Annons:
Etikettautism-och-djur
Läst 998 ggr
Draken
4/28/20, 12:01 PM

Dottern och terapihunden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi fått klartecken från skola och sjukvård. Min dotter (11 snart 12) skall få en terapi/assistanshund. Följ dotterns resa från valp till certifierad assistanshund.

Vi har sökt och letat i några veckor nu, men har inte  hittat någon lämplig.

Vi hittade en Welsh , en tik på 2 år, vi tyckte det skulle vara perfekt för henne, särskilt eftersom mamman är certifierad assistanshund. Och jag känner uppfödaren, hon har bra hundar.

Men hon (dottern) var så fruktansvärt osäker så vi ville inte "tvinga på" henne en hund som hon kanske inte vill ha i det långa loppet. Dessutom så vill hon ha en liten hund.

Nu är det som så, att min äldsta dotter har nyligen köpt en Chihuahua valp, han är nu 10 veckor och min yngsta dotter avgudar denna hund.

Äldsta dottern , som själv har samma problematik, ville att W skulle få känna på om hon vill "äga" lillvalpen. Så sedan i Lördags har äldsat dottern hållt sig borta från valpen så mycket som möjligt, och W har fått "tagit hand om" valpen. Gått ut med honom, ge honom mat och vatten, gosa med honom och tränat lite lätt på sitt och ligg. Hon är jätteduktig, så om hon fortsätter på samma spår, så kommer valpen gå över till henne ganska snart.

Jag kommer naturligtvis stå med huivudansvaret för valpen, försäkring och allt sånt skall stå på mig. Jag kommer även vara med när hon går valpis och eventuella andra hundkurser med honom.

Kravet som ställs, är att en vårdnadshavare skall vara med under hela utbildningen, kurser m.m och det ser jag som en självklarhet, hon är inte tillräckligt gammal för att ha huvudansvaret för hunden själv.

Så nu håller vi tummarna för att detta skall gå vägen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 5/10/22, 12:04 PM av Draken
  • Redigerat 5/5/22, 4:23 PM av Undertaker
Annons:
Draken
4/28/20, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

W har skött sig jättebra med valpen. Hon tar verkligen ansvar för honom.

Och det verkar som om han söker sig till henne, äldsta dottern håller sig lite i bakgrunden, men hon finns där.

W med valpen.

(sorry för den dåliga bildkvaliteen, har en jättekass mobil just nu då min är inne på service)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/28/20, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hon känner sig tryggare på skolan med hunden.

Hon fick ta med honom igår bara för att visa fröken. Tanklen är att han ko0mmer föälja med henne till skolan dagligen, men det blir när han har klarat lämplighetstestet och har påbörjat sin utbildning.

Det som är så skönt, är att dottern faktiskt går till skolan nu, hon vet att Azzy är hemma och väntar på henne, och han kommer börja följa med henne till skolan varje dag när han blir äldre :)

Sen det blev bestämt för 1 vecka sedan, då hon fick löftet både från oss och skolan att hon skulle få en hund, så har hon varit i skolan dagligen, visserligen bara en timme om dagen, men hon har varit där.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/28/20, 12:12 PM
#3

Idag har hon varit i skolan i 2 timmar :D Hon börjar kl.10 och skall gå tills kl.11, det är bestämt. men vill hon stanna längre så får hon självklart det :)

Nu, 2 minuter i 12, ringde hon. Då var hon klar, hon hade även varit med fröken i matsalen och ätit en macka och druckit ett glas mjölk 🤗

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/29/20, 4:48 PM
#4

Det verkar fungera bra med valpen. Hon har varit i skolan 2.5 timmar idag. Hoppas bara detta fortsätter. Men det vore väl typiskt att de bestämmer sig att stänga skolorna nu. Det var visst diskutioner om det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Vixxen
6/18/20, 2:50 AM
#5

Hur har det gått Rovfisk?

Draken
6/20/20, 3:58 PM
#6

Det går framåt hela tiden. Nu har hon sommarlov och det tycker hon är ganska skönt.

Hon är helt otroligt med valpen min lilla tös (nu fyllda 12) det första hon tänker på när hon slår upp ögonen på morronen är valpen, och det sista hon tänker på innan hon somnar är valpen😍

De 3 sista veckorna innan sommarlovet var hon i skolan alla dagar, och 2 timmar varje dag. Vi hoppas på att det skall bli längre till hösten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Vixxen
6/20/20, 4:31 PM
#7

Roligt att höra!

Draken
6/20/20, 5:07 PM
#8

🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
9/11/20, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ler och långhalm ❤️

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
11/4/20, 1:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En hund kan göra underverk. Allt har gått över all förväntan när det gäller dotterns framsteg.

Hon är i skolan varje dag minst 4 timmar åt gången. Hon har börjat öppna sig för oss och syskonen.
Hon har börjat försiktigt att umgås med kompisar.

Allt detta tack vare en liten hund 💖

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Vixxen
11/4/20, 1:55 AM
#11

Härligt att det går framåt!

Draken
11/4/20, 2:07 AM
#12

Det är helt underbart att se min dotter skratta och vara glad. Jag har fått tillbaka den busiga tjejen hon egentligen är innerst inne 💝💕💞

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pyttelite
11/20/20, 9:08 PM
#13

Vilken positiv berättelse.

Jag hoppas på fler framsteg!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Draken
11/21/20, 2:38 PM
#14

Det går framåt hela tiden :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pyttelite
11/21/20, 3:41 PM
#15

#14: Fint samspel mellan hunden och dottern!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Draken
11/21/20, 5:36 PM
#16

ja absolut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: