Lägger ni märke till detaljer?
Hur har ni det med detaljer?
Folk med autism "ska" ha lätt att märka detaljer enklare.
Stämmer det in på dig tycker du?
Diskutera gärna!
- Redigerat 2022-10-19 06:34 av Pilspets
Jag har väldigt lätt för det.
Hittar mååååååånga kryphål under spel o lekar.
#1:
Va roligt och vilken ’tillgång’ det är ! 😊🥰
HH 🙂
#2: Verkligen!🙂
Har ett barn med autism, hen hittar alltid små detaljer typ ett tuggummi på gatan ser ut som Pacman, hittar alltid månen om den syns och små detaljer på bilder som är det första hen ser. Tycker det är fascinerande. 🙂
Med hitta månen så menar jag när det är ljust och månen är en pytteliten prick. Är den där ser hen den.
"I'm too old for this shit."
- Redigerat 2022-10-20 07:58 av Syntium
Jag är bra på att finna detaljer, framförallt mönster eller sammanhang men även andra detaljer. Nackdelen är att jag använder detaljer när det gäller människor så jag kan känna igen någon och minnas allt dem sagt och gjort utan att komma på namnet. Eller så blandar jag ihop namn. :’)
Även i andra situationer kan jag lägga märke till detaljer och fel men inte helheten vilket inte alltid hjälper, framförallt när det gäller ens egna arbete.
Använder även detaljer när jag ska stava eller lär mig ord då jag har en svag dyslexi. Funkar inte med alla språk men med vissa och då slipper man lära sig lika många ord utantill.
Även inom musiken skulle jag nog hävda att känslan för detaljer har hjälpt mig en hel del så det är ibland nog både ett hinder och en hjälp.