Anhöriga

Jag har en fråga

2018-09-03 11:51 #0 av: 11:11

Hej, jag har en fråga angående autism. Vad är det egentligen? Tacksam för svar.

Lyssnar på musikRednex - Spirit Of The Hawk.

Anmäl
2018-09-03 12:56 #1 av: MyCola

https://ournormal.org/funktionsvariationer/vad-ar-autismspektrumtillstand-asd-autism-och-aspergers-syndrom/?gclid=CjwKCAjwt7PcBRBbEiwAfwfVGH3ii44G9dtQey3XxB9pCTueS2xARm_wZeEhx91EtTPjOqbb4mu29hoC3AsQAvD_BwE

Jag skulle sammanfatta min autism som att jag har svårt för det sociala, det vill säga blir lätt nervös och obekväm i sociala sammanhang. Jag har ofta ett annorlunda tankesätt som många ser som skevt. Jag störs även av minsta ljud. Som en tickande klocka, exempelvis.

Anmäl
2018-09-03 14:50 #2 av: Rovfisk

Autism är ett medfött funktionshinder som gör att man inte riktigt kan fungera i sociala sammanhang.

Autismen kan te sig olika från person till person. Men genomgående med en person som har autism är att de har svårt för ändringar, de klarar inte riktigt av om det inte finns en plan på hur dagen skall se ut. Ljud och ljuskänslighet är ganska vanligt.

Närkontakt-/kroppskontakt är en annan sak som n person med autism har svårt att klara av.

#1 Mycket bra och läsvärd länk.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Autism och Amerikanska bilar.

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2018-09-03 15:31 #3 av: 11:11

Jag tror att en man i min närhet kan ha autism.. för att han är lite annorlunda. Man får inte stå för nära honom, röra honom eller komma med förslag. Men han har fru och barn. Hans fru är däremot raka motsatsen till honom. Väldigt trevlig och öppen av sig. När vi sitter och tar en fika, så går han antingen upp och sätter sig framför teven eller går och lägger sig istället. Trots det så är han mycket intelligent. Kan nästan allt om matematik, logik, teknik och så vidare. Men förstår inte känslor överhuvudtaget.

Tack för sidan förresten, den var väldigt informationsrik.

Lyssnar på musikRednex - Spirit Of The Hawk.

Anmäl
2018-09-03 19:25 #4 av: Rovfisk

Det låter som typiska drag för autistiska personer.

Att de skall vara ointelligenta är en myt. Oftast har de sina specialintressen, alltså vissa ämnen som de vet i princip allt om. som i det här fallet, matematiska och tekniska ämnen.

Vad kul att du har hjälp av sidan och hittar information som du letar. Alla medlemmar är hjärtligt välkomna att komma med förslag på hur sidan kan förbättras, ämnen som kan tas upp etc :)

Anmäl
2018-09-05 10:07 #5 av: Niklas

#4: Jag gissar att det där med intelligens beror på att personer med högre intelligens sannolikt hittar strategier för att maskera en del av svårigheterna. Det gemene man ser är nog ofta de som inte är lika skickliga på att smälta in.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2018-09-05 10:38 #6 av: Rovfisk

#5 Nu är jag lite osäker på hur du menar. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang, förklara gärna Glad

Anmäl
2018-09-05 20:16 #7 av: Niklas

Du skrev att det är en myt att autistiska personer skulle vara mindre intelligenta än andra. Det jag skrev är min gissning av hur myten uppstod. Är du med?

Anmäl
2018-09-06 07:34 #8 av: Rovfisk

Ja, då är jag med . Tack

Det har vi märkt på våran ena son. När han sitter på lektionerna, så tittar han gärna ner i bordet och "klottrar" på papperet när läraren skall förklara framme vid tavlan.

Från början tyckte lärarana att han var oartig, och hade stora inlärningssvårigheter, eftersom han inte svarade när han måste prata inför hela klassen. Jag bad dem då ha genomgång ensam med honom (detta var innan jan fick diagnos, jag misstänkte, men ingen visste)

När läraren sen hade genomgång med honom ensam, märkte de ju att han hade fått med sig vartenda ord hon sa. Problemet var att han inte klarade av att sortera ut informationen och hålla koll på ansiktsuttrycken till läraren samtidigt, så han valde att titta bort för att kunna sortera informationen, som var viktigast.

Anmäl
2018-09-06 22:10 #9 av: Niklas

Väldigt vanligt det också.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.