersiell sida som "gör reklam" för något.

Jag tycker att Aleya skall läsa på sidan om vad Kostfonden är, vilka som står bakom och varför den bildades.

SoulPain
10/15/17, 7:37 PM
#3

Autism är en neurologisk skada i hjärnan, dvs det är fysiska skador som uppstått under utvecklingen.

Det går inte äta sig frisk, för det är ingen sjukdom, det är en funktionsnedsättning, som ex när man blivit av med ett ben i en olycka. Det går inte äta sig till ett nytt ben, det kan gå fixa på andra sätt, men kost är inte ett av dem.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

Aleya
10/15/17, 8:56 PM
#4

#2 nu var ju frågan vad man själv tror, tänker och anser. Och jag tyckte inte någon av sidorna såg vidare seriösa ut, och den sista såg ut som en sida för reklam mer än något som är seriöst.

Och min åsikt gällande autism är min egna. För jag vet redan hur svårt det är att fixa saker som det har blivit problem med gällande hjärnan. Så därför anser jag att dessa två sidor inger ett hopp hos personer i en desperat situation och det enligt mig humbug och inte okej. Men som sagt så respekterar jag folk som vill försöka men jag tror inte på detta personligen.

Tillägg: sen att utge att de ska gå att bota kan man inte heller gå ut med. De finns ingen forskning eller dylikt som stödjer teorin att autism blir botat av att ändra kosten. Så därför är dessa två sidor mer oseriösa om dom sitter och påstår det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Isalel
10/15/17, 9:42 PM
#5

Att bota något som inte klassas som en sjukdom känns lite skumt överlag. Är ju en funktionsnedsättning och att då marknadsföra ett bot känns oseriöst. Gissningsvis kan kanske personer med AST kan i vissa fall säker lindra sina symtom från sin autism genom att undvika tillexempel snabba sockerarter. De sidor som är länkade känns inte helt seriösts/tillförlitliga. Även om stort antal artiklar presenteras på kostfonden krävs mycket mer forskning för att bevisa att det finns ett vetenskapligt samband (därmed inte sagt att det INTE är så). Den andra är en historia som på inget sätt går att bekräfta att den är sann och webbsidan i sig känns oseriös. Dessutom förekommer det självklart att barn feldiagnosticeras… Om kostens påverkan på AST har jag inte läst på så mycket om, men den information som finns i länkarna är inte seriöst presenterat.

jollycox
10/16/17, 5:57 PM
#6

Tack för era svar. Länkarna var ju bara exempel, som det står så finns det massa mer länkar om man googlar, jag tog bara dom två första för om man inte ids googla så vet man ändå vad det handlar om.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Aleya
10/19/17, 6:47 AM
#7

#6 som sagt så är det fel att skriva att det botar en sjukdom om det inte finns forskning. Kanske lindrar vissa saker. Man väljer själv vad man vill tro med botar är väldigt fel ord av dessa sidor. Så man ska nog inte sätta hoppet i att man blir botad bara för att man ändrar kost. Så går då mina tankegångar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
10/23/17, 3:04 PM
#8

Det går säkert att lindra vissa sidor av sin autism med hjälp av kost, träning, övningar, osv. Men det botar ingenting. Autism är inget man botar, det är något man lär sig leva med. Och ens omgivning lär sig leva med att man har det. 

Men som sagt, däremot kanske man mår bättre på vissa punkter om man äter bättre, det säger väl kanske sig självt att om man blir väldigt överviktig kan man må dåligt över det och att då byta kost och försöka röra sig mer kan ju generellt sett få en att må bättre. Men botar autism gör det inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

fibro62
12/1/17, 2:02 PM
#9

Jag har inte Autism men har en son som har Asperger. Gluten ska ju faktiskt påverka både vid ADD, ADHD och Autism. Det finns en svensk kokbok av en som heter Annika Roed, tror jag. Hon ger sina barn glutenfri kost och det hjälper hennes barn. Googla om det!! Anna Hallen har också skrivit en bok om barn och kost!! Jag tror absolut på det!! Det kan vara vanligare med glutenintolerans vid Autism!!

wilsen
2/4/18, 10:21 AM
#10

Jag har! och bota gör det inte. Klart jag mår bra av bra mat 🍲 det gör alla. 1:detta är ingen sjukdom 2:läs gärna på mer om sjukdom det är ett stadium av läkbarhet 😁

Draken
8/8/18, 9:54 AM
#11

Jag håller med om att kost kan inte bota autism. Autism är ett funktionshinder/funktionsnedsättning och  har man autism, så har man det resten av livet.

Det finns ingen medicinering mot Autism, vare sig läkemedel eller kostbehandling. Däremot så kan man lära sig att leva med det och kan fungera ganska bra med rätt anpassningar.

När det gäller ADHD däremot, så tror jag nog att kosten kan inverka på vissa. Min 18 årige son har ADHD, och han mår betydligt bättre och är mer fokuserat om han äter riktigt.

Han har inte tagit sin ADHD medicin under sommaren, men han har ätit vettigt och regelbundet, och han fungerar ganska bra med bra kost.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: