Annons:
Etikettaspergers-syndrom
Läst 4728 ggr
Jenny246
2018-03-28 13:10

Hur stötta sambo med asperger?

Hej allesammans.

Jag har en fråga angående hur jag bäst stöttar min sambo. Jag har under knappt ett år misstänkt att han har asperger/autism (vi har varit tillsammans i 1,5 år) och tog upp det med honom förra sommaren men då tog han det inte till sig. Nu nådde vår relation en brytpunkt och utan att jag tagit upp det sökte han själv information och är helt hundra procent säker på att han har asperger. Tidigare har han känt att samhället är fel och han är rätt, att han hjärna skiljer sig från andra och att hela världen är fel och han är den enda som ser det. Han är något av en narcissist och har tagit sig genom livet med hjälp av droger och alkohol. 

Detta har dock blivit som en aha-upplevelse för honom där han känner att han fått facit till hela sitt liv. Vi har dessutom efter detta fått reda på att hans lillebror har fått diagnosen asperger. Så det känns väl troligt att vi inte är så fel ute i detta trots att min sambo inte har fått en fastställd diagnos.

De första dagarna var han rätt upprymd och exalterad men det har bytts ut mot ett enorm självtvivel, mkt ångest m.m. Imorgon ska han till läkaren men en utredning eller att få hjälp kommer ju ta tid. Så frågan är hur jag bäst stöttar honom i detta? Finns det några tips och råd för hur och vad jag bör göra och inte göra? Vad kan jag/han göra för att lindra sin ångest och eventuell depression? 

Jättetacksam för alla råd jag/vi kan få.

Annons:
Niklas
2018-03-28 13:54
#1

Ställ frågan på Bokstavsfolk iFokus också. Jag föreslår att ni båda läser boken Om Aspergers syndrom av Tony Attwood. Den ger en lite humoristisk bild av det knepiga med att ha Asperger. Jag tyckte mycket om den.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Jenny246
2018-03-28 14:33
#2

Tack! Vi har tittat på Youtube-klipp med honom och sambon har verkligen fattat tycke.

Niklas
2018-03-28 14:36
#3

Hur gammal är sambon?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Jenny246
2018-03-28 14:54
#4

35.

Niklas
2018-03-28 15:16
#5

Okej. Jag tror att läsa på om asperger och autism är det som kan hjälpa honom mest innan han har någon diagnos. Han kommer att märka att det finns många styrkor som kan väga upp det som ger honom självtvivel. Svagheterna får han vänja sig vid och lära sig hantera på olika sätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Jenny246
2018-03-28 16:05
#6

Okej tack!

Annons:
Thotis90
2018-05-28 12:18
#7

Jag misstänks ha asperger och ska påbörja min utredning i sommar. Jag är i ett förhållande sedan 6 år och min sambo är duktig på att säga till när jag gör någonting avvikande/konstigt (för att jag ska bli medveten om mitt beteende), men han  påpekar också att det inte är någonting fel på mig. Jag tror att det är det som är viktigt, att man inte känner att det är fel på en. Visst att man kanske inte fungerar som alla andra, men det är ingenting fel på en för det. Jag är lika mycket värd som en person utan diagnos. 

För mig är det också viktigt att känna att jag kan prata med min sambo och att han inte stänger mig ute på något sätt.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Draken
2018-08-08 10:22
#8

#0 Struktur och rutin i vardagen kan var till väldigt mycket hjälp när det kommer till personer som har Autism/aspberger.

Hemma har vi en väldigt tydlig struktur och rutiner. Det fungerar väldigt bra på både sonen (16) och dottern (10). De är lugna och harmoniska, och de vet precis vad som händer under dagen, vilket gör att de fungerar mycket bra hemma 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Admantine
2019-10-09 15:02
#9

Jag passar på att fråga om någon har något tips hur jag ska göra för att få min sambo att bättre förstå hur jag fungerar och hur han ska agera. Jag har ADD och Asperger, sambon har ADD samt ett (när)minnessyndrom efter en svår bilolycka samt dyslexi. Detta innebär att han har EXTREMT svårt att lära in nytt etc. Hans minne är ibland bara någon sekund så läser han något så har han glömt vad som stod i meningen innan, detsamma gäller filmer även om det fungerar klart bättre men försvinner bara en stund efter slutet. Ibland fungerar hans närminne riktigt bra men det är ojämt och sällsynt. Jag har lyckats nöta in en del med dagliga påminnelser vilket känns bra. Som tur är kommer han ihåg vem jag är :-D Han accepterar mig som jag är men har lite svårt att komma ihåg att jag ibland vill vara ifred och att jag behöver mycket egentid. Jag hade verkligen önskat att han kunde läsa Attwoods bok för den är verkligen bra.

Niklas
2019-10-10 18:12
#10

Skriv en lappade de tre viktigaste sakerna du vill att han skamsnas. Sätt den på kylskåpet eller badrumsspegeln.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
2019-10-11 09:06
#11

Säger samma sak som Niklas. Lapp/lappar där han inte kan undvika att se dem. I slutänden kommer han förmodligen komma ihåg .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: