Annons:
Etiketthjälpmedel-verktyg
Läst 1105 ggr
Draken
2018-08-07 10:51

Äntligen

Idag kl.13 skall vi äntligen åka till Habiliteringen och prova ut tyngdtäcken.

Barnen (10 och 16) har stått på väntelista i närmare ett år för att få sina tyngdtäcken, och nu idag skall det ske.

Nu får vi bara hoppas på att dessa täcken kommer att fungera på barnen, så håll gärna tummarna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
RödPanda
2018-08-07 11:50
#1

Lycka till! Hoppas det fungerar bra för barnen :)

Lona
2018-08-07 12:30
#2

Hoppas att det funkar, jag är väldigt nöjd med mitt. :-) Rätt vrickat att det är olika kriterier och väntetider för tyngdtäcken beroende på vilken region man bor i, jag fick mitt på mindre än två månader efter att vi kom på att vi kanske skulle testa. Mamma uppfyller däremot inte rätt kriterier (även om det egentligen är av samma orsak) så hon får göra ett själv. För övrigt funkar det även på min hund, jag stoppar ner henne under tyngdtäcket när det åskar.♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
2018-08-07 14:25
#3

Nu har vi provat ut olika täcken, och jag blev lite förvånad måste jag säga ;) Sonen tyckte Kedjetäcket på 8 kg var jätteskönt. Bolltäcket var jätteobekvämt så han lutade mot kedjetäcket.

Sen hade hon även ett fibertäcke, det var på 10 kg, men hon tyckte att sonen skulle prova det med. Mmm, mjaaa jo han kunde väl prova då, men kedjetäcket var bekvämt, det kunde inte finnas något bekvämare. Han valde Fibertäcket, det var något av det skönaste han hade känt. Arbetsterapeuten tyckte att han skulle ligga under täcket i 5-10 minuter för att riktigt känna efter…. han var nära att somna där han låg 😂 Han fick med sig sitt täcke eftersom det fanns hemma.

Dottern provade också olika täcken, hennes tyngd beräknade dem till att det skulle vara kring 4 kg. . Kedjetäcket såg man direkt att det var jätteobehagligt för henne, hon kunde inte ligga stilla under det. Så fick hon prova fibertäcket, det gick bättre men man såg fortfarande att det inte riktigt blev bra. Bolltäcket, på 4 kg, blev mycket bättre. Lite oroligt låg hon men hon tyckte det var skönt.

Vi funderade lite fram och tillbaka, om hon kanske skulle få prova det tyngre bolltäcket (7 kg). Egentligen lite fel tyngd för henne, men eftersom vi redan hade berättat att hon lägger sig mellan madrasserna i sängen (hon har två madrasser då madrassen som hör till sängen är ganska tunn) så vi valde att prova, och det var helt otroligt. Hon låg alldeles stilla och ville inte ta bort täcket igen. Så det blev ett tyngre bolltäcke för hennes del. Även hennes täcke hade de hemma, så hon fick det med sig hem :)

#1 Tack.  Jo, jag både tror och hoppas att det kommer att fungera, med tanke på hur barnens sömnmönster ser ut :)

#2 Vi hade tur ändå att det gick så fort, de trodde inte de skulle kunna ordna det innan hösten. Men de har jobbat hårt för att det skall kunna ordnas, eftersom bägge två har stora svårigheter med sömnen. Så nu är det fixat :)

Dottern fyller inte riktigt kriterierna, eftersom hennes diagnos fortfarande är lite oklar, men vi har en otroligt bra kontakt med en kurator på BUP habiliteringen, och hon har legat på att även dottern skall få, och nu har hon fått ett hon också :)

Ska bli spännande att se hur barnen sover inatt 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Honestyisdead
2018-08-07 18:39
#4

Så bra :)

Draken
2018-08-09 11:23
#5

Det verkar som tyngdtäckena fungerar för barnen. Så nu håller vi tummarna för att de skall få den nattsömn de så väl behöver. Särskillt nu när skolorna börjar igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Calcifer
2018-08-09 11:34
#6

Vad galet att det tog så lång tid! Mig frågade de när jag var hos habiliteringen av andra orsaker om jag provat tyngdtäcke någon gång. Sa nej. Så gick hon och hämtade bolltäcke, kedjetäcke och fibertäcke så fick jag prova dem en stund och en vecka senare kunde jag åka och hämta ett fibertäcke i den tyngd jag valt. 

Skönt att de äntligen fått dem nu i alla fall!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Draken
2018-08-09 11:57
#7

Det är jättelånga köer här uppe, framförallt när det gäller BUP och habiliteringen. Tyvärr.

Men när det väl händer saker, så brukar det oftast gå fort ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
2018-08-10 11:36
#8

Jag har fibertäcke och tycker också att det funkar bra. Tyvärr är det inte optimalt i sommarens hetta eftersom det blir så väldigt varmt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
2018-08-11 09:36
#9

#8 Pojken sa också att det blev väldigt varmt. Men han hade bara täcke på överkroppen, så de gav lite verkan iaf 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: