Musikundervisning
Hej! Sedan mellanstadiet började denna termin så har min N. endast deltagit en gång i musiklektionen..Hen kan inte förklara varför men vid senaste försöket signalerades tydlig början till ångest. Trampade fram och tillbaka i dörröppningen efter att ha gått över tröskeln och sedan vänt, tappade talet;som alltid i stress). Specialpedagogen tyckte då att det inte rimligen kunde fungera och de gick därifrån. Ångesten släppte.
Musiklektionen utfördes hos SP(de skulle lyssna på en låt, visserligen något obehagsväckande låt) men det gick.. Något tips? Någon idé om vad som väcker ångesten? Hen säger att det är samma skolsal, läraren verkar snäll( ny sedan 3:an, efter den enda lektionen på plats sade hen till SP att läraren skriker för att få tyst på klassen). I 3an hade de även halvklass. Men vad göra?!
Mvh B’puff
Det är svårt att säga exakt vad som framkallar ångesten hos autistiska barn, många gånger vet de inte riktigt själv heller.
Min dotter kan få jättemycket ångest i en viss situation, och när jag frågar henne varför hon blir så rädd, så vet hon inte själv "jag vet inte, det bara blir så" brukar jag få till svar.
Hon har dessutom skolskräck, så jag får inte ens iväg henne till skolan.
Är det inte helt enkelt den skrikande läraren då? Det låter som ett typiskt obehag som kan få känsliga att backa.
#2: Håller med.
Vet att min dotter har jättesvårt för höga ljud, hon fixar inte det. Så jag kan mycket väl tänka mig att det är den skrikande läraren som är den utlösande faktorn.
Tack för återkoppling, dags för musik idag igen.:laddar upp genom sovmorgon och skall med skolpsykologens uttryck försöka hamna i klassens ”flöde” av rörelse dvs vilja dras med in när resten strömmar in i klassrummet. Är försiktigt tveksam till detta då hon inte trängs med andra för att dom kan råka röra henne då, men visst, om hon hittar en ”lucka” i folkströmmen , kanske..
Om det beror på att läraren skrek så blir det intrycket svårt att reparera, tror jag..
Håller tummarna att det går bra idag.
#5: Tack! N följde faktiskt med in på lektionen och fullföljde även torsdag och fredag före höstlovet på plats med klassen! N verkade väldigt stolt och tillfreds över att ha lyckats så nu håller vi bara tummarna till efter lovet!
Hoppas att det går bra för er alla över eventuella ledigheter!
/B’puff
#6: Men vad skönt att höra 🙂 Hoppas det håller i sig.
Min har inte varit i skolan alls sedan hon kraschade för 3 veckor sedan.