Övrigt

Folkhögskola studiestöd/CSN?

2017-10-23 14:36 #0 av: Goagubben94

Hej

Jag tänkte börja på Folkhögskola, och då undrar jag det där med Studiestöd etc... CSN

Hur ska man gå tillväga, va är det för skillnad mellan studiestöd o CSN?

Jag tänkte läsa AKB = Allmän Kurs Behörighet på Furubodas Folkhögskola

Så det är just därför jag undrar :-)

Anmäl
2017-10-23 15:06 #1 av: Calcifer

Alltså studiestöd söker du ju genom CSN om jag inte minns helt fel. Man kan få gratis studiestöd på en relativt liten summa i månaden, runt kanske 2-2500:-, sen om man behöver mer pengar får man ta lån. Min lillebror som har ett enormt sparkonto behövde bara studiestöd de 1,5 år han gick på universitet så han behövde inte ta lån då han klarade sig ändå. Jag var tvungen att ta lån också för att kunna studera.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2017-10-23 15:26 #2 av: NatasjaHemby

CSN är en förkortning av centrala studiestödsnämnden. CSN är de du söker studiemedel/studiestöd ifrån. Studiestödet är sedan uppdelat i studiebidrag och studielån. Du kan kontakta CSN eller läsa på deras hemsida för att få svar på alla dina frågor om studiestöd.

SE*Simbelmynes

Anmäl
2018-01-20 09:48 #3 av: kexiilainen

För kännedom var studiebidraget när jag studerade 2800:-, något lån har jag aldrig tagit. Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.