Autism iFokus

Autism

Etiketterautism-i-vardagenhjälpmedel-verktyg
Läst 76 ggr
[Undertaker]
2025-09-10 08:26
3

En strategi för att få saker gjort

Tänkte dela en strategi jag ska testa mig på. Vi diskuterade i terapin varför jag kämpar med att ta tag i saker. I mitt fall är det ångest och att jag känner mig överväldigad.

Så med hjälp av exemplet städa ska jag försöka förklara basen systemet baserar på.

Steg 1: Red ut vad för uppgifter som finns.
Dammsuga, röja ur diskmaskin, plocka upp kläder, etc.

Steg 2: Dela upp uppgifterna i mindre paket.
Dammsuga sovrummet, dammsuga köket, dammsuga vardagsrummet, etc.

Steg 3: Ge uppgifterna en svårighetsgrad.
Jag själv kämpar med ljud så att dammsuga är 10/10, medan att plocka upp kläder från golvet bara är en 2/10.

Steg 4: Mellan 0-100% definiera vad som är minimum för att ditt hem ska klassas som rent (eller en annan "huvuduppgift" så som att förbereda för en tenta).
I mitt fall är det 75%. Det kan jag leva med och det är realistiskt att klara av även när jag har dåliga månader.

Steg 5: Tilldela uppgifterna %.
Hur stor skillnad gör ett dammsuget golv för den totala renligheten? Eller att köksbänken är torkad? Plocka upp kläder är kanske bara 2% medan dammsuga kan vara 8%.

När man nu ska ta tag i något är det bäst att börja med en enklare uppgift, helst en som man till och med tycker är lite rolig. Sämre dagar kan man sätta målet att klara en uppgift, bättre dagar kan man göra mer.

Största problemet är att denna uppdelning måste göras i förväg. Så det lämpas kanske bäst för att städa eller andra sysslor som är återkommande. Även under tentaperioder kan det hjälpa att dela upp vad som allt måste göras i förväg.

Vid behov kan belöningar eller pauser byggas in.

[Undertaker]
2025-09-10 08:32
3

Tänker att man faktiskt kan använda detta för sina hobbies och annat med? Se sig själv som en "Sim" med behov som måste uppfyllas och om man då har en lista med förberedda aktiviteter och vad dessa allt ger… Varför inte?

Syntium
2025-09-10 09:11
0

En grej som har hjälpt mig en del (mer precis i början) är Habitica. Det är en app som gör dina sysslor till ett rollspel. När du bockar av det du gjort får du xp och lite mynt. Du har mounts och pets men jag har inte riktigt förstått om de bidrar på nåt sätt mer än att man får mata dom med den mat de gillar.

Finns säkert andra liknande men detta är den jag testat hittills.

"I'm too old for this shit."

[Undertaker]
2025-09-10 09:13
0

#2: Har haft en liknande app men gillade inte hur "komplext" det var att skriva in uppgifter där. Har tyvärr ingen plats på mobilen så kan inte heller testa appar längre.

Kostar den?

Maria
2025-09-10 09:19
0

Nu finns jag inte inom autismspektrat men har andra problem och jag tänker att strategin verkar himla bra🙂

/Maria

[Undertaker]
2025-09-10 09:24
1

#4: Den hjälper nog alla som måste anpassa sig utefter sin ork och hur kroppen och huvudet mår! Just då den kan hjälpa en att maximera det man gör med sin energi.

Maria
2025-09-10 09:27
0

#5 Ja exakt.

/Maria

Syntium
2025-09-10 09:27
0

#3 Själva appen är gratis men man kan ju köpa gems som "in-game currency".

"I'm too old for this shit."

91Marran
2025-09-10 15:35
0

#2: Den appen använde jag ett tag. Den var enkel och bra iallafall för några år sedan.

Mvh
Mig

[Undertaker]
2025-09-11 08:33
1

Ska nog be min mor att hjälpa mig förbereda stegen ovan.

[Undertaker]
2025-10-14 08:11
0

Jag får försöka förenkla metoden lite… Den är för komplex för att fungera när jag har sämre dagar.