Annons:
Etiketterövrigtfrågor
Läst 1311 ggr
Momos
2019-04-21 15:19

Aktivitetsersättning & jobba

Hej!
Jag har inte pratat med min handläggare då jag precis fått en ny & det är ju alldeles pirrigt att börja snacka om något jag inte alls är redo för än… Men jag tänkte att här kanske finns folk som vet vad som gäller generellt. 

Jag har full aktivitetsersättning, aldrig haft ett jobb pga min autism & svårigheter. Kunde inte heller gå i skolan… Mina problem är så pass att OM jag någonsin kan börja jobba, så hade det tvunget varit i kanske 2 dagar i mån, sedan efter några månader av det, 3-4 dagar i mån, någon månad senare kanske det funkar med 5 dagar i mån… Etc etc. Att det trappar upp sig super långsamt iallafall. 

Men jag får intrycket av FK hemsida att antingen är det allt eller inget. Man kan inte jobba putte lite & fortfarande få sin ersättning. Jag hade ju behövt att om jag jobbar 5% så får jag 95% ersättning… 20% så 80% ersättning, etc… Men detta verkar inte möjligt?
Vet att man kan praktisera som i del av "planen", men det ger väl inte lön?

Absolut omöjligt att börja jobba om jag måste göra 50% eller 100% :( Får en riktigt deppig för det känns hopplöst även om lösningen är precis framför näsan på en…

  • Redigerat 2022-06-15 20:00 av Pilspets
Annons:
tlover
2019-04-21 15:25
#1

Du får arbetsträna med aktivitetsersättning och då kan du göra just så

l'm back

Momos
2019-04-21 15:28
#2

#1 Får man en kombo av vanlig lön för jobbet & ersättning? så som 5%/95%? Stod inget om det på hemsidan så fick känslan av att det inte gick… Men det hade varit super!

[Paranormal team värmdö]
#3

Du kan inte få båda delarna

tlover
2019-04-21 16:48
#4

#2 nej du får bara aktivitetsersättning

l'm back

OlgaMaria
2019-04-21 17:00
#5

När man har 100% aktivitetsersättning får man jobba max 5 timmar i veckan utan att ersättningen påverkas. Lönen man får ska vara normal timlön typ. Så det går jättebra att jobba fåtal timmar, men man ska anmäla det till FK.

Såhär står det på FKs hemsida:

"Du kan arbeta upp till 5 timmar i veckan med till exempel politiskt eller ideellt arbete och ändå behålla hela din aktivitetsersättning. Det gäller om du har hel aktivitetsersättning. Du får heller inte ha för stora inkomster av arbetet. Det är därför viktigt att du kontaktar din handläggare innan du börjar arbeta."

Men jag tror det är ok att arbetet är lite vad som helst. Jag jobbade ett par timmar i veckan med att uppdatera en hemsida då jag hade aktivitetsersättning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2019-04-21 17:01
#6

#2 Om man jobbar fåtal timmar får man 100% aktivitetsersättning plus lön från det jobb man gör. Så det är ett fint ekonomiskt tillskott - ifall man hittar något jobb som fungerar att göra så få antal timmar och som man klarar av.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2019-04-21 17:07
#7

Om man klarar att jobba 5 timmar i veckan under en längre period så kanske man sedan klarar att gå upp till 25%, dvs 10 timmar i veckan, och då kan man jobba 25% och ha aktivitetsersättning 75%.  Har man haft ersättningen minst ett år kan man också få pröva att jobba (t ex 25%) och ha aktivitetsersättningen vilande under tiden, så att man kan få tillbaka den ifall man inte klarar att jobba. 

Så det finns bra möjligheter att försiktigt närma sig arbete.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Draken
2019-04-23 14:38
#8

Just aktivitetsersättningen kan man få även om man arbetsprövar. Det kan vara olika från kommun till kommun, det vet jag inte. Men ena dottern har aktivitetsersättning, och hon praktiserar genom arbetsförmedlingen och har samtidigt kvar sin ersättning. Då får hon iofs ingen lön, men hon får samma pengar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Momos
2019-04-23 15:30
#9

#7 Trodde inte det gällde vanligt jobb då det står t.ex. politiskt eller ideellt arbete… Hade varit perfekt lösning om det funkar på vanliga jobb så länge det inte har bra lön 😍

OlgaMaria
2019-04-23 20:24
#10

#9 Ja. Vet inte riktigt varför de skriver så men det är ju iaf exempel på arbeten som är vanligare att man gör bara fåtal timmar. Men som sagt gick det bra för mig med ett helt vanligt jobb.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Draken
2019-04-24 12:23
#11

Dottern fixade att ha ett helt vanligt jobb, tills hon blev tvungen att ta itu med andra människor, då ,gick det åt skogen. Hon har ingen diagnos ( hon är 24 år) men arbetsförmedlingen och arbetstorget vill ha in henne på en utredning för Autism, så de hjälpte henne att skriva en egenremiss. Hon kommer att få komma in på Modigo, inom 4 månader sa de.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: