Autism
Jag har nyligen gjort flera (olika) online tester och det visar sig att jag har autism. đ€Jag gissar pĂ„ att jag haft det i 2-3 Ă„r nu och undrar om det finns nĂ„gon medicin el. dyl? Terapi? Vet inte sĂ„ mycket om autism.
Alla tips och rÄd uppskattas dÄ jag inom kort börjar pÄ mitt nya jobb dÀr det antagligen inte Àr acceptabelt med autism och sedan sÄ kÀnner jag vÀl just nu bara att ju fortare jag blir frisk desto bÀttre, oavsett jobb eller inte. KÀnner mig mest chockad just nu.
autism funkar inte riktogt sÄ, det Àr inte direkt en förkylning. det Àr en diagnos man har llivet ut som man kan fÄ hjÀlp att handskas mefd pÄ olika sÀtt ( tex medicinering, psykolog osv )
du mÄste dock göra en professionell utredning innan nÄt av det kan göras för dig .
AlltsÄ.. autism Àr ju inte en "sjukdom" som man blir frisk ifrÄn. Det finns sÄ klart olika grader av autism, och man kan ha olika lÀtt eller svÄrt att lÀra sig leva med det. Men jag skulle inte lita pÄ online test, utan se till att fÄ en ordentlig utredning.

Som de andra sÀger sÄ Àr inte autism nÄgon sjukdom och det Àr inte hgeller nÄgot man kan bota.
Det Àr dessutom nÄgot man föds med, sÄ om du bara haft dina symtom i 2-3 Är sÄ Àr det troligen inte autism utan nÄgot annat som kan ha liknande symtom.
Vill du vara sÀker pÄ vad du har sÄ kontakta psykiatrin för en ordentlig utredning.
_**/Mvh Anne
**~SajtvÀrd pÄ Blandrashundar ~Medarbetare pÄ Support
_HundÀgare i Norrbotten? VÀlkommen till oss pÄ Hundhuset!
Har man nÄgot inom ast (AutismspektrumtillstÄnd ) sÄ har man haft det hela tiden, det Àr som sagt inget man fÄr bara sÄ dÀr.
Som Lexie sÀger Àr autism inte direkt som en förkylning⊠Det kan pÄ mÄnga sÀtt liknas mer med cancer. Dels för att det Àr Àrftligt, det finns mÄnga olika former, men ocksÄ för att det krÀvs mÄnga, lÄnga och ofta smÀrtsamma behandlingar för att bli av med det. MÄnga blir inte ens av med det och Àven om man inte tappar hÄret eller direkt dör av sjÀlva autismen i sig sÄ kan det förstÄs vara jobbigt att leva med.
Jag rekommenderar ocksÄ att du gör en riktig undersökning sÄ att du (om du tycker det verkar vÀrt det) kan fÄ behandling.
Tack för alla svar. KÀnner mig mycket klokare nu Àven om det kÀnns nytt alltihopa.
#3 Okej, men det var det jag menade, att jag har haft det hela livet men varit framtrÀdande i ca tre Ärs tid nu.
#5 Vad menar du med att jag ska skaffa en ny bild och anvĂ€ndarnamn? Vad har det med autism att göra? đ€
Jag gjorde 5 olika tester och de visade alla pÄ att jag har vÀldigt svÄr form av autism⊠Jag vÀljer att inte göra nÄgon utredning eftersom att jag redan vet det och dessutom sÄ vill jag inte ha det pÄ papper. Tror det kan pÄverka mitt liv nÄgot avsevÀrt, bÄde positivt och negativt.
Jag har förstÄtt att man inte kan bota autism helt och hÄllet men finns det kanske nÄgon slags behandling som dÀmpar symptomen? Typ autisminriktad terapi eller medicin? Och kan man bli behandlad trots att man inte har diagnosen pÄ papper?
#6 Missade ditt inlÀgg. Vad för behandlingar rör det sig om?
#8 Okey�
Du mÄste fÄ diagnos för att fÄ medicin, vissa sÀger att tex diet kan lindra symptom/problematik.
Grejen ocksÄ Àr att det kan vara andra saker som gör att man fÄr liknande problematik som egentligen hör till nÄgot annat, tex stress osv. Att fÄ det pÄ papper betyder inte ( iafl i min erfarenhet ) att ditt liv upphör. Dom du berÀttar för Àr dom enda som fÄr veta nÄgot, ingen annan behöver veta egentligen.
SjÀlvdiagnostik kan vara farligt , sÄ prata iafl med nÄgon om vad det kan innebÀra ( ex psykolog/kurator ) och bestÀm dÄ om du fortfarande kÀnner sÄ.
UrsÀkta? Tycker inte utvecklingsstörningar Àr nÄgot att skÀmta om. Min systerdotter brukar hÀlsa pÄ mig ibland och hon har fÄtt en Dampdiagnos men hon Àr helt underbar. Visst ser hon sjukt rolig ut och kanske inte riktigt hÀnger med till 100 % alltid pÄ grund av felet i hennes hjÀrna men vad Àr det som sÀger att hon inte Àr lika mycket vÀrd ÀndÄ?
Autism Àr ingen utvecklingsstörning.
#11 Okej. SÄ det Àr alltsÄ inget min chef kan se utan han fÄr enbart reda pÄ det om jag sÀger nÄgot?
#10 Utvecklingsstörning? Vad har jag gjort för fel? Jag Àr inte sÄ kunnig inom autism, det skrev jag i början sÄ tycker det Àr himla onödigt med personangrepp..
Hur kan sajtvÀrd/admin tillÄta sÄdana inlÀgg? Det tycker jag Àr helt befÀngt. KÀnner att trÄden börjar spÄra ur faktiskt.
AnmÀl via PM till sajtvÀrden eller pÄ 'anmÀla' knappen ( om nog mÄnga anmÀler sÄ Äker den bort automatiskt annars fÄr du vÀnta tills sajtvÀrden kan sjÀlv se inlÀgget ) har kollat snubben pÄ andra sidor och det verkar vara en normal sak att han sÀger otrevliga saker. ( dömmer pÄ inlÀgg )
Nej det ska han inte, om han ser det och reagerar negativt sÄ rÀknas det som diskriminering och sÄdant kan man anmÀla.
Har tagit bort 2 olÀmpliga inlÀgg som inte hör hemma hÀr.
#14 Om du pÄ allvar tror att du lider av grav autism baserat pÄ nÄgra online-tester sÄ saknas det nÄgot i din skalle ja. Eller sÄ trollar du med oss.
#17 Nu fÄr du sluta trolla.
#13 För att fÄ det som i folkmun kallas för klassisk autism sÄ mÄste man vara utvecklingsstörd.
HĂ„ller med #17, om du vĂ€ljer att förlita dig pĂ„ online tester sĂ„ lĂ€r du lida av en funktionsnedsĂ€ttning dĂ„ ingen vettig mĂ€nniska skulle resonera som dig. Du bör snarare utredas för en lindrig utvecklingsstörning, vilket kommer gynna dig förr eller senare. Du fĂ„r helt enkelt acceptera att detta kommer förstĂ„s ha en negativ inverkan pĂ„ ditt arbetsliv och ditt sociala liv â inget kommer bli detsamma efterĂ„t.
âThe supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.â
â Sun Tzu

#20 Varför skulle en diagnos ha negativ effekt pÄ arbetslivet och det sociala livet?
PÄ arbetsplatsen behöver man inte tala om att man har diagnos om man inte vill det sjÀlv och ens Àkta vÀnner försvinner inte bara för att man har fÄtt en diagnos, man Àr ju ÀndÄ samma person som innan.
För mig har det enbart varit positivt att fÄ mina diagnoser (adhd, autism (högfungerande) och bipolÀr) dÄ det har gjort att jag kan fÄ den hjÀlp jag behöver bÄde med jobb och i vardagen.
_**/Mvh Anne
**~SajtvÀrd pÄ Blandrashundar ~Medarbetare pÄ Support
_HundÀgare i Norrbotten? VÀlkommen till oss pÄ Hundhuset!
- high five -
precis, jag pratar öppet om mina handikapp för att just bli fri frÄn alla dumma fördommar som att jag skulle vara dum, oförstÄende etc. En diagnos Àndrar inte din personlighet, det Àr inte ett manus som du mÄste följa.
det Àr tÀnkt som en hjÀlp, att besvara frÄgor som man inte kunnat göra innan.
Jag har sjĂ€lv AS diagnos och ADHD, och mina diagnoser har inte stĂ€llt till nĂ„got problem - dĂ€remot har ANDRA MĂNNISKOR gjort det.
Jag var Àven diagnosticerad med DAMP nÀr jag var liten, vilket var jobbigt. Tror det var ( och fortfarande Àr ) en av dom stora " vi vet inte vad det Àr sÄ vi hittar pÄ saker " diagnoserna.
Folk tex retade mig, knuffade runt mig, tills jag blev arg.. sedan kallade dom mig jÀvla damp unge och syftade pÄ att jag blev arg utan anledning. - vad det mitt handikapps fel? nej, ovetskap .