Annons:
Etikettallmänt-autism
Läst 1862 ggr
Honestyisdead
7/29/18, 3:28 PM

Autism föds man med

Såg att sajtvärden skriver att man kan få autism i vilken ålder som helst medans det jag lärt mig både på verksamhet och allt jag läst att man föds med det.

Så jag hävdar det. Att man föds med det.

Annons:
[Wijnja]
7/29/18, 3:37 PM
#1

Autism kan man få under fosterstadiet

Fridaaaa
7/29/18, 3:38 PM
#2

Håller med - man föds med det. Sedan märks det tidigare på vissa eller mer tydligt på vissa än andra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/29/18, 3:39 PM
#3

#1 Inte kan, man får det när man är ett foster. Alltså man föds med det.

[Wijnja]
7/29/18, 3:55 PM
#4

Tyvärr så är det en hjärnskada

Fridaaaa
7/29/18, 3:55 PM
#5

#4 Autism är ingen hjärnskada

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/29/18, 4:03 PM
#6

#4 Nej det är det inte. Snälla läs på om det innan du slänger ur dig påståenden så det inte blir helt fel.

Annons:
vallhund
7/29/18, 4:27 PM
#7

#0 Jag studsade också på den formuleringen o väntar på att nya sajtvärden klargör hur hen menar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

molam
7/29/18, 4:55 PM
#8

Jo, det är nått man föds med, jag tror däremot att sajtvärden menar att, Man föds med  det, MEN att man kan vara utan symptom hela sitt liv, fast att en viss situation "Lockar fram" Eller kan "trigga" det autistiska beteendet =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
7/29/18, 4:56 PM
#9

Jag kanske uttryckte mig otydligt och jag ber om ursäkt för detta. Man föds med Autism ja, det stämmer. Men vad jag menade var att det kan visa sig redan i småbarnsstadiet och det kan komma senare i livet.

Jag har två barn med Autismdiagnoser, visst har vi sett tecken tidligt att något inte riktigt stämmer, men enligt både sjukvård och andra instanser när barnen var små, är barn olika och har olika beteenden.Och det har vi godtagit.

Sonen (nu 16 år) fick diagnos när han var 14, det eskalerade när det blev för mycket press i skolan och högre krav. Dottern (nu 10 år) har haft ett "avvikande" beteende sedan hon var kring 4-5 år, men det eskalerade ordentligt när hon var 8 år gammal och hennes bästa (och enda) kompis flyttade till en annan stad.

Jag skall ändra formuleringen i inläggen jag har skrivit (både på Hjärnan i fokus och Hälsa ifokus) ser ni någon mer felaktig formulering, så är jag tacksam om ni säger till.

Ber återigen om ursäkt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/29/18, 5:00 PM
#10

#4 Autism är inte en hjärnskada, det är en funktionsnedsättng. Vissa har annorlunda tänk än andra, och då heter det oftast att "ja, men den där är ju hjärnskadat".

Mina två barn har ett annorlunda tänk än dig och mig, men de har inga påvisade hjärnskador.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
7/29/18, 5:11 PM
#11

#9 Tack för förklaringen :)

Draken
7/29/18, 5:34 PM
#12

#11 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[xx-juvelen-xx]
8/7/18, 6:27 PM
#13

Hahah detta låter bara så dumt i min hjärna!! Det är en självklarhet! Autism är en diagnos och ett sätt man fungerar på ! Man kan ju inte ba få autism då det beskriver hur en människa tänker o fungerar :) 😊🙈

  • Redigerat 6/22/22, 9:34 PM av Pilspets
Annons:
Huygens
8/17/18, 5:21 PM
#14

Denna tråds ensidiga och subjektivt färgade påstående stöds inte ens av vetenskapens officiella ståndpunkt. Miljö och gener anges inom medicinska vetenskapen som lika viktiga. Att barnet påverkas av miljö är INTE lika med att barnet föds med autism. Karolinska Institutet, 2014-05-09

Jag tror att 50 % miljö är för lite. Jag tror att över 99 % av all autism är miljörelaterad, dvs autism erhålls efter födseln.

Maria
8/17/18, 6:01 PM
#15

#14 Du tror så mycket😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/17/18, 6:21 PM
#16

Ser lite roligt ut när någon länkar till en studie och sedan  själv inte tror på den.

Huygens
8/17/18, 6:36 PM
#17

Endera av påståendet i #0 eller Karolinska Institutets studie i #14 måste vara falsk.

Sunt förnuft.

Enkel logik.

Honestyisdead
8/17/18, 7:50 PM
#18

"Man vet alltså inte exakt vad som orsakar autism, men det är tydligt att förklaringen vad gäller miljöfaktorer snarare ligger i exempelvis infektioner under fostertiden, komplikationer vid förlossningen eller mammans medicinering under graviditeten, än exempelvis matvanor och socioekonomisk situation som delas med syskon."

Från svd.

Så man föds med det.

Sarafiaklara
8/17/18, 8:45 PM
#19

#14 Forskarna bakom studien du länkar till har gjort om den studien och kom då fram till att gener var viktigare än vad den tidigare studien visade: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gener-spelar-stor-roll-vid-autism Och som Hera skrev så syftar miljö främst till faktorer som inspelar innan barnet föds.

[Jarl]
8/17/18, 9:04 PM
#20

Jag har autismspektrumstörning vilket menas högfungerande autism!

Vill minnas att jag förändrades efter Vaccination hepatit A-B fast det var i vuxen ålder! Efter en resa till indien.

Redan som lite var jag social och lekte med andra barn! Fast jag tror inte på den diagnosen riktigt har inte gjort en annan prövning.

Det växlas hos mig mycket om jag trännar löpning.

Annons:
[Hukanson]
8/17/18, 9:08 PM
#21

Vad man menar med att gener spelar stor roll är att om ett syskon har autism så har med 80-90% sannolikhet även det andra syskonet det. Men det hindrar ju inte att det är miljön som triggar igång beteendet som en utomstående läkare diagnosticerar som autism.

Draken
8/18/18, 10:15 AM
#22

Autism föds man med, det ligger i generna. Men det kan "triggas igång"/ bryta ut senare i livet.

Har själv 2 med autism, den ena fick diagnos som 14 åring och den andra är under utredning nu. Hon är 10 och vi började att märka  redan när hon var 8 att något inte stämde. Båda barnen har dock haft ett "avvikande" beteende redan som små.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hukanson]
8/18/18, 12:34 PM
#23

Det som förvirrar diskussionen om autism är att denna medfödda neuropsykiatriska funktionsnedsättning kan "förvärvas" senare i livet(!) och har detta ideologiska namn aut-ism. (Jmfr diabetism)

Draken
8/18/18, 2:56 PM
#24

Jag förstår lite hu du menar.

Jag menar, min son och dotter är förmodligen födda med autismen, men de har inte gjort eller sagt något som vi har kopplat ihop med just Autism. Visst har båda två haft "avvikande" beteende som små, de gick väldigt sent, de har inte lekt som de andra barnen, de har inte varit så väldigt kontaktsökande, och språkutvecklingen har inte varit som de andra barnens  (Jag har 9 barn allt som allt).

Vad vi egentligen, om man får vara efterklok, skulle ha tagit fasta på, är att bägge två har alltid haft en högre frånvaro än normalt. Pojken har alltid "rullat" när han skall sova, och varit allmänt motoriskt orolig. Och dottern har alltid varit väldigt sluten och inåtvänd. De har ofta haft ont i magen och andra krämper när de skall till skolan

Visst har tecknen funnits där, men det har fungerat. Vi har strikta rutiner och regler hemma, det har vi alltid haft eftersom vi är så många. Så det har ju hjälpt upp så de har kunnat fungera någorlunda "normalt"

Det är olika saker som har "triggat" igång Autismen för dem. För pojkens del blev det när han kom upp i 7'an och det blev betydligt mer krav och ändrade scheman, prov etc.

Dottern "triggades" när hennes bästa (och enda) kompis i klassen flyttade till en annan stad när de gick i 2'an

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hukanson]
8/18/18, 3:35 PM
#25

Rovfisk, det synes mig som om de är väldigt emotionellt (över)känsliga. Vanligtvis lär sig barnen att låta tankelivet vägleda beteendet men dessa barn behåller känslor som ledstjärnor? Det är viktigare att känna än att tänka och veta. Antagligen behöver de extra hjälp med att lära sig uppskatta kunskap och tankeliv.

Honestyisdead
8/18/18, 3:40 PM
#26

Min erfarenhet är tvärt om att folk med diagnos inom spektrat tycker om kunskap.

Draken
8/18/18, 4:16 PM
#27

#25 Pojken har väldigt svårt för känslor överhuvudtaget. han klarar inte av ändringar, varken stora eller små, om han inte har blivit förberedd flera dagar i förväg. En sånn enkel sak som att brandlarmet går på skolan, genom en brandövning, kan f honom att bli helt knuten, han oroar sig och funderar kring vad som kan hända om det faktiskt börjar brinna, han fastnar i det hjulspåret, och sen är det näst intill omöjligt att få iväg honom till skolan de närmaste dagarna.

Flickan är väldigt emotionelt överkänslig, men hon kan inte handskas med känslorna. Det är samma sak med henne, blir det förändringar, stora eller små, och hon inte är förberett, då knyter det sig fullständigt. Men hon kan även bli väldigt aggressiv och utåtagerande.

Pojken blir aldrig utåtagerande, han går in i sig själv och får blockering i stället.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Hukanson]
8/18/18, 7:13 PM
#28

Påminner det inte mycket om typ vietnamsoldater som kommer hem till usa och inte kan leva i samhället för att de har ett emotionellt kaos inom sig? De har en inre skräck som gör att de blir funktionshindrade. De måste bearbeta sitt trauma innan de kan börja ta till sig ett normalt samhälle igen med alla de känslor det innebär.

Honestyisdead
8/18/18, 9:50 PM
#29

Nej det påminner inte alls om soldaters traumatiska upplevelser

Draken
8/19/18, 9:10 AM
#30

#28 Njaee, vet inte om jag vill jämföra med den typen trauman. Snarare att hon inte riktigt kan handskas med, eller bearbeta "sorgen" över att bästa kompisen flyttade. Skulle det vara ett "normalt" barn, så visst skulle de bli ledsen, men sen skulle barnet släppa det efter ett tag och skaffa nya kompisar. Inte hon, hon mal och mal och säger fortfarande (snart 2 år senare) att hon har inga kompisar i skolan.

Vilket hon egentligen inte har heller, eftersom hon inte har varit där. Hon kan inte/ vill inte koppla ihop att är hon i skolan,. så får hon nya kompisar, men hon vill inte ha det hon vill ha tillbaka sin gamla kompis.

Hon tar inte kontakt, eller söker sig till andra barn eller vuxna, hon fixar inte det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Hukanson]
8/19/18, 9:30 AM
#31

Ungefär som vietnamsoldater som inte vill ha några andra vänner än sina plutonskompisar…för att de är de enda vänner de har och litar på att förstå "verkligheten" det kallas nog kontaktsvårigheter.

Honestyisdead
8/19/18, 11:19 AM
#32

Men sluta jämföra två vitt skilda saker. Du förminskar både soldaterna och de med autism!

Det ena är medfött, att tänka, känna och agera på ett annat sätt en majoriteten. Det andra kommer från att ha varit med om något fruktansvärt hemskt.

Det ena går att förbättra med olika hjälpmedel men aldrig att bli av med. Det andra går om man har tur att bli fri från, för det är inte permanent.

Lona
8/19/18, 12:14 PM
#33

Det är ju som att jämföra en blindtarmsinflammation med tarmvred, båda ger buksmärtor och behöver opereras…
(Att jämföra autism och PTSD, alltså.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Hukanson]
8/19/18, 12:45 PM
#34

Kanske kriget triggade fram en latent medfödd autism för de soldater som fick kontaktsvårigheter?

Annons:
Lona
8/19/18, 12:56 PM
#35

Kanske gallstensanfallet triggade igång en latent blindtarmsinflammation?😛

#34, Det ÄR överhuvudtaget inte samma funktionshinder/sjukdom även om de har vissa liknande symtom.
En person som föds utan sina ben och en person som får en ryggmärgsskada och blir förlamad behöver båda förmodligen sitta i rullstol, men det har olika orsaker och får olika behandling - och personen med ryggmärgsskadan kanske går att träna upp/operera så att hen blir i stort sett återställd.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
8/19/18, 1:49 PM
#36

#34 Att du fortsätter. Lägg ner!!

Draken
8/19/18, 6:35 PM
#37

Det är fel att jämföra Autism med PTSD. Det är liknande symptom ja, men det är inte samma sak.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jarl]
8/20/18, 4:38 PM
#38

#36 Varför gnäller du på han han får väl skriva vad han vill?

Edit: Stötande mateial borttaget.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 6/15/22, 3:38 PM av Pilspets
Draken
8/21/18, 10:34 AM
#39

#38  Tänkt på vad du skriver. Stötande kommentarer och påhopp är INTE okej !!

Håll god ton i tråden !

// Admin

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: