Fler sociala kontakter för 9-åring
Hej, jag undrar om någon kan tipsa om forum på nätet/discord kanal för en nioåring med begränsat socialt nätverk som vill hitta fler att prata med om allt möjligt? IRL vänner är inte så viktiga/orkas inte med efter skolan..
//bpuff
Har 9-åringen några speciella intressen? Ofta är det lättare att samlas något intresse man delar med andra.
#1: Hon är intresserad av allt möjligt, men just nu mest Sims, Minecraft (enbart att bygga), Roblox och precis allt som rör katter. Senaste halvåret har hennes särintressen eller special intresse tyvärr varit att titta på andra som spelar via youtube ( i stället för att spela själv) .
Mvh / Bpuff
Tittande på andra som spelar brukar vara ett sätt att lära sig nya saker. Så har min 10-åring alltid gjort.
Hon kanske kan hitta öppna servrar för Minecraft och spela med andra och hitta sociala kontakter den vägen. Eller Roblox. Har hon inga klasskompisar som spelar som hon kan starta med?
Minecraft iFokus finns ju och där brukar det finnas fler som vill spela.
Hejsan, min son på 9år spelar både minecraft och roblox.. Han har möjlighet att starta en ny värld på en realm om man så vill och finns på discord om man vill prata när man spelar.
Han har på senare tiden uttryckt att han vill ha fler kamrater att spela med då han varit ganska låst till en vän som inte alltid har tid.
Har även ett stort intresse för katter. 😺
Välkommen att höra av er. 🙂
Mvh Plantmom
- Redigerat 2021-10-15 18:39 av Plantmom
#4: Samma sak med min dotter på 13. Hon trivs bäst med de "sociala kontakter" som hon får på spelen.
Det talas ofta om hur svårt det är med sociala kontakter och kommunikation på nätet på grund av svårigheten att avläsa ansiktsuttryck och tonfall. Kanske är det delvis det som gör att människor med autism tycker att kommunikation på nätet är enklare.
Jag vet att min dotter har jättesvårt att sortera ut tonlägen och ansiktsuttryck. Därför tycker hon det är jätteskönt med datorn, då behöver hon inte tänka på tonläget eller olika ansiktsuttryck.
Hon har sagt det själv många gånger 🙂
Jag är inte så mycket för att barnen skall sitta vid datorn "24/7" men när det gäller henne och ena sonen (asberger ) så har jag väldigt flytande datatider. De mår bäst då, och det är det viktigaste för mig.
#7: Så resonerar vi också när det gäller skärmtid. Det är inte bara skärmtid, det är även avkoppling och återhämtning efter en skoldag, samt ett bra sätt att kommunicera, skapa och vårda relationer.