Autism iFokus

Autism

Etiketter: autismvardagenforskningnpfstimspecialintresse
Läst 32 ggr
johan
3

Återhämtning som inte ser ut som vila

Vila brukar beskrivas som stillhet. Sova mer. Göra ingenting. Lägga sig i soffan. För många autister räcker det inte, och det är inte alltid det som faktiskt laddar om systemet.

Det som ser ut som aktivitet, jobb eller tillbakadragenhet kan vara återhämtning. Inte för att man “borde vila mer”, utan för att hjärnan behöver något annat: kontroll, förutsägbarhet, eget driv och låg social kostnad.

När aktivitet är vila

För mig har programmering ofta sett ut som att jag bara fortsätter jobbet på kvällen. Samma dator, samma typ av problem. Skillnaden är drivkraften. När jag själv valt vad jag ska bygga återfår jag kontroll över tankarna. Det blir riktning. Jag känner mig kreativ. Jag åstadkommer något. Ofta i ensamhet, även om andra finns i samma rum.

Det är vila genom att göra. Utan krav utifrån.

Matlagning fungerar likadant när idén är min. Jag gör nytta, men jag har bestämt vad och hur. Det är inte prestation mot någon annans lista. Det är ett avslutat, konkret resultat som hjärnan kan släppa.

Det mönstret går igen hos många. Specialintresse är inte bara ett hobbyord. Det är ett regleringsverktyg. Forskning bland vuxna med autism har visat att en stor andel använder specialintresset för att hantera stress. Det ger förutsägbar input, minskar beslutströtthet och tar tankarna ur öppna loopar. I monotropiskt tänkande (uppmärksamheten går djupt i få kanaler) är flow i ett intresse ofta mer återhämtande än passiv stillhet. Stillhet utan innehåll kan lämna systemet fullt av olösta intryck.

Ensamhet som återhämtning, inte isolation som mål

Många autister behöver ensamtid efter social belastning. Det är inte samma sak som att “inte vilja ha människor”. Det är att släppa kravet att läsa av, svara, hålla mask och hålla samtalet vid liv.

Ensamhet ger utrymme att sluta förklara sig. Att stimma utan att dölja det. Att låta kroppen och uppmärksamheten gå tillbaka till ett läge som inte är anpassat för rummet.

Det kan se ut som att man stänger in sig. I praktik är det ofta den enda tiden då nervsystemet får sluta kompensera. Vid autistisk utmattning (burnout) är just kravfri ensamhet och tillgång till specialintresse återkommande råd från både forskning och levda erfarenheter. Vanlig “aktivering” som vid depression kan göra saken sämre.

Stim är inte extra, det är reglering

Stim (gunga, flaxa, upprepa ljud, pilla, tryck, gå samma runda) är kroppens sätt att styra sensorisk och emotionell nivå. Att dölja det kostar. Att tillåta det, särskilt i ensamhet eller i trygga rum, är en del av återhämtningen.

Det ser sällan ut som vila utifrån. Det är ändå vila inifrån.

Vad som skiljer återhämtning från mer av samma last

Några saker som ofta avgör om aktiviteten faktiskt återhämtar:

• Vem som valt den. Eget val ≠ beställt måste.
  • Social kostnad. Går det att göra utan att prestera ansikte och småprat?
  • Sensorisk last. Låg, förutsägbar input slår ofta slumpmässig “avkoppling” med TV, scroll och oväntade ljud.
  • Avslut. Något som kan bli färdigt, eller ett intresse med tydlig inre logik, släpper tankarna bättre än öppna krav.
  • Maskering. Om du måste se ut som att du vilar “rätt” är det inte vila.

Programmering på jobbet och programmering för egen skull kan se identiska ut. Energiräkningen är inte densamma. Samma sak med matlagning, städning, forskning, hantverk, träning, spel, katalogisering, musik.

En praktisk läsning

Om du känner igen att du “aldrig vilar” men ändå söker dig till samma typ av aktivitet: titta på funktionen, inte etiketten. Fråga:

1. Blir tankarna smalare och tydligare, eller mer kaotiska?
  2. Behöver jag förklara mig för någon medan jag gör det?
  3. Är det mitt val just nu?
  4. Känns kroppen mer reglerad efteråt, även om jag “gjort något”?

Om svaret är ja på 1, 3 och 4 är det troligen återhämtning, även om det ser ut som arbete eller undvikande.

Det betyder inte att sömn, mat och kravminskning är oviktiga. Det betyder att återhämtning för en autistisk hjärna ofta är aktiv, ensam och intresserad. Inte tom.

Mvh // Johan

Maleficum
1

För mig har datorspel, speciellt strategispel, varit ett sett att vila hjärnan.

Även ridning (ett av få tillfällen det är helt tyst och lugnt i hjärnan trots att det är mycket att hålla koll på) är viss form av vila även om jag även blir trött av det (men det är skön trötthet och inte utmattad trötthet som är "normal" tillståndet för mig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu