Annons:
Etikettaspergers-syndrom
Läst 2031 ggr
flocken
10/28/17, 8:23 AM

Aspergers som vuxen

Hej alla. Är ny här inne o mitt första inlägg. Har lite svårt att formulera mig men ska göra så gott jag kan. Egentligen började mina funderingar när syrrans son fick diagnosen Aspergers. Började då läsa om det för att få en bättre förståelse. Det var som att läsa om mig. Kändes som att jag fick en aha upplevelse. Det är därför jag är som jag är. Stämmer även in på min äldsta son. Inte lika bra som på mig. Jag är egenföretagare och har just nu en praktikant med Aspergers. Denne var irriterad på saker som hände privat och började rabbla upp typiska symptom. Alla stämde på mig. Då tittade denne på mig " har du gjort utredning? " Bör jag göra en utredning & Hur går jag tillväga?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Zadie
10/28/17, 9:23 AM
#1

Man kan skrIva en egenremiss till en öppenpsykiatrisk mottagning. Kolla upp närmsta mottagning där du bor, borde stå informtion om hur du gör på nätet.

Isalel
10/28/17, 8:49 PM
#2

Det beror på vad du tänker att du ska ha för nytta av diagnosen på papper? Många som inte fått diagnos som barn men ändå lärt sig hantera sina symtom av sin diagnos utan stöd från vården så behöver ju inte alltid en diagnos. För att vården ska prioritera att göra en utredning så brukar det vara så att den som söker har uppenbara hinder av sina misstänkta diagnoser, annars hamnar man ganska långt ner i prioriteringslistan. Men tillvägagångssättet är antingen genom att kontakta vårdcentralen och be dom om hjälp (dom kan göra en kortare grundläggande koll som sedan ligger som grund för remiss till psykiatrin) eller så kan man skriva en egen remiss.

flocken
10/29/17, 5:19 AM
#3

Jag själv har inget behov av en diagnos. Jag vet att jag är som jag är och det vet våra vänner oxå. Utan det är väl för andras skull. Kunna visa att trots " problem " kan man lyckas. Jag har familj, eget företag och är en förebild för många. Jag har även fibromyalgi och bechtrews. Även de 2 svåra sjukdomar. För om jag inte skulle få diagnosen Aspergers utan något annat så vill jag inte råka säga att jag har det. För respekt för de som har

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Isalel
10/29/17, 11:34 AM
#4

Om det skulle vara jag så skulle jag inte gå vidare med en utredning om diagnosen idag inte orsakar stora problem i vardagen. Det är väldigt långa köer i psykiatrin och då är det många andra som har större behov av att få dom tiderna för att kunna göra sin tillvaro bättre. Dessutom så krävs det i ett diagnosticerande att diagnosen faktiskt idag orsakar ett hinder för den som har funktionsnedsättningen. Jag har en son med Asperger och min pappa är också framgångsrik egen företagare, och min son kan identifiera sig mycket med honom trots att min pappa aldrig gjort någon utredning. För honom är diagnosen i sig oväsentlig, är mer specifika egenskaper som ger den där igenkänningsfaktorn för honom iallafall :) Men det är toppen att vilja vara en bra förebild oavsett, man kan ju vara ärlig och säga att jag misstänker att jag har det (och förklara varför) men har aldrig utretts? Lästips för mer positiv inspiration: http://blogg.aspiration.nu/10-typiska-asperger-egenskaper-ur-en-positiv-synvinkel/

flocken
10/29/17, 6:20 PM
#5

Tack för länken. Igenkänningen var stor ☺ även att vinkla det till något positivt är något jag försöker göra. Även att det blir total kaos när mina rutiner bryts. Då kan hela dagen vara förstörd. Men bara fortsätta öva.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Thotis90
2/10/18, 4:44 PM
#6

Jag tycker att man bör göra en utredning om man känner att symptomen påverkar ens liv och livskvalitet. Jag var hos en läkare inom psykiatrin härom veckan för att eventuellt starta en utredning om ADD och asperger då jag känner att hela mitt liv påverkas av mina besvär. Inget jobb har fungerat, studierna blir lidande och vardagen fungerar inte. Det enda som fungerar är mitt förhållande sedan 6 år.

Du kan prata med din VC om detta eller så skriver du en egenremiss. Jag var till min VC i höstas och läkaren skrev en remiss till en psykiatrisk mottagning här i Göteborg. Jag blev nekad p.g.a. lång väntetid. Jag skrev då en egenremiss till samma mottagning och blev accepterad direkt. Så jag tycker att egenremiss, där man själv kan styra exakt vad som skrivs, är bäst.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
Gronstedt
3/28/18, 1:50 PM
#7

TS, tänk också på att vissa diagnoser kan begränsa personen i vardagslivet, till exempel genom att man inte får inneha, eller får svårare att skaffa sig, vissa behörigheter - till exempel körkort, lokförarbehörighet och liknande. Det kan också vara i viss mån stigmatiserande, när människor man träffar ser diagnosen och inte personen.

flocken
3/28/18, 4:09 PM
#8

Har bestämt mig för att inte göra någon utredning. Jag har kommit så långt med mitt liv o min karriär som det är. Jag vet att jag är speciell & är som jag är. En diagnos skulle inte göra någon skillnad. Det finns andra som behöver mer hjälp än mig. Jag vet att jag troligen har någon diagnos & jag godtar det. Det ger mig en förståelse varför min uppväxt var skit & allt så jobbigt. Jag försöker vara en bra förebild som det är

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: