Allmänt om Autism

Varför måste en vara man eller kvinna?

2018-12-12 11:29 #0 av: Avenbok

Jag har alltid undrar över varför en måste vara antingen man eller kvinna.
Jag är kvinna, men vill inte vara det då det bara är plågor: pms med självmordstankar, mens med svåra smärtor, blodbrist och utmattning, svullna bröst som gör ont och är i vägen.
Jag var hos en gynekolog och fick medicin utskrivet mot mensen, så nu slipper jag den och mår mycket bättre.
Men jag vill operera bort brösten också, för jag vill inte vara kvinna och jag vill inte ha barn.
Jag vill bara vara jag,
är det någon som känner igen sig?

Anmäl
2018-12-12 11:36 #1 av: Hukanson

Naturligt är att vilja vara fri från lidande kanske även om det är ens kvinnliga kön som orsakar lidande. Men en annan sak att "ta bort" könet. Vad vet en kvinna om att vara man? Visserligen börjar man kunna fysiologiskt (medicinskt) kunna göra könstransformationer och snart är det säkert möjligt att göra förändringar i dna strukturen också men är inte ändå upplevelsen "att vara sig själv" knutet till vilket kön man har? 

Oneness can not be divided.

Anmäl
2018-12-12 11:47 #2 av: tlover

Man måste inte vara en cis kvinna (en kvinna som känner sig som kvinna). Man kan vara en man eller något mellan.

Hur man gör för operation vet jag inte men som jag förstått det så börjar det med att man pratar med en psykolog så att ta upp det med en psykolog kan vara en bra start

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2018-12-12 12:39 #3 av: Herveaux

TS, du kan fråga inne på HBT iFokus också! 
#2 Har bra tips, börja med att prata med en psykolog. Därifrån kan du be en läkare eller psykolog att remittera dig till din närmaste affektiva specialmottagning för utredning som kan leda till en mastektomi (operera bort brösten) om det är vad du vill och känner att du behöver.

#1 "men är inte ändå upplevelsen "att vara sig själv" knutet till vilket kön man har?" 
Det korta svaret är nej, vilken kön man identifierar sig som behöver inte ha något med ens fysiska kön att göra. 
Jag har ett fysiskt kvinnligt kön men identifierar mig som man tex. Bara för det är det inte givet att jag kommer göra en korrigering av könsdelarna. 

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2018-12-12 12:47 #4 av: Gronstedt

#1: Nej, "upplevelsen "att vara sig själv"" behöver inte vara knuten till vilket kön man har. Jag har ett fysiskt kön med det har aldrig varit relevant för hur jag identifierar mig. Inte så att jag hellre vill tillhöra det andra könet, utan det saknat helt enkelt relevans.

TS, det finns gott om människor som gärna vill definiera andra i trånga kategorier, men själv kan man definiera sig (eller inte) som vad man upplever sig vara. Och det behöver varken vara man eller kvinna eller något där emellan. På HBTQ iFokus brukar det finnas svar och insikter från liknande upplevelser.

Anmäl
2018-12-12 17:46 #5 av: Avenbok

Tack för alla svar!
Det känns bra att inte bli idiotförklarad😀

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.