Annons:
Etikettaspergers-syndrom
Läst 1251 ggr
filopa
2019-02-27 10:52

Nudda mig själv

Ibland blir jag så känslig att jag bryter ihop om jag ens råkar nudda mig själv. Jag vet inte om det är pga autismen eller om det bara är jag som är så, men är det någon som har tips på hur jag kan lugna ner mig för nu klarar jag i princip bara av att ligga och gråta.

Annons:
Draken
2019-02-27 11:32
#1

problem med beröring och kontakt är mycket vanligt inom Autism. har iofs aldrig varit med om att man bryter ihop om man nuddar sig själv, så jag kan inte påstå att det är normalt.

Ett tips som jag brukar ge min son när han är på väg att bryta ihop eller bli hysterisk är att han skall sätta sig ner och dra ett djupt andetag genom näsan och sakta utandning genom munnen. Upprepa vid behov. (s.k Kolandning ).

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
2019-02-28 12:24
#2

Om det är så illa låter det som om du kan behöva professionell hjälp, men utöver det tycker jag som #1, att andningsövningar låter bra. En minut där du ligger avslappnad och drar ett andetag ungefär var åttonde sekund. Poängen är att du bara ska tänka på andningen under den minuten.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

filopa
2019-02-28 15:33
#3

Jag kan inte bara andas, jag känner allt som rör vid mig och vill dra av mig mitt egna skin. Har typ proffesionell hjälp men det är för depression och ångest, men väntar på att prata med kurator.

Draken
2019-03-01 15:08
#4

Ta kontakt med de som behadlar dig för ångesten och depressionen, försök få dem att förstå att det är oerhört viktigt att du får hjälp med detta, ju förr ju hellre.

Säg samma sak till dem som du nu har sagt till oss.

Har du en färdig Autismdiagnos, så borde det gå ännu lättare, eftersom du då finns i rullarna redan.
De är skyldiga att hjälpa dig .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

filopa
2019-03-01 21:35
#5

Okej tack! Ska tyvärr inte träffa en kurator förens i slutet av mars, och läkaren som skrev ut antidepp och kontaktade kuratorn ska jag inte träffa mer.

Draken
2019-03-01 23:06
#6

har du inte möjlighet att tidigarelägga besöket hos kuratorn, eller om du kan försöka få en tid hos läkaren, även fast du inte har något planerat möte med han/hon längre ?

Jag tycker det är ganska viktigt att du får hjälp med detta ganska snart.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
filopa
2019-03-02 13:28
#7

Kan höra med dem på måndag!

Upp till toppen
Annons: