Aspergers Syndrom

Hur stötta sambo med asperger?

2018-03-28 13:10 #0 av: Jenny246

Hej allesammans.

Jag har en fråga angående hur jag bäst stöttar min sambo. Jag har under knappt ett år misstänkt att han har asperger/autism (vi har varit tillsammans i 1,5 år) och tog upp det med honom förra sommaren men då tog han det inte till sig. Nu nådde vår relation en brytpunkt och utan att jag tagit upp det sökte han själv information och är helt hundra procent säker på att han har asperger. Tidigare har han känt att samhället är fel och han är rätt, att han hjärna skiljer sig från andra och att hela världen är fel och han är den enda som ser det. Han är något av en narcissist och har tagit sig genom livet med hjälp av droger och alkohol. 

Detta har dock blivit som en aha-upplevelse för honom där han känner att han fått facit till hela sitt liv. Vi har dessutom efter detta fått reda på att hans lillebror har fått diagnosen asperger. Så det känns väl troligt att vi inte är så fel ute i detta trots att min sambo inte har fått en fastställd diagnos.

De första dagarna var han rätt upprymd och exalterad men det har bytts ut mot ett enorm självtvivel, mkt ångest m.m. Imorgon ska han till läkaren men en utredning eller att få hjälp kommer ju ta tid. Så frågan är hur jag bäst stöttar honom i detta? Finns det några tips och råd för hur och vad jag bör göra och inte göra? Vad kan jag/han göra för att lindra sin ångest och eventuell depression? 

Jättetacksam för alla råd jag/vi kan få. 

Anmäl
2018-03-28 13:54 #1 av: Niklas

Ställ frågan på Bokstavsfolk iFokus också.

Jag föreslår att ni båda läser boken Om Aspergers syndrom av Tony Attwood. Den ger en lite humoristisk bild av det knepiga med att ha Asperger. Jag tyckte mycket om den.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2018-03-28 14:33 #2 av: Jenny246

Tack! Vi har tittat på Youtube-klipp med honom och sambon har verkligen fattat tycke.

Anmäl
2018-03-28 14:36 #3 av: Niklas

Hur gammal är sambon?

Anmäl
2018-03-28 14:54 #4 av: Jenny246

35.

Anmäl
2018-03-28 15:16 #5 av: Niklas

Okej. Jag tror att läsa på om asperger och autism är det som kan hjälpa honom mest innan han har någon diagnos. Han kommer att märka att det finns många styrkor som kan väga upp det som ger honom självtvivel. Svagheterna får han vänja sig vid och lära sig hantera på olika sätt.

Anmäl
2018-03-28 16:05 #6 av: Jenny246

Okej tack!

Anmäl
2018-05-28 12:18 #7 av: Thotis90

Jag misstänks ha asperger och ska påbörja min utredning i sommar. Jag är i ett förhållande sedan 6 år och min sambo är duktig på att säga till när jag gör någonting avvikande/konstigt (för att jag ska bli medveten om mitt beteende), men han  påpekar också att det inte är någonting fel på mig. Jag tror att det är det som är viktigt, att man inte känner att det är fel på en. Visst att man kanske inte fungerar som alla andra, men det är ingenting fel på en för det. Jag är lika mycket värd som en person utan diagnos. 

För mig är det också viktigt att känna att jag kan prata med min sambo och att han inte stänger mig ute på något sätt. 

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.