Autism iFokus

Autism

Etiketterallmänt-autismfrågorautism-i-vardagen
Läst 49 ggr
pernillaa
2026-07-17 21:42
1

Ärlighet

Jag har diagnosen autism och undrar om jag är ensam om att kräva brutal ärlighet i nära relationer? Jag har en djävulsk lögn-radar och små lögner blir lika sårande som en otrohet. Jag ser mönster hos människor och vet att om man kan ljuga om små saker "för att inte såra mig" så är steget inte långt till stora lögner. Min radar har aldrig fel. Och jag kan inte släppa och förbise att någon ljuger för mig.
Även om jag kan förstå anledningen till att de ljugit så kan jag inte släppa det.
Är det autismen eller helt enkelt något mänskligt i allmänhet? Någon som känner igen sig?
En liten vit lögn gör att jag drar mig undan och börjar ifrågasätta allt personen gör och säger. Hela världen rasar.

Ha en bra dag! // Pernilla

johan
2026-07-18 00:01
1

Ett drag hos autister är att har svårt med vita lögner och även själv är ärliga så att det kan uppfattas som oförskämt.

Jag tror dock din lögn-radar, utöver att faktiskt vara där, också övertalar dig om att något är en lögn som inte nödvändigtvis är det. Du är helt övertygad om något, men du kan faktiskt inte nödvändigtvis veta om det stämmer eller vilken intention som avsändaren har. Det har du antagit och tolkat.

Men jag känner igen dragen. Väldigt vanligt drag hos autister.

Verkligen ett mynt med två sidor, där den ena sidan är fantastisk, men den andra en förbannelse.

Mvh // Johan

pernillaa
2026-07-18 15:52
0

Tack för svar.

Det har alltid visat sig att jag haft rätt, även om det kommit först med tiden. Jag överstuderar människors mönster, vilket såklart gör den sociala delen till något energikrävande. Jag har försökt släppa det och njuta av det sociala men inte lyckats.

Det biter mig i baken att jag så lätt uppfattar förändringar i människors beteende, kroppsspråk och tonläge. För helst av allt skulle jag vilja hitta ett lagom som de flesta andra och bara njuta av sociala situationer.
En social situation är en dechiffrering för mig.

Det stämmer in på mig att jag är oförskämt ärlig

Ha en bra dag! // Pernilla

Draken
2026-08-21 09:45
0

Jag har väldigt svårt med vita lögner. Jag har alltid sagt vad jag tycker och tänker, utan att fundera över om jag sårar andra eller inte 🫣

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis