Annons:
Etikettövrigt
Läst 830 ggr
tlover
1/8/20, 7:28 PM

Nt rant

Sorry nu måste jag ranta lite om nt:are så är du känslig, läs ej, jag vet redan att inte alla nt:är beter sig så. Jag har nu jobbat som boendehandledare i 1/2 år och det svåra är inte jobbet i sig som är jobbigt utan "jante styr allt" nt:arna. Jag har märkt flera problem och kommit med förslag på förbättringar och/eller lyft upp det så att förbättringar kan ske (för inget blir löst genom att ignorera problemet). Men det är alltid omöjligt för "det är bra nog som det är" (nej det är det inte att inte ens försöka förbättra när en boende har mängder med ångest dagligen) eller "vi har alltid gjort såhär". Ibland undrar jag vem som har autism, jag eller nt:arna med tanke på deras problem med förändringar. Jag hatar "nt-regler" som gör allt så sjukt ineffektivt bara för att alla ska göra samma, ibland undrar jag om dessa nt:are skulle hoppa utför ett stup om nog många andra nt:are skulle göra det. Varför, varför, varför

l'm back

Annons:
DesK
1/8/20, 8:05 PM
#1

Jag förstår dig och håller med dig, trots att jag nog ses som nt:are

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Draken
1/10/20, 12:34 PM
#2

Nu känner jag mig lite dum här, men jag har inte hört eller sett benämningen nt ?

Men ett vet jag (av egen erfarenhet) Jag har 2 döttrar med "ren"  autism diagnos och en son med Aspberger.

De har olika beteenden, bara för att man har Autism/aspberger, så innebär inte det att alla beteenden är stereotypa.

Vad som fungerar för den ena, fungerar inte alls för den andra och vice versa.

Osäker på om jag har fattat inlägget #0 rätt nu, men jag förstog det som att det skall vara samma samma för alla som bor på ett specifikt boende ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tlover
1/10/20, 12:58 PM
#3

Nt= neuro typiskt dvs en person som inte har npf diagnos. Nja inget får ändras ens till det bättre för nt:arna jag jobbar med, inte för de boendes skull utan för att de som jobbar är rädd för förändring om inte alla andra nt:are gör sa

l'm back

Draken
1/10/20, 1:24 PM
#4

Varför skall man inte kunna göras förändringar till det bättre ? Där tycker jag att man kanske kan prata med de boende, och höra vad de vill ?

Visst, personer med npf diagnoser, i synnerhet autism och aspberger, har mycket svårt för förändringar, men man får ju ta det varsamt.

Två av mina klarar inga förändringar alls, det kan räcka med att deras skor står på fel plats i skohyllan så rasar världen omkull. Men jag har också lärt mig att, om man "frågar" dem om de vill göra något särskilt, ett tag i förväg, eller att de får tydliga besked, gärna en bit i förväg, om vad som skall /blir förändrat, så fungerar det bra. Då har de fått möjlighet att processa och fundera kring att det kommer bli en förändring.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tlover
1/10/20, 2:15 PM
#5

#4 därför att det är inte som det "alltid varit" och de nt:are som jag jobbar med tycker att det ska vara som det alltid varit. De flesta på boendet har inte autism. Sedan även om de skulle ha det så är det saker som att tex testa en timstock eller liknande som de sätter sig upp mot

l'm back

Draken
1/10/20, 4:03 PM
#6

Verkar ju nästan som de nt'are du jobbar med är de som har autism ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
annia1
1/13/20, 1:02 AM
#7

tlover jag ser en helt annan anledning än att det är nt:are.

I TS skriver du att du jobbat där ett ½ år och att du har märkt flera problem och kommit med förslag till förbättringar.  

Kommer det en ny som i stort sett direkt kommer med flera förslag till förändringar så upplevs dom ofta som besserwisser. En som minsann vet hur saker och ting ska vara. Kommer man ny så måste man ta det lugnt. Visst du kanske tycker att ett halvår är lång tid, men det är det inte. 

Så ta det lugnt och ta en sak i taget och se till att ordentligt förklara varför du anser att det skulle vara bättre på ett annat sätt, prata med en i taget. Och om dom säger nej till det så låt det ta tid innan du kommer med nåt annat förslag.

Så jag tror inte att det har nåt med att göra att de är nt:are och att du har autism. Utan att du (som ny) upplevs som en som vill visa att du minsann kan allt och att du vill visa att du är mycket duktigare än dom. Och är det nåt som de flesta slår bakut mot är besserwissrar.

Hade du börjat ta upp nåt problem till förbättring nu när du jobbat en tid så hade du kanske mötts på ett annat sätt.

.

tlover
1/13/20, 9:01 AM
#8

#7 så jag skulle alltså ignorerat att folk far illa bara för att jag måste vänta enligt nt regler? Det låter fortfarande som att det har med att de är nt att göra

l'm back

tlover
1/13/20, 9:22 AM
#9

Om jag vänder på det, vad för coping mechanism har nt are för att behöva dumma ner sig om det inte har med nt att göra? Alltså hur står nt are ut med att spela dum, döv och blind hela tiden?

l'm back

Caeli
1/13/20, 7:04 PM
#10

Att dela upp människor i vi och dom främjar väl knappast samarbetet…

tlover
1/13/20, 9:06 PM
#11

#10 och jag var inte först

l'm back

annia1
1/14/20, 12:03 AM
#12

tlover om nån boende far illa och du anser att det kan ändras genom att ni ändrar ert arbetssätt. Då ska du inte gå till dina arbetskamrater utan du ska då gå till chefen. För det är chefen som då ska titta på det och det är chefen som kan ändra de riktlinjer ni ska arbeta efter. För med största sannolikhet så är det att dina arbetskamrater arbetar efter de riktlinjer som chefen gett. Och beroende på arbetsplats så kan inte dina arbetskamrater ändra på hur de ska sköta arbetet det ligger på chefen.  Och det gäller då inte bara just där och då utan för framtiden.

Så är det så att boende far illa så gå till den chef som bestämmer riktlinjerna för ert arbete.

Men som jag uppfattar dig så är det inte bara de boendes situation du tagit upp utan även andra saker som du tycker kan förbättras i ert arbete..

När det gäller nt:are. Du kan inte veta att dom alla är nt:are. Det är många som har diagnoser av olika slag även inom npf, men kanske  bara nåt som deras närmaste vet om det. Sen finns det många som kan ha tex autism men inte ha nån diagnos.

.

Draken
1/15/20, 7:14 PM
#13

#8 Nej du ska självklart inte ignorera om någon far illa, men det bästa är att prata med chefen istället för arbetskollegorna.

Jag hade missat att du bara hade jobbat ett halvår, och då kan ju förklaringen vara, precis som skrivs i #7, att de tycker du är för "färsk" för att komma och säga/bestämma något

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: