Vad gör djuren för dig.
Hittade denna länk på MSN.com och jag måste säga att det verkligen stämmer det som skrivs.
Jag har barn med autism och även andra diagnoser utöver det.
Djuren har gjort otroligt mycket för dem. Äldsta och yngsta dottern har egna hundar i dagsläget, men de har tidigare haft andra djur, hamstrar, råttor, reptiler och kaniner.
Hundarna har gjort det största "jobbet" att vända deras psykiska ohälsa, men det andra djuren har gjort sitt de med.
Har ni några erfarenheter av djur, och hur de har hjälpt antigen er eller andra i eran närhet ?
- Redigerat 2023-02-07 09:14 av Draken
Mina 2 hundar har räddat mitt liv. De är orsaken till att jag går upp på morgonen. Jag äter tack vare att jag ger dem mat och då håller samma rutiner, jag kommer ut och jag får en struktur i min vardag. Dessutom har jag tidigare varit inlagd på slutenvården mycket men i och med att jag inte vill lämna hundarna så anstränger jag mig och har inte varit inlagd på 6månader. Sedan har jag haft häst vilket var en frizon för alla jobbiga känslor. Behövde ta bort henne men hjälper nu istället till med lite hästar i samma stall och där är jag en i mängden och jag kan prata om hästar och slipper jobbigt småprat då det är naturligt att gå undan. Hundar och hästar har alltid varit mitt special intresse så genom att äga hundar öppnar det ofta för konversationer där jag känner mig trygg och har koll på ämnet. Skulle inte leva utan djuren 💕
#0: Sedan ett år tillbaka har vi katt, en bsh som heter Dany. Det var delvis tack vare stöd/information från en del medlemmar på iFokus som gav information om vad djuren betyder för dem eller deras nära och kära. Katten är min L’s. Hen hade drömt om en katt i 10 år, och hens första ord var katt. Hen har en ASD diagnos och hade en hel del ofrivillig skolfrånvaro samt obefintlig klassrumsnärvaro under hela årskurs 4, de gånger hen var i skolan. Sedan hen fick Dany har ångesten nästan helt försvunnit och hen säger själv att han gör en enorm skillnad. Även när hen har en sämre dag, så hjälper det att han finns. Även en dag då huden känns obehagligare och att ta på saker är svårt, så känns hans päls bra att ta på. Hans eventuella smuts, bakterier och virus upplevs inte som ett hot och för hans skull kan hen sköta kattlådan och komma ihåg att ge mat, även då hen inte minns sin egen mat förrrän hungern har passerat. En katt har gjort hela vår familjs liv otroligt mycket bättre.//B’puff
Har alltid förstått mig på djur mer än människor, och har så länge jag minns gosat med någon av våra katter eller hundar när jag var ledsen hellre än att prata med människor. Min lilla vovve har hjälpt mig igenom svåra svackor när jag var för deprimerad för att ta hand om mig själv för jag älskar ju henne och kan knappt ens tänka tanken på hur ledsen och dåligt hon skulle må om jag försvann.
#4: Håller fullt och fast med. Har alltid haft mycket lättare att förstå mig på djur och hur de mår. Tycker djur har ett enklare kroppspråk samt inte så udda sociala regler som vi har. Alltid kommit bra överens med alla djur. Häst, hund, katt, fågel, råtta och annat jag fått umgås med och stöta på.
Mina fåglar hjälper mig dessutom att ta mig ur sängen när jag mår dåligt då jag måste fixa mat åt dem och annan sysselsättning.