Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2104 ggr
Draken
8/9/18, 4:28 PM

Kampen mot skolan.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag startade en tråd för drygt ett år sedan, om ungefär samma ämne, men jag känner att det är bättre att jag startar en ny som är "up to date" så att säga.

Jag skriver detta, så andra som är, eller hamnar, i våran situation skall få lite mer inblick i vad som gäller, hur de kan göra och vilken hjälp som finns att få.

Min yngsta dotter (nu 10 år)  har diagnosen "social störning och funktion hos barn", samt sömnstörning. Vi har krigat med skolan i 2 års tid nu, att de måste anpassa skolsituationen så flickan klarar av att vara i skolan som hon skall, vilket hon inte gör i dagsläget.

W skall in på en djupare utredning nu under hösten. I denna tråd kommer jag, eftersom, skriva vad som händer och sker.  Det blir nästan som dagboksanteckningar.

Hon har missat halva tvåan och nästan hela trean. Men trots att hon har så hög frånvaro, så har hon klarat alla sina mål, utom idrotten, men den blev hon fritagen ifrån redan tidligt.

Det har varit väldigt mycket diskutioner fram och tillbaka, huruvida de skall anpassa hennes skolgång eller inte. Vi har fått slåss med näbbar och klor för att skolan, åtminstone, skall  försöka hjälpa oss så det fungerar för henne i skolsituationen.

Hittills har skolan skyllt ifrån sig på allt och alla andra, när de inte fick gehör varken från soc eller BUP-habiliteringen, så var det vårat fel helt och hållet. Vi har inte uppfostrat vår dotter riktigt, och det är vi som håller henne hemma från skolan, av ren illvilja, för att försvåra att skolan kan göra sitt jobb.

När de så lämnade en socanmälan, en vecka innan sommarlovet 2017, pga. flickans höga frånvaro, då bröt jag ihop. Jag kände att jag inte orkade kämpa längre, jag orkade inte gå till jobbet och jag orkade inte med mig själv.

Maken blev fruktansvärt besviken och lämnade en anmälan till skolinspektionen för bristande undervisning, och underlåtande av att göra åtgärdsplan för barn i grundskolan. Skolinspektionen tog itu med ärendet på en gång, nä4r de fick reda på hur länge flickan har varit borta från skolan utan åtgärder. Skolan fick svår kritik och föreläggande om att de skulle åtgärda situationen direkt.

Vi fick kopior på skolinspektionens utredning, och även där såg vi att skolan har försökt skylla från sig på oss och socialtjänsten, de har minsann inte gjort något fel, utan det är i föräldrar som har varit problemet hela vägen. Oturligt nog för skolan, så hade skolinspektionens utredare fått en helt annan historia av både BUP och socialtjänsten. Varpå skolinspektionen hotade med vite, om situationen inte blev löst.

Då först blev det fart på skolan, det gjordes åtgärdprogram och de började fundera kring hur de skulle lösa situationen. Skolan gick med på att våran äldsta dotter skulle vara med i skolan som trygghet för W (yngsta dottern)

 Nu skall flickan upp i fyran, och det blir väldigt mycket omkastningar för henne, vilket kommer att gå käpprakt åt skogen.

Skolan har ingen direkt plan. Det enda som är helt klart är att de blir helt ny personal över hela linjen.

*Rektor kommer som ny, han visste inget om vilka problem som är och har varit med dottern.

*Fröken som hon har haft sedan ettan, lämnar över till lärare i mellanstadiet. Det hade varit en fördel om hon fanns kvar på skolan, men det gör hon ju inte heller, eftersom hon har gått i pension.

*Killen som har jobbat med W, och fungerat som "elevassistent" sedan December 2017, försvinner. Han är kvar på skolan, men har fått andra uppgifter.

*Båda treorna slås samman till en fyra, så det blir ny lärare och helt nya elever, personer som W inte känner.

Så ni ser, det blir väldigt mycket förändring för W, och med tanke på att minsta lilla förändring ställer till stora problem för henne, så fruktar jag det värsta. Vi kommer förmodligen hamna på ruta 1 igen 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Niklas
8/10/18, 11:33 AM
#1

Usch, det är så dumt att det behöver gå så långt och så fel ibland. När ni har möten med skolan, går ni föräldrar ensamma då eller tar ni med någon mer? Ofta är det lättare att få gehör om man ser till att vara ett gäng som känner barnet när det är möten. Alla behöver inte prata, men det blir mycket svårare för skolan att konstra om de möter en liten armé. Mor- eller far-föräldrar, syskon till föräldrarna, vänner till familjen, andra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
8/11/18, 9:33 AM
#3

#1 BUP, närvaroteamet och vi föräldrar är alltid närvarande vid mötena. Vid behov kopplas även soc och skolans verksamhetschef in.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/13/18, 10:44 AM
#4

Onsdag 8 Aug 2018 :

Vi ringer till skolan och får tag på nya rektorn, vi ville ha bekräftat SIP mötet vi skall ha den 20/8.

Då får vi veta att rektor ingenting vet, han har inte hört ett ljud om något SIP möte, än mindre fått en inbjudan. Han har heller inte fått veta att det finns en elev som heter W med stora problem i skolan. Han har alltså inte fått något överlämnande från gamla rektor, specialpedagog eller elevassistent.

Rektor var alldeles förtvivlad, han visste ingenting. Vi fick till ett akut möte (inofficielt) där VI som föräldrar överlämnade alla uppgifter till rektor…..Här brister det ordentligt första gången.

Rektor var jättetrevlig och verkade uppriktigt intresserad av att vi skall lösa W´s problem, så hon kan gå till skolan och känna sig trygg och känna att hon lyckas.

Tyvärr så har jag väldigt dålig erfarenheter av rektorer, eller snarare personal överlag, kring W, så jag har svårt att riktigt tro på att han kommer göra något åt situationen. Utan bara traggla på i samma spår som har gjorts tidigare.

Vi HAR en fungerande lösning, den är inte optimal, men i en övergångsfas så tror både vi , BUP och närvaroteamet att det kan fungera. Rektor skulle kolla in på detta, och se om vi inte kunde lösa det så.

Min förhoppning nu, är att han faktiskt menar det han säger, och inte bara håller med och är en Ja-sägare, sen blir det ingenting med nånting.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
8/13/18, 3:56 PM
#5

Vi brukar alltid sköta överlämningar själva. Dels är det svårt för andra, hur goda avsikter de än har, att beskriva ens eget barn och styrkor och svårigheter på ett tillräckligt bra sätt. Dels får vi som föräldrar chans att göra gott intryck, visa att vi är engagerade och vara med och styra vilken hjälp barnen får. Dels är det också vanligt att det glöms bort eller slarvas igenom när ansvaret ligger på någon i skolan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
8/13/18, 4:07 PM
#6

Jo, den personliga biten var det tänkt att vi skulle överlämna på SIP-mötet den 20.

 Men åtgärdsplaner, handlingar som skolan har, samt att hon är ett barn med särskillda behov, dessa handlingar skall Gamla rektor och specialpedagog överlämna till nya rektorn. Det blev sagt att det skulle göras innan gamla rektorn klev av och den nya klev på.

Nya rektorn visste inte ens om att vi skall ha ett SIP möte den 20 Augusti, det hade inte han hört ett ljud om 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
8/15/18, 10:32 AM
#7

Onsdag 15/8 :

Skolan har gjort det igen, jag blir så ledsen, trött och arg. de har en plan som sträcker sig 2 veckor, sen vet de inte vad som händer. De tror att det kan bli bra om hon bara får en "inskolning" på 2 veckor, något mer behövs inte anser de.

Vi kommer få ett elände med flickan, hon måste ha en långsiktig plan om det ens skall fungera att få henne till skolan igen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/25/18, 12:39 PM
#8

Onsdag 22/8:

Det gick över all förväntan att få iväg W till skolan. Hon var glad och utsövd, även lite spänd på den nya killen som skall vara med henne.

Jag jobbade den dagen, men hon ville ringa till mig och berätta hur det hade gått. Hon var glad och lycklig i telefonen, hon hade tom ätit lunch på skolan.
Där hörde jag på rösten att hon inte var riktigt nöjd med att hon var tvungen att göra det. Jag fruktade ett bakslag, men hon var glad och positiv under eftermiddagen och kvällen. Hon somnade i normal tid.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/25/18, 12:44 PM
#9

Torsdag 23/8:

Och där kom bakslaget :( Hon vägrade kliva upp på morronen, vi försökte in i det längsta, men strax före 10 (hon börjar 10) var vi tvungen att meddela skolan att hon inte skulle komma den dagen.

Jag jobbade Torsdagen också, och när jag kom hem på eftermiddagen, var hon lugn. Jag pratade med henne och frågade hur hon ville göra på fredagen. Hon visste inte.

Talade även om för henne att jag var ledig på Fredag och kunde följa med till skolan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/25/18, 12:50 PM
#10

Fredag 24/8 :

Imorse vaknade hon glad och lugn. Hon har sovit gott hela natten. hon ville gå till skolan, men bara om jag följde med.

Självklart gjorde jag det. Hon sa redan i bilen på väg dit att hon inte ville äta lunch på skolan. Jag sa att det behöver hon inte om det känns jobbigt.

Hon har stora problem om det blir störigt och stimmigt i lokalerna, hon får även problem om det är mycket folk runt om henne, hon fixar inte det riktigt.

Vi hade ett litet samtal, hennes lärare, assistenten och jag i slutet på hennes skoltid idag. Vi kom överens om att vi skall ändra lite i schemat, hon går ju 3 dagar i veckan 2 timmar åt gången i dagsläget. Men i stället för att vara på skolan Måndag, Torsdag och Fredag, så skall hon vara där Tisdag, Onsdag och Torsdag istället.

W är informerad, och verkar tycka det var en bra ide :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/29/18, 7:26 AM
#11

Tisdag 28/8 :

inga problem att få iväg henne imorse. Idag har hon förflyttat sig ett steg närmare klassrummet och hon var och åt lunch med assistenten. Det går framåt och jag hoppas att det fortsätter utvecklas åt rätt håll.

Är lite putt dock, det visar sig att assistenten inte är tillgänglig hela tiden, han har andra arbetsuppgifter som tydligen går före W's inskolning. Visst hon är bara där i 1.5 timme, men igår, mot slutet av hennes skoldag, så ringde skolsyster och hon hade W's storasyster inne hos sig. Hon hade gjort illa sig på gymnastiken. Jag skickade meddelande till assistenten om vart jag var, så han kunde berätta för W. Strax före halv 12 (hon ska sluta då) kom han och knackade på dörren, och måste lämna W, för han skulle iväg på andra uppdrag, och kunde inte vara med henne tills jag var klar hos skolsyster.

Jag skall fråga på mötet vi skall ha imorron, hur de har tänkt. Vad gör de om W får för sig att hon vill stanna på skolan längre ? Ska hon då få ultimatum, antigen måste du gå hem eller så måste du vara kvar ensam på skolan 😓

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/31/18, 9:38 AM
#12

Onsdag 29/8 :

Inga problem idag heller. Hon vaknade i god tid, åt frukost och gjorde sig klar för skolan. Hon var glad och positiv hela tiden, hon jobbade på jättebra i skolan. :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/31/18, 9:42 AM
#13

Torsdag 30/8:

Idag var det svårare. Hon ville inte gärna kliva upp, och var på väg in i en låsning. Storasyster, som går i klassen över, har varit sjuk (feber,halsont och huvudvärk) denna vecka, så hon har varit hemma från skolan. Det kan vara en bidragande orsak. Sen tror jag att hon blir ganska trött i slutet på skolveckan, hon jobbar på jättehårt de timmar hon är där, så när man då kommer till slutet av veckan har hon ingen ork eller enegi kvar.

Hur det än var, så fick vi iväg henne även idag. Men de märkte på skolan att hon inte var riktigt på hugget som hon brukar vara, hon var ganska innesluten och ville inte riktigt samarbeta idag. Imorron, Fredag,  är hon ledig. Så då skall hon få vila.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
8/31/18, 9:47 AM
#14

Skolmöte Torsdag 31/8 :

Vi hade möte med skolan på eftermiddagen idag. Vi gick igenom hur det har funkat för W dessa 2 veckor. Det har fungerat bra, hon har bara en dag som vi inte fick iväg henne.

Assistenten hade lite egna frågor, han undrade hur hon bli när hon går in i en låsning. Han hade märkt idag att det var något som inte stog rätt till. W var innesluten och ville inte samarbeta med honom, vilket hon alltid gör annars, hon svarade inte gärna på tilltal och var väldigt avig mot att jobba överhuvudtaget.

Vi försökte förklara hur hon blir, men det är jättesvårt om man inte ser det själv. Så vi kom överens om att, om hon får en sådan låsning när hon skall till skolan, så skulle assistenten komma hem till oss och dricka en kopp kaffe, och på den vägen själv få erfara hur hon kan bli. Det tyckte alla var en bra ide :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
8/31/18, 5:45 PM
#15

Bra att det ser lite hoppfullt ut nu.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
9/1/18, 9:25 AM
#16

Jo vi hoppas att det bara skall utvecklas mot det positiva nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
9/13/18, 12:49 PM
#17

Fram och tillbaka är lika långt sägs det ju, och det har vi erfarat nu. Det går bra en stund, sen backar vi tillbaka av olika anledningar.

Vi vet inte riktigt vad det är som gör att hon backar tillbaka, så nu har vi krävt av skolan att de skall kartlägga dag för dag. Alltså att de verkligen skall "se" hennes reaktioner.

Ett står klart i varje fall, hon är i skolan 3 dagar i veckan 1,5 timmar vardera just nu. Vi hade hoppas på att det skulle gå att öka upp, åtminstone timantalet hon är i skolan, men det kommer inte att gå, inte just nu i varje fall. Så vi siktar på att det 'är en förändring vi eventuellt skulle kunna göra efter jullovet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
10/3/18, 10:51 AM
#18

Det har inte hänt så mycket sedan jag skrev sist. W går i skolan sina tre dagar i veckan, och har väldigt lite frånvaro.

Men nu fick vi ett slag under bältet av Skolan. Modigo är inkopplad av oss (i samråd med BUP) för att göra en NPS utredning på dottern, men de måste ha ett uttalande från skolan (tydligen nya regler nu i höst) att en utredning önskas. Det skulle inte vara BUP eller läkare som hör till BUP, utan det skulle vara antigen Vårdcentralsläkare eller , allra helst, skolläkare.

Vi framförde detta till skolsyster, och hon lovade att fixa så skolläkaren ringde upp oss så vi kunde förklara mer ingående, Detta var för en vecka sedan……Vi har fortfarande inte hört något från skolläkaren. Och skolsyster hävdar att hon har pratat med skolläkaren, vilket hon förmodligen inte gjort, då vi inte har hört något från henne.

Vi har SIP möte igen imorron, och innan dess skulle detta vara klart, men det kommer det ju inte att vara, om det inte händer något nu under dagen.

Fixar inte skolan detta, så tar vi ny kontakt med skolinspektionen, eftersom skolan är ålagd enligt lag, att göra vad som krävs och även kalla in utomstående aktörer om det behövs.

Som det ser ut idag, så verkar inte skolan vilja göra det, och då står vi och stampar på samma ställe igen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
10/3/18, 11:30 AM
#19

Kan du ta direktkontakt med skolläkaren?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
10/4/18, 10:39 AM
#20

Har försökt, men både växeln på kommunen och  rektorn säger att kontakten skall gå via skolsyster 😓

Har sökt henne i 3 dagar, men inte fått tag på henne. Men vi har SIP möte i eftermiddag, så då skall jag säga ifrån på skarpen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Niklas
10/4/18, 10:45 AM
#21

Har du frågat rektorn vem som är ansvarig när skolsyster inte gör det han säger att hon ska?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
10/4/18, 11:07 AM
#22

Har inte fått tag på Rektorn än. Har både ringt och skickat mail.

Men vi träffar honom i eftermiddag på SIP mötet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
10/4/18, 11:43 AM
#23

Då kan du ta upp att du varken får tag på skolsyster eller rektorn och att hela kedjan faller på grund av det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
10/5/18, 7:22 AM
#24

Vi pratade med rektor igår, och han påstog att ärendet var skickat till Skolläkaren, så det väntar på att hon skall ta nästa steg.

Jag hoppas att det stämmer det han säger, för nu står allt stilla. Vi fick dock namnet på skolläkaren, hon från Närvaroteamet frågade och krävde att få veta vem det var, både för egen del och för vår del. Så om vi inte hör något de närmaste dagarna, så tar vi kontakt direkt med henne.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
10/15/18, 2:28 PM
#25

Vi har fortfarande inte hört något från skolläkaren, och inte svarar hon på telefonen heller 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
10/15/18, 2:48 PM
#26

Har du mejladress? Skriv ett mejl med kopia till SIP-gänget och fråga hur det går.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
10/16/18, 10:59 AM
#27

Det gjorde vi igår, så vi väntar på svar nu. Vi skickade inte kopia till hela sipgänget, utan bara till rektor och BUP.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
4/13/19, 2:58 PM
#28

Oj, var ett tag sedan jag skrev här nu. Det har gått framåt, W är i skolan 4 dagar i veckan,  Tisdag - Fredag, och på Fredagar är hon i skolan från 10.00 till 13.40 :D

Det har hänt mer och mer ofta att hon också ringer och vill vara kvar på skolan längre än hon behöver, och självklart får hon det. Hon har även börjat umgås med en tjej i klassen, och ingen är gladare än jag 😍

Nu håller vi alla tummar och tår för at det skall fortsätta att bara gå framåt. Är livrädd att skolan skall klanta sig nu, genom att börja ställa för höga krav på henne eller kräva att hon skall sitta i klassrummet hela tiden.

Hennes klasslärare är helt underbar. Hon verkar förstå hur skört det är med W och hennes framsteg, hon sätter stopp och har vid ett par tilfällen sagt ifrån på skarpen till andra lärare och även skolsyster. Det har blivit lite sura miner, men hon har full uppbackning både från oss, skolpsykologen och faktiskt rektorn :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
4/14/19, 10:35 AM
#29

Skönt! 😀


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
4/14/19, 1:10 PM
#30

ja det är helt underbart 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

godisklubba
6/22/19, 3:59 PM
#31

Åh, vad skönt det låter att det gått bättre och bättre sedan i Augusti då du skrev första inlägget här! Hur har det gått resten av terminen?

Så som man känner sig själv känner man aldrig andra.

Draken
6/22/19, 6:26 PM
#32

#31 Ja det har gått framåt, med bara ett par bakslag. Det värsta var när texstilslöjdläraren ändrade henne schema i sista minuten. Hon hade fått veta att hon skulle göra en drake, men slöjdläraren tyckte att hon skulle hjälpa till med skogen istället, och det gick åt fanders.

Sen har det varit ett par mindre bakslag till.

Hon blev klar med sin utredning i början på maj, och vi hade återgivning med skolan den 14 Maj. Hon har fått diagnosen Högfungerande Autism grad 2.

Det är , tycker jag, egentligen ganska sjukt att det skall till att hon har en "riktig" diagnos på papper, för att hon skall få den hjälp och de anpassningar hon faktiskt har rätt att få.

Nu, helt plötsligt, efter att diagnosen var satt, så fanns det både pengar och resurser till att göra väldigt mycket anpassning.

Tänk om hon hade fått dessa anpassningar redan i tvåan, då hade hon förmodligen inte missat halva tvåan och hela trean. De har lagt allt till rätta till hon börjar 5'an till hösten. Hon har lite att ta igen, men hon kommer få den hjälp och de resurser som krävs för att hon skall fungera och faktiskt vara i skolan.

Hon är fullt funktionerande i skolan, OM hon får hjälp och stöd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/11/19, 11:51 AM
#33

Det blev konstaterat för några dagar sedan, förutom Autism så har hon även en selektiv ätstörning och sömnstörning.

Nu har vi sommarlov, och hon har "blivit människa" igen. Hon var väldigt trött första tiden av sommarlovet, och sov mest hela dagarna, men nu är det full fart på henne igen. Hon går ut och gungar varje dag (hon älskar att gunga) Nån sällan gång ibland följer hon med storasyster "på äventyr" och nån dag i veckan är hon med en kompis från klassen, som hon har börjat umgås med sedan hon "kom tillbaka" till skolan :)

Det ser ljust ut, och det är värd en miljon för mig att äntligen ( efter 2-3 år) verkligen se att hon är glad och positiv .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
8/20/19, 3:40 PM
#34

👍🏼


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Draken
8/30/19, 11:29 AM
#35

Hon har varit i skolan alla dagar sedan start. Hon börjar lite senare (kl.10.000) än klasskompisarna, och hon har korta dagar. Men i denna vecka har hon ringt 2 gånger och sagt att hon vill stanna längre på skolan, och självklart har hon fått gjort det :)

idag tog dock orken slut och vi fick inte iväg henne. Ett smärre bakslag, men fortfarande är det betydligt bättre än det har varit tidigare :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
9/2/19, 11:21 AM
#36

Bakslag kommer alltid, men det viktiga är att det går mest framåt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
9/3/19, 10:00 AM
#37

Ja precis, och det går mestadels framåt med henne :)

Nu har ju (så klart) ungarna åkt på flunsan, så jag har tre hemma (även W) men det kan man inte göra så mycket åt ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

SoligMorgon
1/6/20, 5:13 PM
#38

Tack 🙏 🤗 Första gången inne på detta forum idag och vill tacka dig för att du skrivit ner allt här. Och tack de som kommenterat med goda råd. ❤️😊 Jag känner igen mig i så mycket av det du beskriver. Har känt mig så oerhört ensam i min situation och kampen med skolan. Vi fick diagnos på vår son precis innan jul: Asperger / Autism. Jag ville komma till BUP på utredning redan i ettan (nu går han i fyran) men vi har kämpat med vardagen och skolan i flera år tills vi äntligen fick utredningen. Sorgligt att det behöver vara så här att man får kämpa så mycket, men ska försöka blicka framåt och vara konstruktiv. 💪☀️🍀 Har som tur är ej gått i väggen för det skulle ju inte ha gått helt enkelt. Jag har litat alldeles för mycket på människor i skolan som jag har antagit har erfarenhet och ansvar. Allt det ni skriver om överlämningar om information mellan olika personer stämmer på pricken med vad jag upplevt och jag har också tagit en aktiv roll och förmedlar eftersom det annars inte händer. Lite skrämmande eftersom alla barn måste gå i skolan enligt lag och är det i ett sånt system vi föräldrar är skyldiga att skicka in våra barn i?! De är ju inga maskiner! Tack igen alla som bidrar 😊 Jag kommer att ha mycket hjälp av diskussioner på detta forum och hoppas att även jag kan hjälpa någon i framtiden! God fortsättning på det nya året! 🍀💪☀️❤️🌺

Draken
1/8/20, 12:33 PM
#39

Men vad glad jag blir att detta inlägg, som jag hoppades på när jag skrev det, skulle hjälpa andra i samma situation  😍

Var bara beredd på att det kommer bli bakslag, större eller mindre. Och skulle det mot förmodan inte bli det, så är det ju en jättestor bonus :)

Vi är tillbaka på ruta 1 med W. Delvis beroende på att skolan började fippla med hennes tid i skolan, de försökte smyga in att hon var kvar längre, och det satte tvärstopp, så nu är hon inte där alls. Delvis beror det även på att fröken blev sjuk och det var en annan lärare där när hon kom på morgonen, de hade glömt meddela oss, så vi kunde förbereda henne på det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
1/15/20, 6:20 PM
#40

#39: Jag minns inte om jag har frågat det, men har ni funderat på att byta till en bra skola?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
1/16/20, 12:42 PM
#41

Vi har sökt andra alternativ, men hon är högfungerande, så hon platsar inte på särskola. Vi har 2 här i stan, men båda är för elever som inte fungerar, intellektuellt, i vanlig skola.

Nu har vi fått igenom hemundervisning 1 gång i veckan, det är ju bra, men om hon fortsätter att vägra, så får de nog fixa mer än en gång i veckan. Eller hjälpa till att få in henne på en skola där personalen är utbildat på just dessa barn, även fast hon inte platsar där.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
1/17/20, 1:51 PM
#42

Jahopp. Då var det dags igen då 😕 Skolan har lämnat orosanmälan pga W's höga frånvaro. Det var väntat iofs, eftersom hon är väl uppe i 95% frånvaro igen, men det känns så jävla onödigt när skolan vet vad det beror på 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
1/23/20, 5:55 PM
#43

#41: Det finns alternativ som inte innebär särskolor. Vanliga skolor för barn med autism och andra diagnoser.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
1/23/20, 7:13 PM
#44

Vad är det för skolor, har du någon länk ?

Det skulle vara guld om hon kunde få komma in på en sånn skola. Hon är högfungerande, så vi blir så frustrerade när hon inte vill. Hon tappar så otroligt mycket. Hon är jätteduktig i skolan när vi väl får dit henne, men det hjälper ju inte mycket när vi inte får dit henne 9 av 10 gånger 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
1/24/20, 3:56 PM
#45

Den bästa jag känner till är Helleborusskolan i Täby. Annan liknande skola är Clavisskolan i Vallentuna. Helleborus har ett helt team som arbetar med distanselever. Det kanske är där din dotter skulle passa i början. Målet är att de ska komma till skolan, men till dess löser de det med en skola som kommer hem till eleven. https://www.helleborusskolan.se https://www.vallentuna.se/forskola-och-skola/sarskilda-behov-extra-stod/specialverksamhet/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
1/24/20, 11:11 PM
#46

Nu bor ju jag i Sundsvall, så det blir ju lite långt.

Men du skriver distanselever, betyder det att de tar elever från längre bort också, alltså över hela Sverige ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
1/26/20, 2:12 PM
#47

Inte hela Sverige. De måste kunna besöka dem under dagen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
1/27/20, 11:39 AM
#48

Ok. Vi bor i Sundsvall och här har vi ingen sådan skola. det finns en, men det är en särskola och där platsar hon inte, eftersom hon är högfungerande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: