Off Topic

Kampen mot skolan.

2018-08-09 16:28 #0 av: Rovfisk

Jag startade en tråd för drygt ett år sedan, om ungefär samma ämne, men jag känner att det är bättre att jag startar en ny som är "up to date" så att säga.

Jag skriver detta, så andra som är, eller hamnar, i våran situation skall få lite mer inblick i vad som gäller, hur de kan göra och vilken hjälp som finns att få.

Min yngsta dotter (nu 10 år)  har diagnosen "social störning och funktion hos barn", samt sömnstörning. Vi har krigat med skolan i 2 års tid nu, att de måste anpassa skolsituationen så flickan klarar av att vara i skolan som hon skall, vilket hon inte gör i dagsläget.

W skall in på en djupare utredning nu under hösten. I denna tråd kommer jag, eftersom, skriva vad som händer och sker.  Det blir nästan som dagboksanteckningar.

Hon har missat halva tvåan och nästan hela trean. Men trots att hon har så hög frånvaro, så har hon klarat alla sina mål, utom idrotten, men den blev hon fritagen ifrån redan tidligt.

Det har varit väldigt mycket diskutioner fram och tillbaka, huruvida de skall anpassa hennes skolgång eller inte. Vi har fått slåss med näbbar och klor för att skolan, åtminstone, skall  försöka hjälpa oss så det fungerar för henne i skolsituationen.

Hittills har skolan skyllt ifrån sig på allt och alla andra, när de inte fick gehör varken från soc eller BUP-habiliteringen, så var det vårat fel helt och hållet. Vi har inte uppfostrat vår dotter riktigt, och det är vi som håller henne hemma från skolan, av ren illvilja, för att försvåra att skolan kan göra sitt jobb.

När de så lämnade en socanmälan, en vecka innan sommarlovet 2017, pga. flickans höga frånvaro, då bröt jag ihop. Jag kände att jag inte orkade kämpa längre, jag orkade inte gå till jobbet och jag orkade inte med mig själv.

Maken blev fruktansvärt besviken och lämnade en anmälan till skolinspektionen för bristande undervisning, och underlåtande av att göra åtgärdsplan för barn i grundskolan. Skolinspektionen tog itu med ärendet på en gång, nä4r de fick reda på hur länge flickan har varit borta från skolan utan åtgärder. Skolan fick svår kritik och föreläggande om att de skulle åtgärda situationen direkt.

Vi fick kopior på skolinspektionens utredning, och även där såg vi att skolan har försökt skylla från sig på oss och socialtjänsten, de har minsann inte gjort något fel, utan det är i föräldrar som har varit problemet hela vägen. Oturligt nog för skolan, så hade skolinspektionens utredare fått en helt annan historia av både BUP och socialtjänsten. Varpå skolinspektionen hotade med vite, om situationen inte blev löst.

Då först blev det fart på skolan, det gjordes åtgärdprogram och de började fundera kring hur de skulle lösa situationen. Skolan gick med på att våran äldsta dotter skulle vara med i skolan som trygghet för W (yngsta dottern)

Nu skall flickan upp i fyran, och det blir väldigt mycket omkastningar för henne, vilket kommer att gå käpprakt åt skogen.

Skolan har ingen direkt plan. Det enda som är helt klart är att de blir helt ny personal över hela linjen.

*Rektor kommer som ny, han visste inget om vilka problem som är och har varit med dottern.

*Fröken som hon har haft sedan ettan, lämnar över till lärare i mellanstadiet. Det hade varit en fördel om hon fanns kvar på skolan, men det gör hon ju inte heller, eftersom hon har gått i pension.

*Killen som har jobbat med W, och fungerat som "elevassistent" sedan December 2017, försvinner. Han är kvar på skolan, men har fått andra uppgifter.

*Båda treorna slås samman till en fyra, så det blir ny lärare och helt nya elever, personer som W inte känner.

Så ni ser, det blir väldigt mycket förändring för W, och med tanke på att minsta lilla förändring ställer till stora problem för henne, så fruktar jag det värsta. Vi kommer förmodligen hamna på ruta 1 igen Gråter

*Sajtvärd på Akvariefisk, Autism och Amerikanska bilar.

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2018-08-10 11:33 #1 av: Niklas

Usch, det är så dumt att det behöver gå så långt och så fel ibland.

När ni har möten med skolan, går ni föräldrar ensamma då eller tar ni med någon mer? Ofta är det lättare att få gehör om man ser till att vara ett gäng som känner barnet när det är möten. Alla behöver inte prata, men det blir mycket svårare för skolan att konstra om de möter en liten armé. Mor- eller far-föräldrar, syskon till föräldrarna, vänner till familjen, andra.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2018-08-11 09:33 #3 av: Rovfisk

#1 BUP, närvaroteamet och vi föräldrar är alltid närvarande vid mötena. Vid behov kopplas även soc och skolans verksamhetschef in.

Anmäl
2018-08-13 10:44 #4 av: Rovfisk

Onsdag 8 Aug 2018 :

Vi ringer till skolan och får tag på nya rektorn, vi ville ha bekräftat SIP mötet vi skall ha den 20/8.

Då får vi veta att rektor ingenting vet, han har inte hört ett ljud om något SIP möte, än mindre fått en inbjudan. Han har heller inte fått veta att det finns en elev som heter W med stora problem i skolan. Han har alltså inte fått något överlämnande från gamla rektor, specialpedagog eller elevassistent.

Rektor var alldeles förtvivlad, han visste ingenting. Vi fick till ett akut möte (inofficielt) där VI som föräldrar överlämnade alla uppgifter till rektor.....Här brister det ordentligt första gången.

Rektor var jättetrevlig och verkade uppriktigt intresserad av att vi skall lösa W´s problem, så hon kan gå till skolan och känna sig trygg och känna att hon lyckas.

Tyvärr så har jag väldigt dålig erfarenheter av rektorer, eller snarare personal överlag, kring W, så jag har svårt att riktigt tro på att han kommer göra något åt situationen. Utan bara traggla på i samma spår som har gjorts tidigare.

Vi HAR en fungerande lösning, den är inte optimal, men i en övergångsfas så tror både vi , BUP och närvaroteamet att det kan fungera. Rektor skulle kolla in på detta, och se om vi inte kunde lösa det så.

Min förhoppning nu, är att han faktiskt menar det han säger, och inte bara håller med och är en Ja-sägare, sen blir det ingenting med nånting.

Anmäl
2018-08-13 15:56 #5 av: Niklas

Vi brukar alltid sköta överlämningar själva. Dels är det svårt för andra, hur goda avsikter de än har, att beskriva ens eget barn och styrkor och svårigheter på ett tillräckligt bra sätt. Dels får vi som föräldrar chans att göra gott intryck, visa att vi är engagerade och vara med och styra vilken hjälp barnen får. Dels är det också vanligt att det glöms bort eller slarvas igenom när ansvaret ligger på någon i skolan.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2018-08-13 16:07 #6 av: Rovfisk

Jo, den personliga biten var det tänkt att vi skulle överlämna på SIP-mötet den 20.

Men åtgärdsplaner, handlingar som skolan har, samt att hon är ett barn med särskillda behov, dessa handlingar skall Gamla rektor och specialpedagog överlämna till nya rektorn. Det blev sagt att det skulle göras innan gamla rektorn klev av och den nya klev på.

Nya rektorn visste inte ens om att vi skall ha ett SIP möte den 20 Augusti, det hade inte han hört ett ljud om Gråter

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.