Autism som superkraft i media?
Vad tycker ni om filmer och böcker där autism visas som en superkraft? Där det framhävs som nästan något magiskt med speciella gåvor och förmågor?
Tänker bland annat på ”The Good Doctort.”
Fast i "The Good Doctor" vill jag minnas att han inte enbart var autistisk utan även savant också. En detalj som media och många missar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Savantsyndrom
Hans "magiska" specialförmåga i serien är med största sannolikhet tänkt att vara kopplad till att vara savant, inte till att vara autistisk. Sen så kan givetvis dom två sakerna kombinerat göra styrkor ännu starkare, men även svårigheter ännu svårare. Precis som många diagnoskombinationer kan göra.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#1: Där ser man. Jag har aldrig sett hela serien, enbart till exempel ett avsnitt där han är i rätten.
Hans försvarare, kvinnan med OCD, tar då enbart upp hans autism och hur den påverkat hans liv.
#2: Jag tittade på första säsongen omkring när den kom ut och då tas det upp. Det står även på Shaun Murphys Wikipedia-sida i första paragrafen:
"An autistic surgical resident with savant syndrome at the fictional San Jose St. Bonaventure Hospital"
https://en.wikipedia.org/wiki/Shaun_Murphy_(The_Good_Doctor)
Det är en himla fokus på hans autism, speciellt av media för att kritisera porträtteringen av autism i serien, men det glöms bort eller struntas i att han har en andra diagnos som påverkar honom också och som ger honom styrkor och svårigheter med.
#3: Skulle önska att media tog upp den andra diagnosen mer. Och i sig även att serien gör det. För det jag har sett har främst fokus på autism, så jag gissar att savant syndrom verkligen inte tas upp mycket. Det är en diagnos jag tidigare aldrig hört talas om och det vore kul att få se mer av den/lära sig lite om den.
#4: Samma här, men det är nog inte lika sensationellt att skriva om att han har savant syndrom också som det är att skriva om att det är en dålig/"skadlig" porträttering av autism enbart, gissar jag. 🙄
Nu har jag bara sett första säsongen och det var länge sen, men jag vet att det togs upp där. Övriga säsonger har jag inte sett så jag vet inte hur dom gick vidare med det. Att dom har många episoder som fokuserar på autismen är logiskt då det är fördomarna mot autismen som gör att han får problem och folk sätter käppar i hjulen för honom snarare än hans savantsyndrom.
Har du sett filmen "Rain Man" från 1988? Den handlar också om en autistisk man med savantsyndrom, men den är väldigt annorlunda jämfört med The Good Doctor.
#5: Ska se om jag hittar den, och kommer ihåg att kolla på den.
Shaun har savant syndrome också.
Jag ogillar det inte i serier som den, då de inte får det att verka som en dans på rosor. Nu har jag bara sett de tre eller fyra första säsongerna, men han går igenom en jäkla massa skit just pga de svårigheter han har i samband med sina diagnoser.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#7: Det är det jag tycker mig minnas från första säsongen också. Han hade det verkligen eländigt och fick kämpa mot så mycket, inklusive sig själv och sina egna svårigheter relaterade till diagnoserna.
#8: Det var en stor anledning till att jag slutade titta. Jag har ju inte autism på samma sätt som den karaktären, men jag kände igen mig i så himla mycket ändå. Grät typ vartannat avsnitt och till slut blev det för triggande. Kunde bli så arg liksom, mest för jag vet att HAN är ju en påhittad karaktär men mycket han går igenom och känner är inte alls ovanligt. Tänker inte spoila men ett avsnitt var sjukt tungt då ditten och datten hände och på slutet satt han med sin lilla "skalpell" han fått av brorsan efter de lämnade hemmet som barn och var så upprörd att han klämde sönder den medan han vaggade fram och tillbaka. Kände hans känslor då verkligen.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"