Autism och schizofreni
Kan man ha autism, och schizofreni samtidigt? Jag antar det, eftersom jag läste att det är möjligt nyss. Tänkte bara om någon vet mer om detta, och hur det i så fall "funkar".🙂
- Redigerat 2024-01-30 21:42 av snowy00
Om diagnoserna förekommer tillsammans gissar jag att inte mer än 1000 personer har det i Sverige.
Schizofreni uppskattas finnas hos 0,2 till 0,5 procent av Sveriges befolkning. Autism hos 1 till 2 procent. Med 10 miljoner invånare kan det bli 10.000.000 x 0,02 x 0,005 = 1.000 personer som mest.
#1: Ja, jag kan tro att det är ganska ovanligt. Jag har ju schizofreni som jag har haft diagnostiserad i 10 år nu. Och på mitt senaste läkarsamtal sade läkaren att han ville att vi ska göra en utredning för autism också… Då jag enligt honom har tydliga sådana drag.
Men man får väl se vad som händer.
Jag läste i alla fall att autism inte är en sjukdom, utan mer "ett sätt att vara". Det stod ganska bra om det på 1177.
Det var här jag läste att det är möjligt att ha både och:
"Schizofreni är en differentialdiagnos till autism, men också en långvarig psykossjukdom som drabbar ett fåtal personer med och utan autism. Vid schizofreni förekommer bland annat svårigheter med mentalisering och exekutiva funktioner, precis som vid autism.
Gemensamt för tillstånden är också ett annorlunda sätt att tänka, uppfatta och tolka sinnesintryck samt ibland motoriska svårigheter. Samtidigt finns tydliga skillnader, exempelvis hallucinationer och vanföreställningar som förekommer vid psykossjukdom men inte vid autism.
En viktig skillnad är att schizofreni och annan psykossjukdom oftast har en tydlig debut i tonåren eller i vuxen ålder, medan symtom på autism har funnits sedan tidig barndom."
https://www.autismforum.se/om-autism/diagnoskriterier-0/skilja-mellan-diagnoser/
#2: Autism är ju i sig att hjärnan och där med kroppen fungerar annorlunda. Allt från hur man tänker och är till hur man bearbetar på intryck och reagerar på vissa mediciner, etc.
Autism är ingen sjukdom och därmed inget som kan botas. Autism är en funktionsnedsättning som påverkar individer väldigt olika (det är ett spektrum).
#3: oj, har du svarat här. Det har jag missat 🫤
Jag förstår hur du menar. Jag blev i alla fall klar med utredningen idag, och psykologen kom fram till att jag visst Inte har autism, då jag var så väl fungerande i barndomen så att säga. Det är visst en medfödd funktionsnedsättning.
#4: Korrekt, man „föds” så. Det är inget man kan utveckla. Sedan kan det först märkas av senare i livet då olika livssituationer och annat påverkar hur mycket autismen märks av.
#5: Just ja.
Psykologen trodde att läkaren sett autistiska (asperger) drag hos mig då jag är introvert/blyg av mig, har haft problem med tvångstankar, och är "smart" (hehe). Men tydligen var det "bara" mina personlighetsdrag eller vad man ska säga….